Case: Somfy

Innovatie in dealernetwerk door workshops

Maak kennis met Somfy

Een slimme manier van automatiseren

Somfy maakt al meer dan 50 jaar slimme oplossingen voor het beheer van woningen en gebouwen en is uitgegroeid tot marktleider in de huisautomatisering en Smart Home oplossingen. Somfy brengt je huis in beweging en maakt het leven in huis makkelijker. Somfy heeft een groot scala aan producten, zoals rolluiken, screens, raamdecoratie, toegangspoorten, Smart Home oplossingen, alarmsystemen, camera’s, verlichting en terrastoepassingen. Somfy werkt intensief samen met lokale dealers. Deze experts dragen zorg voor een goed advies en uitstekende installatie bij de klant thuis.

Onze uitdaging

Digitale groei bij dealers realiseren

Somfy werkt intensief samen met haar dealers. Dit uit zich in het delen van kennis en kunde. Somfy ziet het internet als het medium om de positionering uit te vouwen. Echter zijn de dealers niet altijd op de hoogte van de juiste informatie en/of vinden het lastig om zelfstandig keuzes te maken als het gaat om digitale ontwikkeling en online marketing. Bureau Strak is daarom gevraagd om workshops te geven aan de Somfy Accountmanagers zodat zij onafhankelijk advies kunnen geven richting de dealers op het gebied van online marketing.

Handige workshops

See. Think. Do. Care.

Op basis van Customer Journey model (see, think, do, care) van Google zijn er een vijftal trainingsdagen ontwikkeld. Per training werd een fase van de customer journey uitgelicht en hebben we stilgestaan bij welke marketingmiddelen en kanalen relevant zijn in deze fase.
Enkele onderwerpen die behandeld zijn:

  • Het communiceren van een goede propositie.
  • Hoe kan een dealer zich profileren via social media.
  • Aan welke eisen moet een hedendaagse website voldoen.
  • De beginselen van zoekmachine marketing.

Slim kennis delen

Co-learning

Om de theorie in de praktijk te ervaringen, hebben we de workshops gegeven bij klanten van Bureau Strak die een aansluitend en inspirerend verhaal konden geven. Zo hebben we de workshops gehouden bij Preston Palace, Wildlands en Stella Fietsen.

Constant monitoren

Optimalisatie in de praktijk

Om de kennis en learnings vanuit de leergang in de praktijk te brengen, biedt Somfy richting haar dealers een Digitale Scan aan. Vanuit de scan worden de online prestaties van de desbetreffende dealers gescoord op aspecten als vindbaarheid, conversie/sales, professionaliteit, propositie, uitstraling en marketing. Momenteel zijn we druk bezig met het uitrollen van een marketing platform waar elke dealer de mogelijkheid om zijn/haar website te optimaliseren en daarnaast goed vindbaar te worden in Google.
Dat is pas innoveren op MKB niveau!