Van alle grote social media platforms groeit TikTok verreweg het hardst, ook in Nederland. Het aantal gebruikers ligt al op de 3 miljoen en het gemiddelde dagelijkse gebruik van de app is 39 minuten. Er zijn veel verschillende manieren om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf. Ontdek hoe je TikTok kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken.
Playbackende en dansende tieners. Komt dat ook als eerste in je op als je denkt aan TikTok? Dat was nog in de tijd van de app ‘Musically’. Inmiddels is meer dan de helft van de gebruikers 20 jaar of ouder. De app is inmiddels uitgegroeid tot een social media platform voor vrijwel elke doelgroep. Door middel van het algoritme heeft iedere gebruiker een unieke tijdlijn, beter bekend als de ‘Voor jou’ / ‘For you’ page. De video’s die jij krijgt te zien op jouw tijdlijn zijn afhankelijk van de volgende factoren:
TikTok Marketing is het proces van het gebruiken van dit platform om je merk te promoten, je doelgroep te bereiken en je bedrijf te laten groeien. Het mooie aan TikTok is dat je, in tegenstelling tot Instagram, niet veel volgers nodig hebt om veel mensen te bereiken. Het algoritme van Instagram zorgt er namelijk voor dat organische content amper wordt getoond. Bij TikTok is dat juist tegenovergesteld; je kan al met één video viral gaan!
TikTok is daarom hét platform om op een organische manier te werken aan de bekendheid van je organisatie. Zodra het algoritme je content heeft opgepakt, wordt je content gedeeld met gebruikers in een matchend algoritme. Hoe relevanter de content is voor de doelgroep, des te beter de video presteert!
Onze spanningsbogen wordt steeds korter, dit zie je goed terug in de ontwikkeling van de verschillende media platformen. Denk maar aan TV. Je krijgt reclames voorgeschoteld die je niet kunt skippen. YouTube pakt het anders aan: de eerste vijf seconden zijn verplicht, waarna je de advertentie weg mag klikken. En dan is er TikTok: gebruikers kunnen je video op elk moment weg swipen. En die beslissing, wordt enorm snel gemaakt.
De video’s moeten dus meteen pakkend zijn zodat je de aandacht van de kijkers grijpt. Doe je dat niet? Swipe. Weg. Dus, beter korte video’s met een krachtige en duidelijke boodschap, dan lange video’s.
Naast dat, is het belangrijk om te weten wat jouw doelstelling is. Wil je meer interactie creëren, of meer volgers? Is employer branding interessant of richt je juist op prospecting? Tenslotte is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de doelgroep. Vorm een persona en definieer waarvoor de doelgroep gevoelig is. Daarna kan het creëren van video’s beginnen!
TikTok Marketing biedt verschillende voordelen voor jouw bedrijf:
Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, speel in op trends en geef er je eigen draai aan. Het is belangrijk om consistent te zijn in het plaatsen van video’s, want hiermee bouw je een fanbase op. Je naamsbekendheid vergroot, maar ook de mond-tot-mond reclame neemt toe wanneer gebruikers een positief gevoel krijgen bij jouw content.
Naast dat je TikTok organisch kunt inzetten, biedt TikTok ook een breed scala aan advertentiemogelijkheden waarmee bedrijven hun boodschap kunnen verspreiden en de betrokkenheid van hun doelgroep kunnen vergroten. Bij Bureau Strak zijn we bekend met al deze advertentievormen en kunnen we je helpen de juiste strategie te kiezen op basis van jouw doelstellingen en budget. Of je nu op zoek bent naar meer merkbekendheid, betrokkenheid van de doelgroep, of directe conversies, TikTok biedt diverse advertentieopties om aan je specifieke behoeften te voldoen. Samen kunnen we een effectieve TikTok Marketingcampagne ontwikkelen die opvalt en resultaten oplevert. Enkele populaire advertentievormen op TikTok zijn:
Bij Bureau Strak hebben we de expertise en ervaring om TikTok Marketing tot een succes te maken voor jouw bedrijf. Dit is wat we voor je kunnen doen:
Ook wij zijn te vinden op TikTok. Employer branding is de centrale doelstelling voor onze content. Onze bedrijfscultuur naar voren laten brengen vinden we erg belangrijk. Door humorvolle en herkenbare video’s te maken, nemen we de doelgroep mee in de cultuur van Bureau Strak. Nét zolang totdat ze niets anders willen dan solliciteren bij Bureau Strak natuurlijk ;).
Hoe we dat doen? We spelen in op trends, brengen collega’s onder de aandacht, laten ons kantoorpand zien en we nemen de kijkers mee in onze werkdag.
Eén van de trends waar we op in hebben gespeeld is “Hij is een 10, maar…”. Op deze trend hebben we werkgerelateerde situaties bedacht, typerend voor het werken bij een marketingbureau. En met succes! Binnen 48 uur is de video 360.000 keer bekeken. Inmiddels heeft de TikTok meer dan 668.000 mensen bereikt. Daarnaast zagen we dat onze video ook werd opgepakt door andere marketingbureau’s, die ook op dezelfde manier hebben ingespeeld op deze trend en hiervan een TikTok video hebben gemaakt.
Het All-in Family Resort Preston Palace heeft fantastische faciliteiten voor jong en oud. Van een supercoole kermis tot gezellig samen midgetgolfen, bowlen of naar de bioscoop gaan. Om de jongere doelgroep te bereiken, zet Preston Palace TikTok in om de jonge doelgroep te enthousiasmeren.
Bureau Strak helpt Preston Palace bij het ondersteunen van hun social media kanalen, waaronder TikTok. We geven advies over trending hashtags, goed werkende video’s en bieden ondersteuning. Met resultaat! Sinds begin dit jaar is het aantal volgers op TikTok maar liefst verdubbeld.
Wij hebben drie tips voor jou als je alvast wil beginnen met TikTok Marketing:
"*" geeft vereiste velden aan
Enthousiast geworden na het lezen over TikTok Marketing? Wij ook. Samen pakken we deze uitdaging met beide handen aan. We ondersteunen bij het ontwikkelen van concepten, het creëren van content en het in kaart brengen van de resultaten. Samen voor online rendement!
Wil je meer te weten komen over onze benadering van social media kanalen? Kijk dan eens op de onderstaande pagina’s: