arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Programmatic Advertising

Programmatic Advertising is in de afgelopen jaren steeds bekender geworden en tegenwoordig onmisbaar in de online marketing mix. Met Programmatic Advertising kun je je doelgroep nog gerichter bereiken met krachtige advertenties op premium netwerken, zoals websites, TV en radio. Hierdoor vergroot je als adverteerder je publiek.

Wat is Programmatic Advertising?

“Programmatic advertising is tegenwoordig de bekende term voor de inkoop en verkoop van geavanceerde display- en videoadvertenties, en de optimalisatie ervan. Het maakt integraal deel uit van de mediamix. Met programmatic adverteren wordt via slimme algoritmes direct advertentieruimte ingekocht op miljoenen websites.”

Programmatic advertising is een datagedreven en geautomatiseerde manier om advertenties in te kopen en af te leveren bij gesegmenteerde doelgroepen. Het voordeel van programmatic advertising is dat het gebruikmaakt van technologie, algoritmes en realtime data om geautomatiseerde beslissingen te nemen over wanneer en waar advertenties worden weergegeven. Dankzij een algoritme kan advertentieruimte rechtstreeks worden ingekocht op miljoenen websites. Met diverse targetingmogelijkheden kunnen advertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep worden getoond, gebaseerd op criteria zoals weersvoorspellingen, gedrag, tijdstip en devicetype. Enkele jaren geleden moest contact worden opgenomen met de websitebeheerder om advertenties op dergelijke websites te plaatsen. Tegenwoordig kan dit automatisch gebeuren op premium netwerken zoals Ziggo, NU.nl, RTL, enzovoort.

Programmatic Advertising

Hoe kun je advertentieruimte inkopen?

Als adverteerder kun je advertentieruimte inkopen via een demand-side-platform (DSP). Een DSP is de software die de mogelijkheid biedt om advertentieruimte in te kopen, te verkopen en te beheren. De inkoop en verkoop van advertentieruimtes verlopen via een veilingssysteem, ook wel exchanges genoemd. Binnen een DSP kun je ook advertentiecampagnes beheren en optimaliseren. De DSP-software biedt jou als adverteerder het voordeel dat je op het juiste moment en tegen de beste prijs jouw advertenties kunt tonen op de best gekozen websites.

Bij Bureau Strak maken we gebruik van het DSP (demand-side-platform) genaamd Display en Video 360 (DV360). Het grote voordeel daarvan is dat het belangrijke kanalen zoals Analytics 360, Google Optimize 360 en DV360 integreert, omdat ze allemaal onder het Google Marketing Platform vallen. Hierdoor kun je onder andere je marketingbudget efficiënt inzetten en tegelijkertijd kosten besparen. Google maakt gebruik van geautomatiseerde inkoopstrategieën, algoritmes en machine learning. Via DV360 kun je advertentieruimte inkopen op meer dan 900 miljoen websites wereldwijd. Ben jij klaar om je zichtbaarheid te vergroten?

Programmatic Advertising

Download direct onze whitepaper over programmatic advertising

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Whitepaper Programmatic Advertising

Wil je jouw doelgroep bereiken door advertentieruimte in te kopen bij de meest bekende premium netwerken, zoals Ziggo, Nu.nl, RTL en meer? Met Programmatic Advertising is dit mogelijk, en kun je rechtstreeks adverteren op meer dan 900 miljoen websites. Wil je weten wat Programmatic Advertising is en hoe jouw organisatie het kan toepassen?

 

Whitepaper Programmatic Advertising

De voordelen van Programmatic Advertising

  • Onderscheidende visuals: In vergelijking met standaard display-advertenties kun je met Programmatic Advertising verschillende soorten en formaten visuals inzetten, waardoor je meer kanalen kunt bedienen. Je kunt naast standaard bannerformaten ook rich media-uitingen gebruiken.
  • Groot (internationaal) bereik vanuit één platform: Bureau Strak heeft gekozen voor het DSP DV360. Een van de grote verschillen tussen DV360 en Google Ads is dat DV360 meer exchanges heeft aangesloten. Vergeet ook niet de inkoop van Programmatic Audio, wat de laatste tijd sterk wordt uitgebreid. Zo zijn inmiddels Spotify en meerdere radiozenders aangesloten.
  • Meer personalisatie: Programmatic Advertising biedt meer mogelijkheden voor personalisatie. Je kunt aan elke doelgroep een specifieke boodschap en visual tonen die het beste aansluit bij hun kenmerken. Bovendien kun je met Programmatic Advertising efficiënt inspelen op de verschillende fases van de customer journey door verschillende boodschappen of uitingen te hanteren.
  • Realtime bieden en bijsturen: Advertenties worden gekocht en verkocht via realtime veilingen, waarbij je als adverteerder kunt bieden op advertentieplaatsingen op basis van gebruikersgegevens, context en demografie. Als marketeer kun je data gebruiken om campagnes realtime te optimaliseren en aan te passen op basis van de gestelde doelen.
  • Uitgebreide targetingmogelijkheden: Programmatic Advertising biedt uitgebreide geavanceerde targetingopties om ervoor te zorgen dat advertenties de juiste doelgroepen bereiken. Denk aan targetingmogelijkheden zoals demografie, geografie, gedrag en vergelijkbare doelgroepen.
  • Multi-en cross-channel inzet: Met Programmatic Advertising kun je vanuit één campagne meerdere kanalen inzetten, zoals display, video, sociale media en mobiel. Hiermee bereik je synergie in je uitingen en vergroot je je bekendheid bij de doelgroepen.

Programmatic Advertising is momenteel zeer actueel

Op 8 februari 2022 is aangekondigd dat de Autoriteit Persoonsgegevens aanraadt te stoppen met retargeting omdat deze vorm van adverteren onwettig is vanwege het gebruik van third-party cookies. Dit betekent dat het verzamelen van first-party data cruciaal wordt voor je online marketingstrategie. Heb je dit nog niet geregeld? Neem dan snel contact op met onze dataspecialisten.

De beperkingen met betrekking tot het gebruik van third-party data voor campagnedoelen zorgen voor een groeiende vraag naar contextuele campagnes. ‘Contextual advertising’ is een manier van adverteren op basis van de inhoud van een webpagina. De software analyseert wat het onderwerp is van een bepaalde pagina en bepaalt vervolgens of jouw advertenties daar moeten worden weergegeven op basis van de opgegeven targetingcriteria.

In tegenstelling tot ‘behavioral targeting’ is contextuele advertising niet afhankelijk van cookies van derden om relevante campagnes aan te bieden. Contextuele advertising kan worden ingezet met Google Ads of via programmatic advertising, bijvoorbeeld via DV360.

DV360 model

Krachtige Display benadering

Voor Stella Fietsen adverteren we op premium netwerken en websites als de Persgroep, Telegraaf, Adfactor, Buienradar, Sanoma en RTL Nederland. Het inkopen van deze advertentieruimte wordt gedaan via Programmatic Buying, zodat Stella niet elke publisher individueel hoeft te benaderen met de vraag of er een banner geplaatst mag worden.

Daag ons uit!

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil je de volgende stap zetten in je advertentiecampagnes?

Wil je ‘next-level’ display- of videocampagnes draaien? Dan biedt Programmatic Advertising de oplossing. We kunnen wereldwijd adverteren op premium websites en garanderen een groot bereik. Durf jij de uitdaging aan?