arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Meet, optimaliseer en profiteer

Core web vitals

De kans is groot dat je er al eens van gehoord of over gelezen hebt: Google’s Core Web Vitals. In mei 2020 kondigde Google aan dat er vanaf mei 2021 (release datum uitgesteld, zie update) drie nieuwe items worden toegevoegd aan het algoritme, die samen de Core Web Vitals heten.

Wat bespreken we in deze blog

Core web vitals blog

De afgelopen maanden zijn er veel artikelen verschenen over wat deze Web Vitals zijn, dus daar gaan we in deze blog niet te diep op in. In deze blog kijken we achtereenvolgens naar:

  • Wat zijn de Core Web Vitals (in het kort)?
  • Per wanneer worden de Core Web Vitals toegevoegd aan het algoritme?
  • Hoe belangrijk zijn de Core Web Vitals voor mijn website?
  • Hoe meet ik de Core Web Vitals?
  • Wat moet ik concreet met de Core Web Vitals?
  • In een notendop.

 

In het kort

Wat zijn de core web vitals?

De Core Web Vitals bestaan uit drie elementen en worden door Google beschreven als kwaliteitssignalen die essentieel zijn voor een goede gebruikerservaring op jouw website. Het gaat om de volgende drie elementen:

Largest Contentful Paint (LCP) – de laadtijd van het grootste element op de pagina.
First Input Delay (FID) – de laadtijd voordat een pagina interactief is.
Cumulative Layout Shift (CLS) – betreft de visuele stabiliteit: verspringen er onverwachts elementen op de pagina?
Op basis van echte gebruikersgegevens (veldgegevens) geeft Google weer of een pagina goed, matig of slecht scoort, gekeken naar de bovenstaande drie elementen.

Google interpreteert de scores van de drie elementen op verschillende wijze. Indien je een ‘goed’ wilt scoren voor elk element, dien je te voldoen aan:

  1. Een LCP van minder dan 2.5 seconden;
  2. Een FID van minder dan 100 milliseconden;
  3. Een CLS kleiner dan 0.1.

Aangezien Google werkt met echte gebruikersgegevens van meerdere gebruikers, wordt er gekeken naar gemiddelden (uitgedrukt in percentages) om te bepalen of een pagina voldoet aan de bovengenoemde scores.

Er wordt niet naar de ervaring van één gebruiker gekeken, maar naar een groep gebruikers. Deze groep gebruikers zitten niet op dezelfde locatie (als het goed is;)) en maken gebruik van verschillende devices en netwerken. Daarom kan het zijn dat de score bij gebruiker X significant verschilt van gebruiker Y.

Als minimaal 75% van de gebruikers een ‘goede’ ervaring heeft gehad (LCP < 2.5 sec, FID < 0.1 sec en CLS < 0.1), betekent het dat jouw pagina een goede gebruikerservaring biedt. Goed om te weten: de scores worden ook gesegmenteerd op basis van device (mobiel en desktop).

Let op: de scores worden berekend per pagina. Kijk dus niet alleen naar de scores van je homepage, maar ook naar de scores van andere belangrijke organische pagina’s. Daarnaast doorsta je enkel de test, zodra alle drie de items als ‘goed’ worden beoordeeld.

Organische ranking

Core web vitals onderdeel van het algoritme

Per wanneer worden de Core Web Vitals toegevoegd aan het algoritme?
Vanaf mei 2021 worden de LCP, FID en CLS toegevoegd aan het algoritme van Google. Dit betekent dat de scores van de drie elementen invloed hebben op de organische ranking van jouw webpagina’s.

Het is niet bekend hoe zwaar de Core Web Vitals meewegen in het bepalen van de pagina ranking. De verwachting is dat de Web Vitals in de eerste maanden een beperkte invloed hebben op de rankings, maar dat deze invloed steeds groter wordt. Google hecht namelijk veel waarde aan pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor een goede gebruikerservaring.

Hoe belangrijk zijn de Core Web Vitals voor mijn website?
Dat verschilt voor iedere website. Heb je een website waarbij het gros van je traffic afkomstig is van Google Organic? Dan gaat deze update in de loop der tijd veel invloed hebben op jouw websiteverkeer.

