Content & Design
Een nieuw merk lanceren, de propositie van je bestaande merk herontwikkelen of alle gezichten dezelfde kant op krijgen van jouw groeiende organisatie? Wat de aanleiding ook is, een Brand Sprint helpt jou en jouw team om de volgende en juiste stappen te nemen en te groeien. Sommige experts zeggen dat bedrijven met een duidelijk merk en duidelijke en eerlijke propositie significant meer succes hebben dan concurrenten.
niets nieuws
De Three Hour Brand Sprint zijn 6 oefeningen die je in 3 uur uitvoert met een aantal stakeholders van het bedrijf. Deze oefeningen zijn geen revolutionaire nieuwe inzichten, maar meer een verzameling van briljante theorieën en modellen van grote denkers. Het model is geïnspireerd op onder andere een speech van Steve Jobs (Apple), de TED talk van Simon Sinek over de wat grote leiders onderscheid (Golden Circles) en het boek Shoe Dog van de oprichter van Nike, Phil Knight. Stuk voor stuk zijn dit de grote denkers als het gaat om marketing en branding. Dat maakt de Three Hour Brand Sprint dan ook zo waardevol ondanks dat het dus een verzameling aan modellen is.
hoe het werkt
De Three Hour Brand Sprint behandelt drie verschillende thema’s met per thema 2 verschillende oefeningen. Per oefening staat een vaste tijd voorgeschreven zodat je alle oefeningen altijd binnen 3 uur kunt afronden en jij na 3 uur een hele duidelijke propositie hebt.
Het eerste thema gaat over de motivatie van jouw bedrijf. Daarbij beginnen we met een 10 year roadmap. Daarin gaan we bepalen waar je over 1 jaar, over 3 jaar, over 5 jaar en over 10 jaar wilt staan als bedrijf. Dit helpt je om de lange termijn doelstellingen helder te krijgen zodat jouw korte termijn doelstellingen ook logischer en concreter zijn. Na de 10 year roadmap gaan we verder met de Golden Circles waarin we definiëren wat jouw WHY, HOW en WHAT zijn. Wat is de reden van het bestaan van jouw bedrijf? Volgens de experts maakt het hebben van een Golden Circle het verschil tussen grote merken en middelmatige bedrijven.
In het tweede thema gaan we verder met jouw top 3 kernwaarden. Dat klinkt eenvoudig, maar een kernwaarde is niet iets wat je wilt zijn, maar wat je echt bent. Een waarde waar je onder geen enkele omstandigheid van af zult wijken. De echte ziel van het bedrijf en wat centraal staat in het werken voor en met jouw organisatie. Hier onderscheiden we sterke kwaliteiten van absolute kernwaarden. Wanneer de kernwaarden duidelijk zijn gaan we verder met de top 3 doelgroepen. Voor welke doelgroepen is jouw bedrijf het meest geschikt? Waar wil jij je op focussen? Een top 3 betekent niet dat je niet voor andere doelgroepen kunt werken of op andere doelgroepen gaat richten, maar dat is wel de focus doelgroep van jouw organisatie. Zo richt Disneyland Parijs zich op jonge kinderen, maar dat betekent niet dat er niemand anders welkom is. Een top 3 doelgroep helpt jou om een duidelijke prioriteit in communicatie, sales en marketing te krijgen.
De op één na laatste stap is het bepalen van de persoonlijkheid van jouw organisatie. Ben je als organisatie innovatief of juist behoudend? En ben je informeel of juist formeel? De invulling van de sliders is afhankelijk van de organisatie waar de Brand Sprint voor is, maar de uitkomst geeft heel duidelijk weer hoe je wilt zijn en hoe je gezien wilt worden. Het geeft jouw organisatie een menselijk karakter. En dat helpt weer in de communicatie en marketing om een duidelijke tone-of-voice te vinden, maar ook om te bepalen wat de houding en de stijl van jouw merk is.
De laatste stap is het bepalen van het concurrentie speelveld op het snijvlak van expressief vs ingetogen en traditioneel vs innovatief. Waar zitten jouw grootste concurrenten en waar zit jij zelf met jouw organisatie? Deze vergelijking met andere bedrijven geeft een goed beeld van waar jij zit ten opzichte van de concurrentie zodat je weet waar de kansen liggen of waar juist het gat zit tussen ambitie en realiteit.
5 cruciale spelregels
Om een goede brand sprint te organiseren zijn er een aantal spelregels en best practises belangrijk om mee te nemen:
samen een brand sprint organiseren?
Wil jij aan de slag met de Brand Sprint om de toekomst van jouw (online) inspanningen te bepalen? Bureau Strak is specialist in het organiseren en uitvoeren van de Brand Sprint. Wij helpen je graag met jouw ambities en uitdagingen. Samen gaan we in gesprek hoe we deze plannen kunnen realiseren.