Google Analytics 4
De nieuwste generatie van Google Analytics is een feit! Met een nieuw datamodel, nieuwe technieken en talloze nieuwe functies biedt Google Analytics 4 (GA4) jou de handvatten om online rendement een boost te geven. GA4 is namelijk één van dé grootste updates binnen de vijftienjarige geschiedenis van Google Analytics. In onze gratis whitepaper vertellen wij jou welke voordelen dit biedt voor jouw onderneming en welke stappen je onderneemt voor een succesvolle implementatie.
GA4 is overduidelijk de toekomst van Google Analytics. Het is het platform waar nieuwe functies en ontwikkelingen uitgerold zijn en in de toekomst extra functies aan worden toegevoegd. Hoewel er nog geen plannen zijn om te stoppen met Universal Analytics (UA), worden er aan deze huidige versie geen nieuwe ontwikkelingen en optimalisaties toegevoegd. In het dynamische landschap van Web Analytics zal UA onvermijdelijk steeds minder relevant worden en daarmee op den duur overbodig. Het verschil van GA4 ten opzichte van UA is het feit hoe Google Analytics de website meet. Door een nieuw datamodel, de mogelijkheid om meer data te verzamelen, een meer accurate identificatiemethode en het vernieuwde Measurement Protocol is GA4 hét platform om tot de juiste inzichten te komen.
Als de huidige Google Analytics implementatie nog niet voldoet aan jouw wensen, dan is de lancering van GA4 het perfecte moment. Door met een schone lei en met behulp van de nieuwe functies te beginnen, is dit een uitgelezen kans om zonder tekortkomingen data te verzamelen om tot de juiste inzichten te komen. Steek energie in de toekomst en ga aan de slag met het inrichten van GA4, in plaats van het updaten van de huidige UA implementatie. Juist in combinatie met nieuwe integraties, zoals BigQuery en Machine Learning, kan GA4 grote voordelen bieden voor het optimaliseren van de data, wat je goed kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw advertentiekanalen en website.
GA4 is dus de nieuwste versie van Google Analytics en de opvolger van Google’s Universal Analytics (UA). Tegelijkertijd is het ook een rebranding en release van App + Web, wat de bètaversie van Google Analytics 4 was. Net zoals UA is GA4 een softwareprogramma om websitestatistieken te verzamelen. Echter is GA4 hét platform om alles uit de data te halen. Met de talloze nieuwe functies onderscheidt GA4 zich echt ten opzichte van UA.
Datastreams geven de keuze om één Analytics property te koppelen aan de verschillende plekken waarmee gebruikers interactie hebben. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat zowel een website als applicatie heeft. Dit zou betekenen dat er voor elk platform een aparte datastream ingericht moet worden. Vanuit één Analytics property kan de data van beide datastreams gecombineerd worden voor rapportage en inzichten.
Met behulp van BigQuery is het mogelijk om Machine Learning-modellen te bouwen voor verschillende doeleinden. Echter, binnen GA4 maak je op een eenvoudige manier gebruik van Machine Learning. Er is geen wiskundige en technische kennis nodig om Machine Learning toe te passen. Daarentegen is men beperkt tot de Machine Learning toepassingen die GA4 biedt.
Eén van de, naar onze mening, grootste updates binnen GA4 is dat deze een gratis integratie met Google BigQuery bevat. Dit was voorheen alleen mogelijk via Google Analytics 360 (de betaalde variant van Google Analytics). Met deze integratie is het mogelijk om ruwe eventdata in een serverloos datawarehouse te plaatsen. Met deze schaalbare datatool kunnen bedrijven gegevens opslaan en opvragen. In de whitepaper wordt ingegaan op de toepassingen met betrekking tot GA4, maar zijn er nog veel meer opties binnen BigQuery.
Google Analytics 4 is het nieuwe fundament op zaken als de GDPR, de Intelligent Tracking Prevention (ITP) en de privacy van de website- en/of applicatiebezoekers. GA4 is ontworpen om zich aan te passen aan het snel veranderende landschap van Web Analytics. Er wordt gebruik gemaakt van een flexibele benadering van metingen en zal in de toekomst modellering bevatten om gaten te vullen waar gegevens mogelijk onvolledig zijn. Met deze flexibiliteit kan GA4 zich zodanig aanpassen dat het mogelijk is om zonder cookies anonieme data te verzamelen. Een andere nieuwe functie is de dataverwijderingstool. Hiermee kan er eenvoudig data worden verwijdert van websitebezoekers wanneer dit gewenst is. Hiermee verbetert GA4 de beveiligings- en privacyproblemen.
Er zijn dus veel nieuwe functies bijgekomen en er zijn grote verschillen tussen GA4 en UA. Zo is onder andere de volledige structuur op de schop gegaan. Data wordt in GA4 verzameld tussen verschillende properties en het datamodel is gebaseerd op events, in plaats van sessies. Dat levert een groot voordeel op in het analyseren van de data onderling. Het is nu mogelijk om rapportages op maat te bouwen voor meerdere apparaten en platformen. Door middel van Machine Learning wordt de data constant slimmer. Google Analytics gaat dus met jou meedenken om jouw doelen te kunnen gaan behalen. Doelgroepen ga je niet meer segmenteren op enkel vooraf gegeven variabelen, maar oneindige variabelen. Ook de waarborging van privacy is flexibeler geworden. Kortom, alle redenen om snel te gaan starten met de implementatie van Google Analytics 4.
Wil je meer weten over welke voordelen GA4 biedt? In ons uitgebreide Google Analytics 4 whitepaper gaan we dieper in op de nieuwe functies, mogelijkheden en inzichten die jouw organisatie kan helpen betere keuzes te maken in de online strategie. Ook gaan we in op hoe Bureau Strak je kan ondersteunen bij de implementatie. Vraag nu de gratis whitepaper aan!
Laat hieronder jouw gegevens achter en wij sturen de whitepaper naar je op!