data & cro
De basis van een gedegen online marketing inzet is het meetbaar maken van online rendement voor jouw organisatie. Wat levert Google Ads je op? Welke campagnes zorgen voor conversies op jouw website? Wat doen gebruikers precies op de site en waar komen ze vandaan? Om antwoord te krijgen op deze vragen is het noodzakelijk om de prestaties van jouw website en de campagnes die je hebt ingezet door te meten. Dat doen we door Web Analytics software toe te passen.
Van data naar insights
Welke voordelen levert een goede Analytics implementatie:
Web analytics geeft je de mogelijkheden om het verkeer op je website te analyseren, conversies door te meten maar ook om het gedrag van gebruikers op de website vast te leggen. Om als online marketeer zelf aan de knoppen te zitten en zoveel mogelijk grip te hebben op wat er gemeten wordt gebruiken we bij Bureau Strak Google Tag Manager. Dit is een tool waarmee je zelf kan bepalen waar je welke tag wilt afvuren, zodat je data op de website kunt uitlezen. Via Google Tag Manager laden we bijvoorbeeld Google Analytics en zorgen we dat alle belangrijke website- en campagne data naar Google Analytics verzonden wordt.
Met behulp van Google Analytics verzamelen we data van jouw website, presenteren we dit en rapporteren we vanuit daar ook naar jou als klant. Wil je vanuit een mooi, overzichtelijk en realtime dashboard rapportages ontvangen? Dat doen wij door maatwerk dashboard te creëren. Met dit dashboard heb je een perfect overzicht op het verkeer op jouw website!
Van meetplan tot implementatie
Een analytics implementatie is niet simpelweg het verwerken van een tracking code. Het gaat om het bepalen hoe jij jouw doelen gaat realiseren. Is dit gefocust op omzet, conversie rato, loyalty of branding? Deze facetten bepalen welke KPI’s er gemeten moeten worden en welke conversie flows er ingericht en meetbaar gemaakt moeten worden.
Deze flow bepaald welke analytics en marketing tools er geïmplementeerd moeten worden voor jouw website.
Dat begint met een stap die vaak wordt vergeten: bepalen welke data relevant is voor jouw bedrijf. Het is namelijk altijd maatwerk. Data Management Tools die beloven dat ze je dataflow automatisch inregelen verkopen leugens. Of op z’n best middelmaat. Wie de gouden berg van datamarketing écht wil bewandelen, stippelt zijn eigen pad uit. En dat begint met het bepalen van kraakheldere, eigen doelen.
Voor de ene organisatie is het hanteren van Google Analytics voldoende. Voor de ander waar data het fundament is van het business model. Als alle data van verschillende tools en middelen gekoppeld en verrijkt moeten worden. Zoals het koppelen van CRM systemen, marketing automation, e-mailmarketing platformen, Google marketing platform en social advertising campagnes.
Trots
In ieder traject is het gebruik van Web Analytics noodzakelijk; hiermee zorgen we er voor dat onze inspanningen voor jouw organisatie meetbaar zijn. Voordat we starten met een traject stemmen we met jou als klant af welke wensen jij hebt (wat zou je meetbaar willen hebben?). Dit vertalen we naar een concreet plan van aanpak waarin we de juiste Web Analytics tools inrichten zodat we de benodigde data kunnen doormeten. Binnen een samenwerking brengen we jou natuurlijk periodiek op de hoogte van belangrijke cijfers, data en klant-inzichten.
GAAN VOOR RESULTAAT?
Heb jij een gaaf idee bedacht, maar komt de uitwerking maar niet tot stand? Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Uiteraard kunnen we je ook helpen met het invulling geven aan deze route.