Houd (afstand) van elkaar
Deze Corona crisis is een gebeurtenis die ons altijd bij zal blijven. De ernst van de zaak moeten we heel serieus nemen, dus ‘stay home, stay safe, save lifes!’ Gezondheid van de mens staat voorop, maar vanuit onze zakelijke expertise willen we graag informatie delen die voor de financiële gezondheid van organisaties van belang is.
Hoe lang deze crisis aanhoudt weten we niet, maar impact zal het hebben. Niets doen werkt niet, je zult het moeten zoeken in creatieve en digitale oplossingen vanuit een rationele gedachte. Op deze wijze houd je je bedrijf in stand of wordt er groei gerealiseerd.
1 op 1 support
Heb jij marketingvraagstukken die ontstaan zijn door het Coronavirus? Of zie jij nieuwe kansen. We plannen graag een digitale call met je in.
Interesse? Plan een gesprek in of bel 0523-712888.
CORONA MARKETING UPDATES
Klik op links om naar het hoofdstuk te gaan.
#1
Denk in scenario’s: wat als deze situatie nog zes maanden weken aanhoudt? Voor elke organisatie en branche is er een ander uitgangspunt, die geven richting aan welke keuzes je kunt of moet maken maken binnen jullie digitale roadmap.
#2
Paniekvoetbal spelen is niet de oplossing. Durf nu juist je digitale strategie onder de loep te nemen. Het is nu dé tijd om jouw roadmap te gaan bepalen. Is je strategie bepaald? Ga dan kijken welke actiepunten opgepakt en uitgevoerd kunnen worden. Durf over de huidige situatie heen te kijken.
Het is nu een mooi moment om je bezig te houden met:
#3
In een artikel van Adformatie van 26 maart 2020 werd er naar een onderzoek verwezen van Jan-Benedict Steenkamp en Eric Fang dat in 2011 werd gepubliceerd in Marketing Science. In dit onderzoek zijn 1.175 Amerikaanse bedrijven onderzocht binnen een tijdsperiode van drie decennia. Zij concludeerden dat het verhogen van het reclame aandeel in tijden van recessie een sterkere invloed heeft op winsten en marktaandeel, dan wanneer reclame opgedreven werd in tijden van economische expansie. De resultaten wezen echter ook uit dat de effectiviteit van reclame afhankelijk is van de mate van cycliciteit van de sector. Bron Adformatie
We zien dat veel organisaties in zowel de Nederlandse als internationale markt veel campagnes pauzeren. Dit heeft als gevolg dat de online media inkoop (bijv. kosten per klik) aanzienlijk voordeliger worden. Door terugtrekkende concurrentie, krijg jij vrij baan om jouw doelgroep beter aan te spreken of juist nieuwe doelgroepen te bereiken.
Het is nu tijd om jouw campagnes te evalueren. Welke lopen goed? Waar zit potentie? Welke dienen een nieuw doel en welke zullen on-hold gezet moeten worden? Probeer dit te evalueren in de context voor de Corona periode en probeer de impact in te schatten van de campagnes tijdens Corona. Dit geeft je een kader om rationele keuzes te maken.
Hoe pak je dit aan? Start met een planning, welke doelgroepen gaan we benaderen en op welke momenten? Wij noemen dit een mensen-momenten-matrix. Maak een plan voor zowel je campagnes tijdens de crisis als na de crisis. Dit zorgt dat je na de crisis extra gas kan geven. Na de crisis wordt het verschil tussen de top en middelmaat organisaties alleen maar groter. Bron Rand Fiskin
Je doet er goed aan om een analyse en advies op (te) laten stellen wat de ideale budgetverdeling is. Factoren waar je rekening mee kunt houden zijn:
#4
In een artikel op Marketingfacts werd een duidelijk statement omschreven “Je lost dan ook geen consumentenprobleem op door campagnes te stoppen. Sterker nog: zoals je in tijden van recessie anticyclisch investeert in je marketinginspanningen, zo moet je nu juist extra gas geven.”. Bron Marketingfacts
Hiermee wordt niet bedoelt dat je in elke uiting moet inhaken op Corona, juist niet! Werk wel vanuit je oorsprong, welke belofte leef je na en hoe kan je de maatschappij daarmee dienen. Het is van supermarkten die thuisbezorgen, streamingdiensten en verzekeraars logisch dat zij hoop in ‘bange’ tijden bieden.
