Group Copy 2Created with Sketch. arrows/defaultCreated with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. chevron_whitechevronRectangle Copy 6Created with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. Group 4Created with Sketch. Group 4Created with Sketch. ShapeCreated with Sketch.

data & cro

A/B testing

A/B testing is een onderdeel van conversie optimalisatie en heeft als doel om het aantal conversies en de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren. Door het inzetten van een A/B test kunnen we twee of meerdere varianten testen, om vervolgens te analyseren welke variant het beste werkt. De variant die het beste uit de bus komt kan uiteindelijk worden geïmplementeerd.

divider

A/B testing is een onderdeel van conversie optimalisatie en heeft als doel om het aantal conversies en de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren.

divider

A/B testen

Waarom A/B testen?

Je herkent het vast wel: je hebt een fantastisch idee en wilt graag een aanpassing doorvoeren op jouw website, maar je bent bang dat het negatieve gevolgen heeft op de omzet of het conversiepercentage.
Met behulp van een A/B test kun je in redelijk korte tijd een hypothese onderbouwen met data en analyseren of een aanpassing positieve of negatieve invloed heeft op het gebruikersgedrag van de bezoeker.

Heb je een website met een hoog conversiepercentage op desktop, maar niet op mobiel? Wil je daarom de mobiele website verbeteren? Dat probleem herkennen we. In dit geval kunnen we A/B tests instellen gericht op de mobiele variant van de website. Zo weet je zeker dat de desktop variant blijft presteren en dat je mobiele website een boost krijgt!

Voorbeelden A/B testing

Simpele voorbeelden van een A/B test

A/B testing kun je inzetten voor het uitvoeren van eenvoudige tests en voor grote complexere tests. Wil je graag weten welke kleur bestelknop het beste converteert onder jouw doelgroep? Dan kunnen we eenvoudig meerdere varianten met de gewenste kleuren testen. Wil je het groter aanpakken en wil je één pagina anders opbouwen?
Ook dat is mogelijk. Besef dat kleine optimalisaties al kunnen zorgen voor een enorm resultaat. Klein beginnen en steeds een stapje verder gaan dus is een goede optie.

divider

Uitvoering

Tools voor het uitvoeren van A/B tests

Bij Bureau Strak maken we gebruik van de A/B testing tools VWO en Google Optimize. Google Optimize is eenvoudig op jouw website te implementeren, waardoor we in korte tijd A/B tests live kunnen zetten. VWO is een geavanceerde A/B testing tool waarbij split-urls, multivariable tests en eenvoudige tests kunnen worden ingesteld. 

 

google-optimize
vwo

Proces

Het proces van A/B Testing

Bij ons is het uitvoeren van een A/B test onderdeel van het conversie optimalisatie traject. Dit traject start met het analyseren van de website en bezoekersdata. Aan de hand van deze bevindingen worden hypotheses en ideeën voor A/B tests opgesteld. Door middel van een A/B test wordt er gekeken of een variant daadwerkelijk voor een beter resultaat zorgt. Een test wordt een aantal weken live gezet en de variant die het beste uit de test komt zal dan, in overleg met jou, definitief worden doorgevoerd.

Wat levert het jouw website op

Door het uitvoeren van A/B tests krijgen we steeds meer inzicht in wat wel en niet werkt op jouw website voor jou doelgroep. Hierdoor ontvang je steeds website optimalisaties die jouw website gebruiksvriendelijker maken.
Uiteindelijk resulteert dit in meer conversies. Het grote voordeel van A/B testing is dat bezoekers niet merken dat ze in een test zitten. Bovendien wordt je website aangepast naar de wensen en behoeften van de huidige bezoekers. Dit verhoogt uiteindelijk het rendement onder je bestaande bezoekers.





    • Na aanmelding ben je ingeschreven op de nieuwsbrief van Bureau Strak. Je ontvangt ongeveer één keer per maand de nieuwsbrief in je inbox.