arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Account Based Marketing

Account Based Marketing (ABM) is een B2B-marketingstrategie die gerichte marketing- en verkoopacties omvat, specifiek gericht op vooraf geselecteerde accounts.

Wat houdt Account Based Marketing in?

Marketing en verkoop werken idealiter nauw samen. Marketing streeft vaak naar het behalen van een bepaald aantal Marketing Qualified Leads (MQL’s), zodat sales de follow-up kan doen. Denk aan doelen zoals 1.200 brochure-downloads en 3.000 whitepaper-downloads. Aan het einde van het jaar kunnen deze doelen worden afgevinkt, maar loopt de verkoopprognose achter. Dit kan verschillende redenen hebben, maar meestal is de marketinginhoud niet afgestemd op de behoeften van de potentiële kopers. Dit is feedback die salesmanagers dagelijks horen. De oplossing is dat marketing en verkoop nauwer gaan samenwerken. Hierdoor kunnen hoogwaardige leads worden gegenereerd via zeer gerichte en gepersonaliseerde campagnes met specifieke Unique Selling Points (USP’s). De klantbehoeften (‘buyer reasons’) worden direct gekoppeld aan je propositie.

Account Based Marketing wint steeds meer terrein in de marketingwereld. Het concept is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten via HubSpot. In de afgelopen vijf jaar heeft dit concept in Amerika flink aan populariteit gewonnen, en we verwachten dat dit in Nederland ook zal gebeuren.

HubSpot omschrijft het als ‘een gerichte groeistrategie waarbij (online) marketing en verkoop samenwerken om gepersonaliseerde verkoop te realiseren, gericht op een targetlijst met hoogwaardige prospects.’

 

Account Based Marketing

Voordelen van Account Based Marketing

  • Verbeterde marktkennis door gerichte benadering.
  • Efficiëntere campagnes doordat marketing en verkoop op dezelfde lijn zitten.
  • Effectievere campagnes omdat er niet meer lukraak wordt geschoten.
  • Consistente klantervaringen.
  • Volledig meetbare Return on Investment (ROI).
  • Maakt de verkooppijplijn meetbaar en biedt inzicht om deze te optimaliseren.
  • Productinnovatie op basis van vraag van klanten en prospects.
  • Verhoogde conversieratio.
  • Verbeterde verkoop KPI’s, zoals kwaliteit en orderwaarde worden beter, de doorlooptijd wordt korter en er is minder tijd nodig voor het maken van pitches.
  • De relevantie van jouw organisatie wordt verhoogd.

Voor wie is Account Based Marketing interessant?

Het succes van account-based marketing zit in de persoonlijke communicatie van de organisatie (bijv. content, productinformatie, communicatie en campagnes) voor elk account of elke doelgroep in je accountplan (verkooplijst). Dit leidt tot hyperrelevantie.

Mensen vragen vaak om content te downloaden, maar dat betekent niet automatisch dat ze meteen klaar zijn om een aankoop te doen. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de inhoud van jouw content. Met lage kwaliteit content kun je gemakkelijk aantallen scoren, maar het draagt weinig bij aan het verkoopproces. Het bereiken van deze relevantie vereist de juiste inzichten, kennis en tijd voor de ontwikkeling van content en campagnes. Account Based Marketing is een intensief proces en is daarom alleen interessant voor B2B-organisaties waarbij de acquisitiekosten per nieuwe klant hoog mogen zijn. Elke nieuwe klant vertegenwoordigt immers een hoge orderwaarde. Het is logisch dat de acquisitiekosten per account relatief hoog zijn, omdat de content en interacties op maat worden gemaakt. In de content en campagnes die je ontwikkelt, laat je de betreffende prospect zien hoe je zijn of haar uitdagingen zal aanpakken om groei te realiseren, met een specifiek product, dienst, aanbieding of team.

Kenmerken van B2B-organisaties waarvoor account-based marketing relevant is:

  • Hoge orderwaarde voor eerste opdrachten.
  • Hoge terugkerende omzet/opdrachten (partnerschap).
  • Kennisintensieve diensten en/of complexe producten.
  • Intensieve verkoopprojecten.

Account Based Marketing Team

Om succes te bereiken, is het essentieel dat marketing en sales nauw samenwerken. Deze samenwerking moet leiden tot verbeterde communicatie tussen de teams om inzichten, kennis en doelen af te stemmen. Marketing en sales stellen vanaf nu gezamenlijke doelstellingen op. Dit zorgt voor een eenduidige focus, waarbij ze werken met een gezamenlijk budget. Elke functie heeft een specifieke rol bij het realiseren van ons gezamenlijke groeidoel.

Samen bepalen marketing en sales de accountplannen. Dit houdt in: wie gaan we benaderen? Met welk aanbod? En op welk moment? De eerste stap is het definiëren van de criteria waaraan een ideale klant moet voldoen. Vervolgens stellen we op basis van deze criteria verschillende targetlijsten op:

  • Targetlijst A: Deze lijst bevat hooggekwalificeerde leads die cruciaal zijn voor onze groei en van groot belang zijn voor onze omzetdoelen. We benaderen deze groep op een uiterst persoonlijke manier, met een aanbod dat volledig op maat is. Onze dienst sluit naadloos aan op de uitdagingen waarmee deze organisaties worden geconfronteerd, en we hebben duidelijke casestudies die aansluiten bij de wensen van de leden van het Decision Making Unit (DMU) die betrokken zijn bij het verkoopproces.
  • Targetlijst B: Deze lijst heeft een bredere focus. Het belangrijkste verschil is dat ons aanbod op het gebied van marketing en communicatie is afgestemd op specifieke sectoren/industrieën. Binnen deze sectoren, industrieën of niches bieden we een dienst die antwoorden biedt op veelvoorkomende problemen. Het kennisniveau van deze organisaties ligt lager dan dat van de organisaties op onze A-lijst.
  • Targetlijst C: Deze lijst bevat bedrijven die hoogstwaarschijnlijk op zoek zijn naar een bepaalde dienst. Ze hebben deze dienst nodig vanwege hun groei of omdat ze hiertoe verplicht zijn (bijvoorbeeld vanwege wetgeving of druk van stakeholders). Hier streven we naar volume en lage acquisitiekosten.