Binnen veel branches liggen er momenteel commerciële kansen. Let er in je communicatie vooral op dat je niet gaat voor eigen gewin. Jouw doelgroep heeft op dit moment meer vragen dan ooit. Richt dus je klantenservice goed in, bouw aan een positief imago en communiceer vooral eerlijk en transparant. Iets niet weten, is ook een antwoord.
#5
Zoals eerder benoemd: meer vragen dan ooit. In de ene branche dalen nu de consumentenbestedingen, terwijl andere branches meer bestedingen realiseren dan voorheen. Websitebezoekers hebben nu vooral behoefte aan meer antwoorden door goede content, transparantie en zekerheid. Nieuwe communicatie touchpoints ontstaan en/of worden belangrijker, denk hierbij aan:
Weet je niet wat er speelt bij jouw doelgroep?
Voer een onderzoek uit onder jouw website bezoekers en klanten en vraag eerlijk wat je kunt doen om hen te helpen tijdens de Corona crisis. Er zijn diverse tools waar dit goed mee uitgevoerd kan worden. Denk aan vragen als: ‘worden producten thuis bezorgd’, ‘wat is het annuleringsbeleid?’ of ‘zijn alle producten nog op voorraad?’.
#6
Aankopen zullen voor veel (luxe) producten in deze periode uitgesteld worden. Dit biedt kansen voor het definiëren en implementeren van nieuwe leads. Een autodealer zal nu niet direct (meer) auto’s verkopen, maar in deze situaties is er wel een tijdperk van oriënteren gestart. Door nieuwe leads toe te voegen aan jouw platform verzamel je meer relevante gegevens van jouw potentiële klant.
Enkele voorbeelden:
#7
Een associatie creëren richting het Corona virus kan gevaarlijk zijn, omdat het onbewust en automatisch angst op kan wekken. Hier zijn we vanuit Bureau Strak binnen de nieuwe campagnes die we ontwikkelen zeer kritisch op. Een belangrijke eerste taak is vooral het controleren van je huidige campagnes op copy en visuals. Denk dan aan aspecten als:
#8
Heb jij als organisatie de mogelijkheid (meer) focus te verleggen naar e-commerce werkzaamheden, dan is dit het moment! Bezitten jullie momenteel nog geen webshop of klant-inlog omgeving? Zoek dan creatief naar waar er snel e-commerce activiteiten gerealiseerd kunnen worden. Het gaat er in eerste instantie om dat jij je klant kunt servicen.
#9
Zoals eerder benoemd blijven mensen thuis en oriënteren zich dus volledig digitaal. Voor veel organisaties betekent dit het in contact komen met nieuwe doelgroepen of andere wensen en eisen binnen een aankoopproces. We zien dat de CPM’s en CPC’s in veel branches dalen. Ook als je nú media-budget inzet, behaal je meer resultaten (vertoningen of klikken) uit je beschikbare budget. Wees wel kritisch op het doel van je campagnes, het kan zijn dat deze aangescherpt dienen te worden. Stuur je normaal gesproken op winkelbezoeken? Dan is dit doel momenteel niet geschikt.
Is het zoekvolume in Google Ads op jouw merknaam hoog in combinatie met Corona? Dan betekent dat meerdere gebruikers op zoek zijn naar meer informatie over jullie Corona maatregelen. Om deze gebruikers zo goed mogelijk te bedienen, is het te adviseren een campagne te ontwikkelen voor deze zoektermen. Voor deze zoektermen zijn de CPC’s erg laag en zo kun je je klanten optimaal bedienen. Gebruik als landingspagina een pagina waarin al jullie Corona maatregelen staan en je gebruikers kunnen precies vinden waarnaar zij op zoek zijn. Goed voor je merkuitstraling om je klanten goed te bedienen in deze tijden en als je de landingspagina slim inricht kan het zelfs bijdragen aan leads!
