Group Copy 2Created with Sketch. arrows/defaultCreated with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. chevron_whitechevronRectangle Copy 6Created with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. Group 4Created with Sketch. Group 4Created with Sketch. ShapeCreated with Sketch.

Business

Digital maturity scan

Uit onderzoek van Google in samenwerking met de Boston Consultancy Group (BCG) blijkt dat slechts 9% van de bedrijven data (inzichten) en technologie gebruiken om (toekomstige) klanten op het juiste moment te bereiken met relevante informatie. Slechts 9% van de bedrijven zijn ‘digitaal volwassen’ en zijn in staat om hun concurrentie blijvend te verslaan. Een digital maturity scan helpt je om in beeld te krijgen hoe digitaal volwassen jouw organisatie is en hoe de route naar digitale volwassenheid er voor jouw bedrijf uitziet.

Digitale volwassenheid

Meten van 8 competenties

De digital maturity scan doet onderzoek naar 8 competenties om een volledig beeld te krijgen van de digitale volwassenheid. Immers, het hebben van een duidelijke doelgroep betekent nog niet per se dat je deze ook bereikt. En, het hebben van duidelijke KPI’s betekent niet dat je deze ook goed meet. Maar, wat gaan we meten per competentie? Dat lees je hieronder:

  • Doelgroepen: wat doen we met data? Zijn er segmenten, sociaal demografische kenmerken of wellicht een customer journey?
  • Automation: hoe zetten we data slim in? Gaat deze automatisch of moeten we alle data handmatig verwerken?
  • Communicatie: is er een boodschap per fase? En, hoe worden de boodschappen ondersteund met visuals? Of is er wellicht al sprake van personalisatie?
  • Data: hoe verzamelen we data, hoe slaan we deze op en welke tools gebruiken we hiervoor?
  • Innovatie: welke nieuwe ontwikkelingen gebruiken we en hoe vooruitstrevend zijn wij als het gaat om het gebruik van nieuwe tools en ontwikkelingen?
  • Mens & organisatie: wat is het kennisniveau op het gebied van online marketing van onze medewerkers, welke houding hebben we en welk gedrag vertonen we?
  • Strategie: zijn er duidelijke doelen, KPI’s en wellicht een visie voor de toekomst?
  • Kanalen: welke kanalen zetten we in en in hoeverre zijn we op de hoogte van de mogelijkheden van deze kanalen?

Meten vanuit meerdere perspectieven

De werkwijze

Per competentie is er een maximaal aantal punten te scoren waarbij het aantal punten af hangt van de volwassenheid van die competentie. Het is belangrijk dat we eerst een doelscore samen bepalen. Het is natuurlijk mooi om overal de maximale score te halen, maar heel relevant of haalbaar is dat lang niet altijd. Daarom bepalen we eerst samen een doelscore. Vervolgens gaan we aan de slag met de vragenlijst die Bureau Strak heeft ontwikkeld die per competentie een aantal vragen bevat. Deze vragen worden door zowel ons als door onze klant ingevuld en per vraag zijn er 4 antwoordmogelijkheden. Op basis van de antwoorden worden er punten toegekend die uiteindelijk een totaalscore per competentie geven. Op deze manier krijgen we in kaart hoe volwassen iedere competentie is t.o.v. de maximale score, maar ook op basis van de gewenste score (doelscore). Met deze informatie wordt een ‘digital maturity polar chart’ gemaakt zodat je visueel in beeld krijgt wat de score is en waar de grootste uitdaging ligt.

Het resultaat

Wat heb ik er aan?

Op basis van de uitkomst van de digital maturity scan kunnen we een roadmap maken. Een route naar digitale volwassenheid met verschillende competenties. Dit is niet alleen belangrijk om de concurrentie blijvend voor te blijven, maar het is zeker belangrijk om je corporate en commerciële doelstellingen te halen. Immers, je hebt vast omzetdoelen, maar bereik je wel de juiste mensen om de omzetdoelen te halen? En, doe je dat wel op de juiste manier? Belangrijker nog: is jouw organisatie wel in staat om de doelstellingen van de toekomst te behalen? Zo niet, waar moet je dan mee aan de slag om ook in de toekomst succesvol te zijn? Dát is de uitkomst van de digital maturity scan. Een routekaart om jouw digitale landschap te verbeteren zodat processen en systemen nooit een belemmering zijn voor het commerciële succes van jouw bedrijf.

Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie?

Vraag de scan aan

Ben je benieuwd hoe digitaal volwassen jouw organisatie is? Of waar jouw digitale groeikansen liggen? Vraag de digital maturity scan vandaag nog aan om inzicht te krijgen in jouw (digitale) organisatie.