Veel organisaties staan voor de uitdaging van een complex digitaal landschap, dat bestaat uit verschillende marketingtools en klantdata die verspreid zijn over diverse silo’s. Daarnaast zijn er talloze contactmomenten met de doelgroep. Vaak zien we dat de overvloed aan tools en campagnes leidt tot het verlies van controle over alle interacties in de customer journey, en dat is zonde. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin de doelgroep via Instagram wordt benaderd voor het boeken van een proefrit, terwijl ze op andere kanalen een totaal verschillende boodschap te zien krijgen, bijvoorbeeld over het wisselen van winterbanden.
Voor organisaties die ‘digital driven marketing’ willen implementeren, is marketing automation de oplossing. Het stelt hen in staat om marketingtools en klantdata te integreren en op basis daarvan gerichte campagnes te voeren. Marketing automation biedt de mogelijkheid om de volledige klantreis te beheersen en communicatie te personaliseren.
Met marketing automation kun je marketingprocessen en communicatielijnen automatiseren, aansturen en beheren. Dit stelt je in staat om efficiënter en effectiever te communiceren met je doelgroep in verschillende fasen van de customer journey. Marketing automation omvat taken zoals e-mailautomatisering, lead nurturing, doelgroepsegmentatie, gedragsanalyse en voorspelling van toekomstig koopgedrag.
In veel organisaties worden marketingkanalen vaak los van elkaar ingezet. Marketing automation software koppelt de gegevens van elk kanaal, waardoor voorspellingen kunnen worden gedaan over de aankoopfase waarin een prospect of klant zich bevindt. Dit staat bekend als een 360-graden klantprofiel. Met behulp van deze profielen kunnen marketinguitingen nog relevanter worden gemaakt. Hierdoor kun je bijvoorbeeld bepalen of je iemand reviews moet tonen of juist moet overtuigen met schaarste.
Wat kun je verwachten van de inzet van Marketing Automation? Er zijn verschillende voordelen:
Voor elk specifiek vraagstuk onderzoeken we welke software het meest geschikt is om in te zetten, of welke combinatie van tools een solide marketing automation stack kan vormen. Er zijn verschillende soorten marketing automation software beschikbaar, waaronder:
Al met al, met marketing automation worden jouw marketingkanalen geïntegreerd en gevoed met data. Dit stelt je in staat om doelgroepen effectiever te segmenteren en deze groepen via diverse kanalen te bereiken met gepersonaliseerde content. Denk aan kanalen zoals Facebook, Google Ads, e-mail en websitecontent. Marketing automation helpt jouw marketeers om online marketing effectiever, efficiënter en relevanter te maken. De toename van ROI, omzet en/of winst is vaak al merkbaar binnen 6 tot 12 maanden.
Met een koppeling tussen het e-mailmarketing automation platform Deployteq en de platformen van Meta (Facebook en Instagram) worden leads direct opgevolgd. Het doel is het verhogen van het aantal kwalitatieve leads en meer conversies. Zorgt de koppeling daadwerkelijk voor meer kwalitatieve leads? En wat levert het nu echt op?
"*" geeft vereiste velden aan
Begin vandaag nog met het inzetten van Marketing Automation en zet een grote stap vooruit in je marketingprestaties.