Enkele tips
#10
Het is aan te bevelen om te focussen op organische vindbaarheid. SEO werkzaamheden leveren op langere termijn (3 tot 12 maanden) resultaat op. Met Google Ads (voorheen Adwords) kan op elk moment uitgebreid worden om in te spelen op de vraag uit de markt. Met meer focus op SEO werkzaamheden zorgt je voor een beter uitgangspunt na de Corona crisis. Denk aan relevante werkzaamheden als:
#11
Het voordeel van affiliate marketing is dat je in veel gevallen werkt op basis van ‘cost per lead/sale’. Dit biedt jou zekerheid binnen de in te zetten marketingbudgetten. Hier volgt een aantal tips voor optimalisatie van affiliate marketing:
#12
Totaal geen rocketscience, maar sluit de IP adressen binnen Google Analytics uit van collega’s en partners die vaak jullie website bezoeken vanuit thuiswerk perspectief.
#13
Wanneer een gebruiker jouw bedrijf zoekt in Google, zie je aan de rechterkant je Google My Business profiel met allerlei belangrijke informatie zoals openingstijden, contactgegevens, reviews, etc. Om direct belangrijke informatie te bieden over aangepaste openingstijden, een tijdelijke andere manier van verkopen of extra diensten, kun je een post toevoegen die direct zichtbaar is:
#14
Leg heatmaps van de periode voor de Corona crisis naast het gedrag wat je momenteel ziet. Denk aan klikgedrag, duur of veranderingen in functie gebruik. Richt heatmaps in voor jouw toppagina’s en ontdek eventuele verschillen. Turbulente tijden kunnen nou eenmaal invloed hebben op het oriëntatie- en koopgedrag. Vraag jezelf af, waar zien we een verhoogde of verlaagde klikactiviteit en waarom zou dat kunnen gebeuren? Met deze inzichten kan je bepale nwelke contenten of functionaliteiten toegevoegd moeten worden tijdens de Corona crisis.
#15
Voeg in Google Analytics annotaties toe omtrent het coronavirus. Dit maakt het uitwerken van analyses op latere momenten aanzienlijk makkelijker. Hieronder een aantal annotaties die je alvast toe kunt voegen:
#16
Wie durft te investeren in optimalisatie zou wel eens sterker uit de crisis kunnen komen. Check je backlog, uitgestelde projecten en/of campagnes. Geef aan deze taken prioriteit en spendeer budget. Of durf jij te investeren in nieuwe ontwikkelen als:
Stijgende kanalen
Door het thuisblijven en thuiswerken zien we in de onderstaande kanalen een aanzienlijke toename in gebruik. Wil jij als adverteerder aanwezig zijn? Grijp dan nu je kans met adverteren binnen:
#17
Doordat consumenten niet altijd meer in staat zijn om in de fysieke winkels hun producten te kopen, verschuift dat naar online. Het gevolg hiervan is een hoge druk op het voorraad en logistieke systeem. Zijn er op dit moment zoveel bestellingen dat je het niet binnen de ‘normale’ levertijd kunt verwerken? Pas dan de levertijd aan op de website om teleurstellingen te voorkomen. Consumenten hebben op dit moment vast begrip voor de situatie. Communiceer de verwachtingen omtrent levertijden op je webshop. Door het actualiseren van je feed management kun je aangepaste levertijden ook communiceren via bijvoorbeeld Google Shopping campagnes.
#18
Wat Bol.com in deze periode besloten heeft, is om bepaalde producten voorrang te geven. Dit zijn primaire producten als desinfectiemiddelen, thermometers, luiers, voeding voor baby’s, voeding voor dieren, producten om thuis te werken en leerboeken voor kinderen. Doordat deze producten voorrang krijgen op ander assortiment, betekent dit dat de levertijden bij het andere assortiment tijdelijk aangepast kan worden of het assortiment even niet leverbaar kan zijn.