Case: Somfy
Maak kennis met Somfy
Somfy maakt al meer dan 50 jaar slimme oplossingen voor het beheer van woningen en gebouwen en is uitgegroeid tot marktleider in de huisautomatisering en Smart Home oplossingen. Somfy brengt je huis in beweging en maakt het leven in huis makkelijker. Somfy heeft een groot scala aan producten, zoals rolluiken, screens, raamdecoratie, toegangspoorten, Smart Home oplossingen, alarmsystemen, camera’s, verlichting en terrastoepassingen. Somfy werkt intensief samen met lokale dealers. Deze experts dragen zorg voor een goed advies en uitstekende installatie bij de klant thuis.
Somfy werkt intensief samen met haar dealers. De samenwerking uit zich in het delen van kennis en kunde op verschillende niveaus; van bedrijfsvoering tot personeelsvraagstukken en van financiën tot inkoop. Zo ook digitale marketing, waarvoor Bureau Strak de kennispartner is.
Door online marketing kennis over te dragen aan de Somfy Expert Dealers, kunnen zij op hun beurt de gewenste doelgroepen via het online kanaal bereiken. Eén van deze belangrijke ontwikkelingen binnen het digitale landschap is de inzet van content, zoals; copywriting, storytelling, social media berichten, SEO-teksten en ga zo maar door. Talloze vormen van content die zorgen voor het bereiken, binden en behouden van de doelgroep.
Welk soort content moet een zonwering dealer gebruiken? En wanneer? En hoe? Bureau Strak heeft vanuit haar expertise een methodiek bedacht om de Somfy Expert Dealers te helpen met deze vragen. Deze methodiek beschrijft op een eenvoudige wijze de toepassing van search engine optimization (SEO) op de huidige en de te ontwikkelen website content.
Er is een e-learning platform ontwikkeld waarin de methodiek aan de hand van video’s wordt gepresenteerd. In deze e-learning doorlopen de dealers een zevental lessen met bijbehorende opdrachten. Het resultaat? Een passende en vooral realistische SEO contentstrategie voor elke dealer. Elke dealer, groot of klein, kan hierdoor zelfstandig zijn specifieke koers varen en zo de juiste beslissingen maken.
Fysieke workshops
Content is een sterk medium. Het kan je, door in te spelen op emotie, in een bepaalde stemming krijgen. Om de Somfy Expert Dealers te enthousiasmeren voor deelname aan de e-learning hebben we een aantal fysieke trainingen georganiseerd. In deze trainingen werd het belang van contentmarketing voor hun onderneming aangekaart, om ze zo emotioneel te triggeren en intrinsiek gemotiveerd naar huis te laten rijden. Een dag later ontvingen de dealers een gepersonaliseerde email met een unieke inlogcode. Zo hadden ze alle ingrediënten om vervolg te geven aan hun eigen SEO contentstrategie.
Video's en opdrachten
Op zoek naar verkoeling in huis? Of naar geautomatiseerde witte rolluiken? Twee zoekintenties, twee contentbehoeftes. Elke behoefte dient specifiek aangevlogen te worden. In de e-learning worden de Somfy Expert Dealers, middels de volgende zeven lessen, meegenomen in het proces van plan tot uitvoering:
In samenwerking met Somfy hebben we een groot aantal zonwering dealers, van zowel Nederlandse als Belgische bodem, mogen enthousiasmeren om aan de slag te gaan met hun eigen SEO contentstrategie.
Dit is niet de eerste keer dat Somfy en Bureau Strak samenwerkten. De samenwerking draaide al eerder om kennisdeling. Iedere Somfy Expert Dealer heeft vanuit Somfy een accountmanager. Bureau Strak is gevraagd om workshops te geven aan de Somfy Accountmanagers zodat zij onafhankelijk advies kunnen geven richting de dealers op het gebied van online marketing.