Het betekent niet dat de invloed van de Core Web Vitals negatief is. Het kan namelijk ook juist positief uitpakken, mits je pagina’s een goede gebruikerservaring (op basis van de scores) bieden. Kijk daarnaast ook naar organische concurrenten. Als jouw organische concurrenten een slechte gebruikerservaring bieden en jouw eigen website een goede, dan hoef je je niet direct zorgen te maken. Zie het als een kans om het gat naar de concurrentie te vergroten.

Houd in het achterhoofd dat je de website altijd optimaliseert voor de eindgebruiker, niet voor Google. Google voegt deze drie elementen toe aan het algoritme, zodat mensen uiteindelijk een betere gebruikerservaring hebben. Een goede gebruikerservaring zal uiteindelijk ook bijdragen aan een hogere conversieratio op jouw website.

Veld- versus labgegevens

Hoe meet ik de core web vitals?

De Core Web Vitals zijn te meten met legio tools. Daarbij is het belangrijk om te weten dat tools onderscheid maken tussen veld- en labgegevens. De Core Web Vitals worden uiteindelijk gebaseerd op veldgegevens.

Veldgegevens zijn gegevens die worden verzameld op basis van echte gebruikerservaringen. Labgegevens zijn gegevens die verzameld worden op basis van gesimuleerde sessies.

Er zal altijd een verschil tussen beide gegevens zitten, omdat er bij labgegevens gebruik wordt gemaakt van een virtuele server en andere variabelen die niet per se representatief zijn voor jouw doelgroep*. Dit betekent dat scores van labgegevens in de meeste gevallen negatiever zijn dan de daadwerkelijke scores, de veldgegevens. Kijk daarom altijd eerst naar veldgegevens om te bepalen hoe jouw site presteert.

*De labgegevens zijn niet representatief, omdat labgegevens worden gebaseerd op basis van gesimuleerde sessies. Dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een virtuele server die vaak in een ander land staat dan het doelland. Zo kan het zijn dat labgegevens gesimuleerd worden vanaf een Amerikaanse server, terwijl de server waar jouw site op draait in Nederland staat, omdat de doelgroep zich ook in Nederland bevindt. De server reactietijd zal hierdoor bij een gesimuleerde sessie hoger uitvallen.

De core web vitals kun je inzichtelijk maken met:

  • PageSpeed Insights (PSI) | Lab- en veldgegevens;
  • Chrome UX Report | Veldgegevens;
  • Google Search Console (GSC) | Veldgegevens;
  • Chrome DevTools | Labgegevens;
  • Lighthouse | Labgegevens;
  • Web Vitals Extension | Labgegevens.

De First Input Delay (FID) kan alleen berekend worden op basis van veldgegevens. Daarom wordt er bij Chrome DevTools en Lighthouse gekeken naar de Total Blocking Time (TBT). Deze metric hangt nauw samen met de FID.

Stappenplan

Wat moet ik concreet met de core web vitals?

Tijd voor actie. Je wilt weten of je actie moet ondernemen en hoe het is gesteld met de Core Web Vitals van jouw website. Middels onderstaand stappenplan kom je er snel achter of er actie benodigd is:

1. Bekijk in Google Search Console (GSC) hoe de pagina’s op jouw site scoren
Binnen GSC navigeer je naar ‘Site-vitaliteit’ onder het tabje ‘Optimalisaties’. Hier vind je een overzicht van alle URL’s (pagina’s) die zijn beoordeeld door Google. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de mobiele en desktop variant.

Scores van Core Web Vitals in een Google Search Console account:

Open het rapport en bekijk de status van de verschillende pagina’s. Er zijn drie statussen: ‘goed’, ‘heeft verbetering nodig’ en ‘slecht’. Per status kun je zien wat het ‘type’ probleem is. Dit kan een CLS-probleem (elementen die verspringen op de pagina), LCP-probleem (laadtijd) of FID-probleem (interactiviteit) zijn. Als je vervolgens doorklikt kun je zien wat de verzamelde score is van een groep URL’s.

Maak je nog geen gebruik van Google Search Console, bekijk dan hoe je een websiteproperty toevoegt en verifieert. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op.

2. Ontdek wat optimalisaties op kunnen leveren met PageSpeed Insights (PSI)
Je hebt zojuist een nulpunt gecreëerd. Nu weet je wat het uitgangspunt is en hoe pagina’s op jouw website scoren op basis van veldgegevens. Bekijk nu via PageSpeed Insights wat Google aanbeveelt om de algehele Performance Score (waar de Core Web Vitals onder vallen) te optimaliseren en wat de labgegevens zijn van de ingevoerde pagina.

