First party data
First party data is een term die je waarschijnlijk steeds vaker hoort in de wereld van marketing en advertising. Het belang van first party data wordt steeds groter, mede dankzij toenemende privacy maatregelen en het wegvallen van third party data (en cookies).
Maar wat is first party data eigenlijk en waarom is het zo belangrijk om je voor te bereiden op de uitfasering van third party cookies? In deze blog duiken we dieper in de wereld van first party data en ontdek je de verschillende manieren waarop first party data kan worden ingezet om marketingkanalen beter aan te sturen.
Ga snel naar een specifiek onderdeel in deze blog:
First Party data is data die je als bedrijf rechtstreeks kan verzamelen van klanten en (website)bezoekers. Dit kunnen gegevens zijn als: naw-gegevens, mailadressen, telefoonnummers, maar bijvoorbeeld ook gedrag van bezoekers op je website.
Deze gegevens van klanten worden rechtstreeks met jou als organisatie gedeeld. Omdat deze data uit de eerste partij afkomstig is, zijn de gegevens zeer betrouwbaar en relevant om in te zetten bij bijvoorbeeld het aansturen van marketingcampagnes. Een bijkomend voordeel is dat het vervolgens je eigen data is.
Het verschil tussen third en first party data is de bron van data. Third party data is afkomstig van externe partijen en wordt vaak verzameld door cookies van derden te plaatsen op de website van de adverteerder.
Deze third party data wordt dus verzameld door een derde (externe) partij en vervolgens wordt dit verkocht aan een bedrijf voor marketingdoeleinden.
Voorbeelden van third party data zijn:
First party data is daarentegen direct afkomstig van de adverteerder en is gebaseerd op de interacties van de klant met de eigen kanalen van de adverteerder. Het gebruik van first party data biedt marketeers de mogelijkheid om hun klanten beter te begrijpen en gerichtere marketinginspanningen uit te voeren.
Voorbeelden van first party data zijn:
Om de macht van deze partijen te beperken en om consumenten te beschermen neemt de privacy handhaving steeds verder toe, met de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is hier in 2018 al de eerste stap in gezet. Vanaf 1 januari 2024 wordt er een nieuwe Europese wet, de Digital Services Act van kracht.
Deze wet heeft als gevolg dat gebruikers niet meer gevolgd mogen worden zonder dat ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Hierdoor valt veel third party data weg.
Browsers als Microsoft Edge, Safari en Firefox blokkeren third party cookies nu al, of verkorten de tijd dat ze kunnen worden opgeslagen. Google Chrome heeft ook aangekondigd dat deze cookies niet meer zullen worden ondersteund vanaf eind 2024.
Dit houdt in dat bedrijven steeds minder toegang krijgen tot informatie die verzameld wordt door andere partijen, zoals de advertentienetwerken van Google en Meta. Hierdoor wordt het steeds lastiger om doelgroepen te bereiken op basis van third party data.
Ook Apple draagt hun steentje bij aan het beschermen van de online privacy van consumenten. Door middel van de Intelligent Tracking Prevention (ITP) beschermt Apple de gebruikers door de houdbaarheid en de hoeveelheid data in de cookies te beperken.
Naast de technische ontwikkelingen op gebied van tracking en advertising worden consumenten zich ook steeds bewuster van hun privacy en waar hun data voor wordt gebruikt, daarom is het van belang om als bedrijf transparant te zijn over de verzamelde data en de doeleinden waarvoor deze data wordt gebruikt.
First party data speelt hierin een grote rol omdat je als bedrijf zelf verantwoordelijk bent voor deze data en dus ook zelf kan bepalen hoe je de verzamelde data gebruikt.
First party data is (vaak) van hogere kwaliteit dan third party data omdat de data direct afkomstig is van eigen klanten en gebruikers, waardoor de inzet van deze data veel relevanter is voor marketingdoeleinden. Door deze data efficiënt in te zetten kunnen bedrijven effectiever gebruik maken van hun marketingkanalen om zo betere resultaten te realiseren.
Third party data is dus steeds minder goed in te zetten voor marketingdoeleinden en first party data zal deze rol steeds meer gaan overnemen. Deze verschuiving vraagt om veranderingen op de manier waarop je data verzamelt, verrijkt en gebruikt.
Third party data wordt dus steeds minder geschikt om in te zetten bij de aansturing van online kanalen, maar hoe kan first party data worden ingezet om meer online rendement te behalen?
Met de inzet van een goede first party data strategie kan er waardevolle data worden verzameld die gebruikt kan worden bij de aansturing en optimalisaties van marketingkanalen. In plaats van het gebruiken van data afkomstig uit Meta, Google etc. lever je met first party data zelf je data aan als uitgangspunt voor je marketinginspanningen.
Wat betekent dit voor jou?
Het inzetten van betrouwbare en relevante data wordt steeds belangrijker om je doelgroep op het juiste moment, op de juiste plaats en op de juiste manier te bereiken. Tevens wordt de inzet van first party data steeds belangrijker vanwege het verdwijnen van third party data.
Heb je vragen of wil je samen met onze strategen kijken naar wat de inzet van first party data voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact op met onze experts.