Dashboarding: sturen op cijfers
Marketing danst op het kruispunt van kunst en wetenschap. Veel pur sang internetspelers beheersen deze dans goed en houden nauwlettend de resultaten van hun campagnes in de gaten. Om de winstgevendheid van marketingactiviteiten inzichtelijk te krijgen is het sturen op cijfers en data van belang. Wij starten daarom elk traject wat we uitvoeren met het zorgvuldig implementeren van de meetbaarheid.
De uitdaging is om uit de grote vergaarbak met big-data de juiste inzichten te verkrijgen die als uitgangspunt gebruikt kunnen worden voor een optimalisatie.
In elke organisatie is er een grote hoeveel data aanwezig. Denk aan Google Analytics, Google Adwords, Facebook Insights, CRM systemen, ordersystemen, etc. Het ingewikkelde van het grote aantal databronnen is dat veel systemen (te) ingewikkeld zijn om de juiste conclusies te trekken of dat data niet op de juiste wijze gebundeld is. In veel gevallen is elke databron een losstaande silo. Dit zorgt ervoor dat verkeerde conclusies getrokken worden over of campagnes rendabel zijn of dat iedereen dezelfde boodschap krijgt te zien. Dit laatste is funest, want je wilt waardevolle klanten niet met dezelfde boodschap benaderen als niet-waardevolle klanten, of mensen die aan het oriënteren zijn benaderen met aankoopargumenten. Door databronnen te koppelen en de juiste informatie te extraheren, geeft big-data inzichten in wat er leeft bij de doelgroep. Wat zijn bijvoorbeeld de voorkeuren of interesses en wat is het gedrag. Tevens geeft big-data inzichten in welke campagnes en kanalen goed werken.
Om al deze informatie overzichtelijk en begrijpbaar te presenteren bieden dashboards & rapportages een uitkomst.
Wij zijn er van overtuigd dat dashboarding zorgt voor meer grip op data. Data moet worden vertaald naar informatie. Op basis van deze informatie is het sturen op winstgevendheid mogelijk. Een dashboard kan bijvoorbeeld onderstaande data visualiseren:
Voor klanten zetten we diverse soorten dashboards in:
De kracht van een goed dashboard is het overzichtelijk, begrijpelijk en visueel presenteren van data. Geen moeilijke rekensommen, lange tabellen of vage omschrijvingen. Het is van belang om aan te geven of resultaten op koers lopen. Alleen dan kunnen dashboards dagelijks gebruikt worden om marketingactiviteiten en bedrijfsbeslissingen te optimaliseren.
Benieuwd of jij de volledige controle hebt over jouw marketingactiviteiten? Neem gerust contact met ons op!