3. Maak een CrUX Dashboard in Google Data Studio waarin de Core Web Vitals visueel inzichtelijk worden gemaakt.

Via Google Data Studio is het mogelijk om een dashboard te maken waarin je kunt zien hoe de Core Web Vitals in verloop van tijd presteren op verschillende apparaten. Ideaal om inzichtelijk te maken hoeveel effect een optimalisatie heeft gehad op de LCP, FID of CLS.

4. Analyseer, concludeer en optimaliseer
Je weet dat er werk aan de winkel is en je hebt enkele knelpunten in kaart gebracht. Daarnaast beschik je nu over een dashboard die data voor je verzamelt, zodat je na doorgevoerde optimalisaties kunt zien wat dit doet met de scores van de Core Web Vitals.

Door de uitslagen en gegevens in o.a. Google Search Console en PageSpeed Insights te analyseren, kun je een eerste beeld schetsen van problemen die aanwezig zijn op de website.

Nu dien je onderzoek te doen naar hoe je jouw webpagina kunt optimaliseren om de gebruikerservaring te verbeteren. Ontdek waar het knelpunt zit en kijk of het probleem zich ook voordoet op andere belangrijke pagina’s op jouw website.

Bespreek het probleem met een developer en kijk of er dieperliggend onderzoek verricht moet worden alvorens je een optimalisatie gaat doorvoeren. Ga na of het alleen voor de mobiele variant geldt of ook voor de desktop variant.

5. Controleer het effect van optimalisaties
Je hoopt dat doorgevoerde optimalisaties het gewenste effect hebben gehad. Dit dien je te valideren door te kijken naar nieuwe labgegevens. In stap 2 heb je middels PageSpeed Insight een nulpunt gecreëerd met labgegevens.

Gebruik wederom PageSpeed Insights om te kijken wat het effect is van de optimalisaties. Leg de ‘oude’ cijfers naast de resultaten van deze test. Zijn de resultaten positief? Mooi! Hebben de optimalisaties niet het gewenste effect gehad? Analyseer en optimaliseer door.

6. Blijf de resultaten monitoren in het CrUX dashboard en in Google Search Console
De Core Web Vitals evolueren door de tijd heen. Dit betekent dat de manier waarop de resultaten berekend worden, kan veranderen. Ga dus niet achterover leunen zodra blijkt dat alle pagina’s op jouw site een ‘goed’ scoren.

Een andere reden om resultaten te blijven monitoren heeft te maken met het feit dat er nieuwe content op je website wordt geplaatst (of aangepast). Deze wijzigingen kunnen invloed hebben op de scores van de Core Web Vitals. Kortom: monitor goed hoe je website presteert en acteer hier tijdig op zodra blijkt dat de gebruikerservaring afneemt.

Core Web Vitals

In een notendop

Het is belangrijk dat pagina’s op jouw website gebruiksvriendelijk zijn voor bezoekers. Google maakt dit middels de Core Web Vitals meetbaar en inzichtelijk. Door te kijken naar laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit wordt bepaald hoe ‘gebruiksvriendelijk’ jouw webpagina is.

Is de webpagina gebruiksvriendelijk? Dan kan Google je hiervoor belonen door de pagina hoger te plaatsen in de zoekmachine resultaten.

Is de webpagina niet gebruiksvriendelijk? Dan kan het tegenovergestelde gebeuren.

Door je site te optimaliseren voor de Core Web Vitals kun je profiteren van:

  • Meer organisch traffic naar je website.
  • Eventuele frustraties en drempels wegnemen bij website bezoekers.
  • Een hoger conversieratio.
  • Een verbeterde kwaliteitsscore voor SEA-landingspagina’s, dus betere prestaties van Google Ads campagnes.

Al met al genoeg redenen om actief aan de slag te gaan met de Core Web Vitals. Heb je hier zelf geen tijd voor of wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Vraag dan de performance scan aan!

We vertellen je graag meer!

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Core Web Vitals scan

Verbeter je gebruikerservaring

Met een technische scan brengen we optimalisatiepunten in kaart om voldoen aan de richtlijnen van de Core Web Vitals. Een snellere website en verbeterde gebruikerservaring verhoogt jouw conversie!

Direct aan de slag? Vraag de performance scan aan.