Binnen ons account based marketingteam kan Bureau Strak een belangrijke rol spelen bij het opstellen van accountplannen, het ontwikkelen van campagnes en het assisteren bij contentcreatie. Wil je meer weten? Daag ons uit!

Account Based Marketing

Korte termijn versus lange termijn

Geduld is een schone zaak. We moeten niet overhaast te werk gaan. Deze spreekwoorden zijn niet alleen bekend, maar ook uiterst relevant voor account based marketing. Bij de benadering van onze targetlijsten speelt een consistente ervaring een cruciale rol bij het succes. Consistentie is van belang omdat het aankoopproces voor onze targetlijsten vaak maanden of zelfs jaren in beslag neemt. Elk account op de targetlijst moet het gevoel hebben dat ze de markt van ons bedrijf zijn. Het kan voorkomen dat een organisatie wel interesse heeft, maar dat de timing niet juist is vanwege bestaande samenwerkingen, interne politiek of vastgestelde budgetten. Daarom is het van groot belang om voortdurend in beeld te zijn. Om het overzicht te behouden, raden we aan om de verkooppijplijn te monitoren en te beheren met behulp van diverse CRM-softwareoplossingen.

Account Based Marketing software

Account-Based Marketing Software

Account-based marketing software stelt marketing- en verkoopafdelingen in staat om hoogwaardige potentiële klanten te identificeren voordat een op maat gemaakte marketingstrategie wordt geïmplementeerd. Enkele kenmerken van dergelijke tools zijn:

  1. Prospectidentificatie op uw website: Het vermogen om potentiële klanten te identificeren die uw website bezoeken.
  2. Gepersonaliseerde content op basis van prospects: Het leveren van op maat gemaakte inhoud aan potentiële klanten op basis van hun behoeften en interesses.
  3. Automatische communicatiestromen opzetten: Het opzetten van geautomatiseerde communicatieprocessen om de betrokkenheid van potentiële klanten te vergroten.
  4. Salespipeline bijhouden: Het volgen en beheren van het verkoopproces om kansen te benutten.
  5. Omzetprognoses presenteren: Het verstrekken van inzichtelijke omzetprognoses om de strategische besluitvorming te ondersteunen.

Gepersonaliseerde content op basis van kennis, data en inzichten

Een cruciaal aspect van account-based marketing is relevantie en personalisatie. Het idee is om contentmarketinginspanningen aan te passen door aanbiedingen te creëren die specifiek zijn afgestemd op een bepaalde potentiële klant. Om waardevolle informatie te verzamelen, zijn content-sessies binnen het account-based marketingteam van essentieel belang. Marketing en verkoop delen informatie over factoren die van invloed zijn op de aankoopbeslissing voor elk account, zoals:

  • De samenstelling van het DMU (Decision Making Unit).
  • Primaire en secundaire behoeften.
  • Doelstellingen en budgetten.
  • Bestaande partnerschappen.
  • Marktontwikkelingen en trends.

Deze samenwerking zorgt ervoor dat alles wat wordt gedeeld met de potentiële klanten van hoge kwaliteit en persoonlijk is, zoals:

  • Gepersonaliseerde webpagina’s.
  • Op maat gemaakte marketinguitingen.
  • Doelgerichte campagnes.
  • Aangepaste prijsafspraken.
  • Productinformatie.
  • Brochures.

Het is van groot belang om te beseffen dat gepersonaliseerde content vooral cruciaal is bij complexe producten of diensten met aanzienlijke impact op de organisatie, aangezien meerdere leden van de DMU zich zullen verdiepen in uw product. Daarom mag men niet veronderstellen dat wanneer één persoon een conversie voltooid, ‘de klus bijna geklaard is’.

Relevante stappen voor Account Based Marketing

Fundament

  1. Zorg voor organisatorische Account Based Marketing afstemming.
  2. Bouw jouw Account based Marketing team op.
  3. Stel een accountplan op met de verschillende target lists.
  4. Stimuleer marketing en verkoop om samen accountplannen op te stellen.
  5. Maak de marketing en sales wensen inzichtelijk.
  6. Bepaal welke B2B tooling nodig is voor de ideale benadering.
  7. Stel een meetplan op: wanneer zijn we tevreden?
  8. Zorg dat de sales pipeline vastgelegd en gemonitord kan worden.

Accountplan en strategie

  1. Hoe ziet jouw value map eruit?
  2. Waar is jouw onderscheidende kracht ten opzichte van de concurrentie
  3. Accountplan
    1. Wie is de DMU?
    2. Wat zijn de wensen en behoefte van de DMU?
    3. Wat zijn de doelen van de accounts?
    4. Risico’s, barrières en beperkingen identificeren.
    5. Opstellen van drie target lists
  4. Communicatieplan opstellen
    1. Welke kanalen zetten we in?
    2. Welke content zetten we in?
    3. Op welke factoren maken we content specifiek?
    4. Welke opeenvolgende stappen zetten we
Daag ons uit!

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laten we samen in jouw uitdaging duiken

Samen gaan we voor resultaat. Wil je weten welke toegevoegde waarde account based marketing voor jou heeft?