data & cro
Usability onderzoek is, net als A/B testing, een onderdeel van het conversie optimalisatie traject. Usability betekent niets meer en minder dan de mate van gebruiksvriendelijkheid of bruikbaarheid van jouw website. Een welbekend handvat hiervan is: ‘Hoe gebruiksvriendelijker de website, hoe meer rendement je website oplevert, hoe efficiënter je marketingbudget wordt besteedt’.
Als organisatie is het belangrijk dat jij je klant kent. Iedere consument laat namelijk ander gedrag op jouw website zien. Het gebruikersgedrag is de manier waarop jouw doelgroep omgaat met bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief. Door jouw website goed door te meten en onderzoek te doen kunnen we het gebruikersgedrag van je klanten precies in kaart brengen. Daarnaast wordt de levensfase van de doelgroep in kaart gebracht en de bijbehorende gebeurtenissen. Op deze manier ontdek je wat de consument denkt, beweegt en ervaart. Dit noemen we het usability onderzoek.
We voeren deze gebruiksvriendelijkheid analyses uit door middel van twee hulpmiddelen; allereerst maken we gebruik van de data uit Google Analytics . We analyseren de verzamelde data en brengen bepaalde funnels van de bezoekers in kaart. Bezoekers funnels zijn paden die veel worden gebruikt op de website. Vervolgens analyseren we de belangrijkste paden met het hoogste verlatingspercentage aan de hand van een geavanceerde tool. Met behulp van deze data proberen we te achterhalen waarom de gebruiksvriendelijkheid op deze paden ‘minder’ is.
Zodra we de meeste gebruikte funnels in kaart hebben gebracht, voeren we diepere analyses uit met behulp van data uit Hotjar en gebruikerstesten. Hotjar is een tool waarbij het gedrag van de klant in kaart kan worden gebracht met behulp van een video, mits de bezoeker hier toestemming voor geeft. Aan de hand van deze data kan er geanalyseerd worden waarom de gebruikerservaring in bepaalde funnels minder is.
Als dit lastig te achterhalen blijkt te zijn maken we gebruik van kwalitatief onderzoek. Personen die in de doelgroep vallen nodigen we uit om in real life bepaalde taken uit te voeren op de website. Elke misvatting of ‘foute’ click die de respondent heeft leggen we vast. Tijdens het onderzoek wordt er expliciet gevraagd waarom de respondent een bepaalde taak uitvoert, zodat duidelijk wordt waar het gedrag vandaan komt.
Usability onderzoek
Uiteindelijk levert al deze data een rapport op met daarin mogelijke verbeterpunten op de website. Uit deze data kunnen hypotheses worden geformuleerd, welke uiteindelijk kunnen worden getest middels A/B testing. Al deze werkzaamheden moeten leiden tot een gebruiksvriendelijke website, waarbij een conversiestijging en omzetstijging wordt gerealiseerd.
Nieuwsgierig geworden? We helpen je graag! Neem gerust contact met ons op.