Group Copy 2Created with Sketch. arrows/defaultCreated with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. chevron_whitechevronRectangle Copy 6Created with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. Group 4Created with Sketch. Group 4Created with Sketch. ShapeCreated with Sketch.

data & cro

Conversie optimalisatie

Wellicht herken je het wel: je website krijgt maandelijks duizenden bezoekers op de website, maar toch valt het aantal conversies en de omzet tegen. Een conversie is een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze op je website uitvoeren, zoals een aankoop van een product, het downloaden van een brochure, contact opnemen of het aanvragen van een offerte. Conversie optimalisatie is het optimaliseren van je website zodat het behaalde percentage conversies vergroot wordt. Met conversie optimalisatie kun je niet alleen het conversiepercentage verbeteren, hiermee kun je ook het gemiddelde orderbedrag onder je huidige bezoekers verhogen.

Conversie optimalisatie (CRO)

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie, ook wel CRO genoemd, is het optimaliseren van je website voor het behalen van zoveel mogelijk conversies. Hierbij zijn veel factoren van belang, waaronder het gedrag van je bezoekers. Dit bepaalt namelijk of een bezoeker een conversie doet, of juist niet.
Gebruik een goede opbouw van je website; zorg dat de belangrijke pagina’s op de juiste plek staan, een prettige gebruiksvriendelijkheid van de zoekbalk, goede kleuren van button en content die op de website worden getoond. Zo kun je ervoor zorgen dat relatief meer bezoekers conversies behalen; en dat is wat je graag wilt!

divider

Mobile first optimalization

Mobiele websites

Goed om te weten: conversie optimalisatie wordt sinds een tijdje ook veel uitgevoerd voor mobiele websites. Wordt je website veel via de mobiele telefoon bezocht, maar blijft het conversiepercentage op dit apparaat achter? Ook dan kan conversieoptimalisatie een uitkomst bieden. De meeste websites worden ontworpen voor desktop gebruikers, maar in werkelijkheid worden websites vaker bezocht op mobiel dan op desktop. Door pijnpunten van de mobiele website in kaart te brengen en te optimaliseren, kun je je mobiele website al een flinke boost geven.

Effort versus value

Waarom conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een must voor iedere website. Waarschijnlijk adverteer je met een degelijk budget op internet en trek je relevante bezoekers naar je website. De omzet die je hieruit haalt valt echter nog tegen. Met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat de kans op een conversie zo groot mogelijk wordt. Met behulp van conversie optimalisatie stijgt je conversiepercentage, waardoor de kosten per conversie zullen dalen. Je online campagnes kun je daardoor nog efficiënter en rendabeler inzetten, hoe leuk is dat?!

Om een voorbeeld te geven:

Aantal bezoekers per maand Kosten

 

Conversie percentage Aantal conversie’s Kosten per conversie

100.000

€20.000

3%

3.000

€6,66

100.000 €20.000 5% 5.000 €4,00

Stappenplan

Hoe zit het CRO proces in elkaar?

Om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie doorlopen we een aantal stappen: we beginnen met het inrichten van de meetbaarheid, waardoor we inzicht krijgen in de prestaties van je website (data onderzoek). Dit is de basis voor een gezond conversie optimalisatie traject. Daarna voeren we een usability onderzoek uit om een beeld te krijgen van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Hierbij brengen we funnels in kaart: hoe doorlopen bezoekers jouw website en in welke stappen naar een conversie toe haken zij doorgaans af? Dit geeft een goed beeld van de te testen elementen op pagina’s. Zodra deze pijnpunten in kaart zijn gebracht, zorgen we ervoor dat deze pagina’s geanalyseerd worden aan de hand van heatmaps en gebruikerstesten. Uit deze bevindingen zal er een advies-rapport worden opgeleverd. Vervolgens stellen we hypothesen op, welke we in een later stadium gaan testen. Door een A/B test uit te voeren testen we of de hypothese klopt en of de wijziging werkelijk zorgt voor betere resultaten. Als dit zo is, dan kan de wijziging daadwerkelijk geïmplementeerd worden.

divider

Het rendement van conversie optimalisatie

Uiteindelijk zorgt conversie optimalisatie voor een stijging in het aantal conversies of omzet, zonder meer bezoekers te hoeven trekken naar de website. Omdat het conversiepercentage verbeterd wordt onder hetzelfde aantal bezoekers, worden online campagnes efficiënter en rendabeler ingezet. Conclusie: Meer conversies, meer omzet en lagere kosten per conversie!

GAAN VOOR RESULTAAT?

LATEN WE SAMEN IN JOUW UITDAGING DUIKEN

Heb jij een gaaf idee bedacht, maar komt de uitwerking maar niet tot stand? Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Uiteraard kunnen we je ook helpen met het invulling geven aan deze route.





    • Na aanmelding ben je ingeschreven op de nieuwsbrief van Bureau Strak. Je ontvangt ongeveer één keer per maand de nieuwsbrief in je inbox.