Google Marketing Live 2018
Google Marketing Live 2018: ontdek de 5 belangrijkste innovaties
Op dinsdag 10 juli werd Google Marketing Live uitgezonden: het jaarlijkse marketing event van Google. Tijdens dit event zijn de nieuwste innovaties van Google gepresenteerd. De nadruk ligt met name op machine learning waardoor marketeers sneller en eenvoudiger relevante advertenties kunnen tonen aan potentiële klanten. Wij delen de 5 belangrijkste innovaties die tijdens Google Marketing Live zijn geïntroduceerd:
Responsive Search Ads is misschien wel de grootste verandering op het gebied van zoekcampagnes. Dit is een nieuw advertentietype van Google dat wordt gedreven door machine learning. Adverteerders kunnen hierin tot wel 15 titels en 4 beschrijvingen (met maximaal 90 tekens) kwijt. Vervolgens bepaalt Google zelf de combinatie waarvan zij verwachten dat het beste past bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hierbij wordt gekeken naar signalen als het apparaat en het browsegedrag. Op basis van de best presterende combinaties kan Google advertentieweergaven optimaliseren. Dit advertentietype is al langere tijd in bèta en verwacht wordt dat deze voor Nederlandse accounts de komende maanden uitgerold zal worden.
Tijdens Google Marketing Live zijn vier nieuwe campagnetypen geïntroduceerd, waarvan verwacht wordt dat deze eind dit jaar uitgerold zullen worden:
Eén van deze nieuwe campagnetypen zijn de Slimme campagnes. Deze innovatie heeft als doel het toegankelijker maken van AdWords voor kleinschalige winkels. Slimme campagnes zijn vrijwel geheel geautomatiseerd: Google creëert zelf advertenties, target de juiste doelgroep en maakt relevante landingspagina’s. Daarmee is dit type campagne ook geschikt voor bedrijven die weinig tot geen marketing capaciteit hebben of zelfs geen website. Google gebruikt dan als input je Google Mijn Bedrijf account.
Naast de Slimme campagnes zijn ook de Slimme Shopping campagnes geïntroduceerd. Bij Slimme Shopping campagnes bepaalt Google zelf door middel van machine learning waar en wanneer producten uit je feed worden gepromoot. Ook de biedingen worden automatisch geoptimaliseerd met als doel om zoveel mogelijk omzet te genereren met het opgegeven dagbudget. Voor Slimme Shopping campagnes is het ook mogelijk om als doel winkelbezoeken te selecteren, wat zeker interessant is voor bedrijven met fysieke winkels.
Vooral fysieke winkels staan bij deze nieuwe campagnetypen in de spotlights, want naast dat winkelbezoeken als doel kunnen worden ingesteld bij Smart Shopping campagnes, kunnen adverteerders ook Lokale campagnes aanmaken waarmee winkelbezoeken worden gestimuleerd. Deze advertenties worden automatisch geoptimaliseerd op basis van de locatie van de winkel en creatieve uitingen zoals foto’s en video’s voor het beste resultaat. Dit type campagne lijkt op de Slimme campagnes waarbij je alleen een budget hoeft op te geven.
Hotels Ads zullen binnenkort binnen het Google Ads platform te bereiken zijn. Met dit campagnetype richt Google zich specifiek op de reisbranche, met als doel om zoveel mogelijk boekingen voor hotels te genereren.
In Analytics worden de nieuwe Cross-device rapporten uitgerold, waarmee nog beter het bezoekersgedrag in kaart kan worden gebracht. Hiermee kun je gebruikers die toestemming hebben gegeven op een geanonimiseerde manier blijven volgen als ze wisselen tussen apparaten. Zo kun je een nog betere segmentatie maken en de klantwaarde op de juiste manier toeschrijven.
Tijdens de livestream zijn niet alleen innovaties geïntroduceerd, maar er is ook afscheid genomen van huidige zaken. Zo zal de oude AdWords interface niet meer beschikbaar zijn en wordt de naam Google Adwords vervangen door Google Ads. Google vindt dat het nieuwe merk een betere vertegenwoordiging is van het volledige scala van campagnetypen dat op dit moment beschikbaar is. Ook DoubleClick is binnenkort verleden tijd. DoubleClick Search wordt vervangen door Search Ads 360 en de overige DoubleClick producten gaan verder onder de naam Display & Video 360.
Ook heeft Google haar nieuwste suite aangekondigd: het Google Marketing Platform. Dit nieuwe platform omvat de producten van DoubleClick en Google Analytics 360. Doordat alle producten op één plek staan kun je ontwikkelen, meten en optimaliseren vanuit één omgeving. Dit maakt het mogelijk om eenvoudig te switchen tussen de verschillende producten en deze aan elkaar te koppelen.
Zoals eerder aangegeven ligt de nadruk bij alle innovaties die tijdens Google Marketing Live zijn geïntroduceerd met name op machine learning. Slimme algoritmes zullen het campagnemanagement steeds meer automatiseren. Voor ons als marketeers is het de uitdaging om deze nieuwe functies slim te gaan gebruiken.
Wil je meer weten over de innovaties van Google? Neem dan gerust contact met ons op.