Enkele SEO fabels ontrafeld
Als er iets in het vakgebied Online Marketing is veranderd in de afgelopen jaren, dan is dat Search Engine Optimization (SEO) wel. Waar je een aantal jaren geleden zoveel mogelijk dezelfde zoekwoorden in één tekstje stopte met de garantie dat je organische resultaten zouden verbeteren, kom je daar nu niet ver meer mee. Ook is de manier waarop Google jouw website indexeert heel anders dan een aantal jaren terug. Maar hoe weet je nu of je op de goede weg bent? En nog veel belangrijker: wat zijn belangrijke elementen voor het optimaliseren van je website voor zoekmachine optimalisatie en waar hoef je juist minder op te focussen?
In deze blogpost gaan we in op een aantal beweringen die gaan over SEO. We leggen uit wat je kan doen om de elementen die belangrijk zijn voor zoekmachines zo goed mogelijk te verwerken op je website en dat vatten we samen in een praktische checklist, die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines.
Fabel 1:
Waar het eerder normaal was om zoveel mogelijk linkjes te verzamelen, is het tegenwoordig veel belangrijker om ervoor te zorgen dat de linkjes die je verzameld hebt relevant zijn. Laten we voorop stellen: het verzamelen van links op externe domeinen blijft één van de vijf belangrijkste elementen voor het optimaliseren voor zoekmachines (zo wijst een correlatieve studie van Searchmetrics uit). Relevante content is echter waar het uiteindelijk om gaat. Als je dan de vraag stelt: “Waar kan ik beter in investeren; in linkbuilding of in contentcreatie?” dan luidt ons antwoord: begin met het optimaliseren van je content. Deze content kan op haar beurt gebruikt worden voor:
Dit leidt dan als het goed is automatisch weer voor meer links. Op zijn tijd zou dit dus een win-win situatie zijn!
Fabel 2
Stel: we vergelijken twee identieke websites met elkaar, maar de ene website gebruikt HTTP en de andere website gebruikt HTTPS. Welke website zou dan beter scoren? Google heeft onlangs aangegeven een lichte voorkeur te hebben voor een HTTPS website. Alleen dat zou al een reden kunnen zijn om een SSL certificaat aan te schaffen, maar wat nog veel meer invloed kan hebben is het feit dat maar liefst 85% van de bezoekers de website verlaat als zij een melding te zien krijgen dat de website niet veilig is. Dit laatste kan dus veel meer gevolgen hebben. Ons advies: voeg een SSL certificaat toe aan je website. Weinig moeite en een groot plezier, want daarmee weet je zeker dat dit je geen websitebezoekers kost.
Fabel 3
Om direct uitsluitsel te geven: bovenstaande bewering is gedeeltelijk waar. Een van de belangrijkste taken van hedendaagse Digitaal Marketeers is het creëren van ultieme bezoekers ervaringen. Zoals je je wellicht kan voorstellen kan het gebruik van pop-ups op een website hier invloed op hebben. Als richtlijn kun je aanhouden dat pop-ups die ‘opdringerig’ zijn en die een gebruiker in de weg staan om te voldoen aan hun informatiebehoefte worden afgestraft. Denk hierbij aan een pop-up die op een mobiel apparaat de helft van het scherm in beslag neemt en die eerst moet worden weggeklikt voordat een bezoeker de pagina compleet te zien krijgt. Aan de andere kant: een pop-up die iets unieks aanbiedt (bijvoorbeeld een gratis whitepaper, of juist een korting bij aanschaf van een product) en die relevant is voor de betreffende website bezoeker kan juist als positief worden ervaren.
Fabel 4
Zoekwoord optimalisatie is altijd een heel belangrijk onderdeel van SEO gebleken. Toch moeten we hier wel een kanttekening maken: de komst van voice search gaat namelijk heel veel impact hebben op de indexatie van je website. Waar je je nu waarschijnlijk focust op zoektermen bestaande uit één, twee of drie woorden, wordt het straks steeds belangrijker om vindbaar te worden op combinaties die geïnteresseerden kunnen gebruiken om informatie te verzamelen (de zogenaamde ‘long tail zoekwoorden’). De zelflerende algoritmen van zoekmachines helpen je hier wel bij, maar wees je ervan bewust dat het steeds belangrijker wordt om je website te optimaliseren voor deze long tail zoekwoorden. Alleen dan weet je zeker dat zoekmachines jouw website ook in de toekomst als zodanig blijven indexeren en je kan blijven voldoen aan de spraakgestuurde opdrachten die geïnteresseerden uitvoeren.
Fabel 5
Als je de trends en kansen in de afgelopen jaren een beetje hebt gevolgd dan weet je dat het gebruik van video en afbeeldingen veel toegevoegde waarde biedt op het gebied van SEO. Je website wordt er misschien niet direct beter vindbaar door, maar door de inzet van video en passende afbeeldingen kan je websitebezoekers wel triggeren op langer op je website te blijven. Dat draagt bij aan een positieve ervaring, en is dat nu niet wat je graag zou willen?! Dat betekent echter niet dat je video’s en afbeeldingen zonder nadenken op je website moet zetten, want alleen het toevoegen van visueel materiaal gaat je niet helpen. Wil je zelf video’s en afbeeldingen inzetten om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines, houd dan rekening met de volgende factoren:
Voor video: een relevante en allesomvattende titel en beschrijving, toegevoegde categorieën en tags en gekozen thumbnails.
Voor afbeeldingen: relevante bestandsnaam, passende alt tekst, de afbeelding invoegen in de buurt van gerelateerde zoektermen en het gekozen bestandstype (BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP and SVG).
Download hier onze SEO checklist die jou verder helpt bij het optimaliseren van jouw rankings in Google!
Deze blog is geschreven aan de hand van het document: Hubspot – 22 myths you should leave behind in 2019.