Group Copy 2Created with Sketch. arrows/defaultCreated with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. chevron_whitechevronRectangle Copy 6Created with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. Group 4Created with Sketch. Group 4Created with Sketch. ShapeCreated with Sketch.

Marketing Automation

Customer Data Platform (CD)

Het belang van eigen data wordt alsmaar belangrijker. Zeker met het verdwijnen van third party cookies is het hebben van eigen data belangrijk om jouw online marketing nog effectief te houden. Maar hoe verzamel je data? En, hoe kun je data gebruiken voor marketing? Je hebt wellicht wel een CRM-systeem, maar dat is alleen klantdata en vaak is deze data niet makkelijk te ontsluiten voor digitale marketing. Dat probleem lost een CDP (Customer Data Platform) voor jou op.

in het kort

Wat is een Customer Data Platform?

Een Customer Data Platform is software waar eerstelijns data (first party data) uit verschillende bronnen wordt verzameld en samengevoegd tot een totaalbeeld van elke klant. Dat is bijvoorbeeld data vanuit het CRM-systeem, data van de boekhoudsoftware, data vanuit advertentieplatformen zoals Meta of Google Ads en data vanuit Google Analytics. Maar ook andere bronnen kunnen toegevoegd worden om uiteindelijk een 360 graden klantprofiel te krijgen. Daarnaast kan data vanuit een CDP beschikbaar gesteld worden voor (online) marketeers om gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes op te zetten. Een CDP is dus om data te verzamelen, een compleet beeld te krijgen en vooral om ook in te zetten voor marketingcampagnes.

einde van 3rd party data

Waarom een CDP cruciaal wordt

Op onze blog schreven we een tijd geleden al over het verdwijnen van third party data. Vanaf 2024 zullen alle third party data cookies onbruikbaar worden. Experts verwachten dat adverteerders hierdoor gemiddeld 80% van hun marketingdata verliezen. Third party data is data die verzameld wordt door een bedrijf of platform dat niet van jou is en daardoor is de data niet jouw eigendom. Denk hierbij aan cookie-informatie die verzameld wordt door Meta of Google voor retargeting van gebruikers op jouw website. Maar, het meest spraakmakende voorbeeld is het gebruik van ‘look-a-like’ doelgroepen dat straks niet meer mogelijk is voor het aantrekken van nieuwe klanten. Om in de toekomst ook nieuwe klanten aan te kunnen trekken en bestaande klanten optimaal te kunnen blijven bereiken met online marketing is het cruciaal om je eigen data (first party data) te verzamelen met behulp van bijvoorbeeld een CDP.

focus op de klantreis

Wat levert een CDP op?

Door alle databronnen te koppelen en te verwerken tot één geheel kunnen er analyses in een CDP uitgevoerd worden om toekomstig gedrag te voorspellen, zoals de mate van aankoopbereidheid. Zo zou je nog beter kunnen voorspellen welk omzetpotentieel er is op individueel klantniveau, maar ook op corporate niveau. Op individueel klantniveau kun je met een CDP op basis van deze voorspellingen direct de klant of prospect benaderen met tools als media-inkoop, direct marketing of het personaliseren van j e website. Uiteindelijk heeft een CPD als doel om:

-> meer omzet te genereren door inzicht in klantgedrag zodat je relevanter, actueler en doelgerichter 1-op-1 kunt communiceren

-> 10 – 30% hogere conversieratio door personalisatie op je eigen platform (website), e-mail of externe advertentieplatformen

-> actiegerichte marketing inzetten vanuit business units of productgroepen zodat je op basis van klantprofielen doelgerichte campagnes kunt opzetten of zelf Account Based Marketing kunt uitvoeren.

Kort en goed levert een CDP dus een 360 graden klantprofiel op. Dé manier om het verdwijnen van third party data op te vangen én meer omzet door effectiever, persoonlijker en relevanter te communiceren met je klant. Win-win-winst noemen we dat!

geen hand vol…

Verschillende CDP tools

Wanneer je googled op CDP of Customer Data Platform dan zul je tig verschillende oplossingen vinden. De bekendste CDP oplossingen zijn het Marketing Cloud Customer Data Platform van Salesforce, het Unity Customer Data Platform van Oracle, Segment van Twilio en BlueConic. Wij werken zelf het liefst met Squeezely omdat dit platform, in onze ogen, zeer gebruiksvriendelijk én kostenvriendelijk is. Bij onderzoek naar een CDP kom je verschillende bedragen tegen van enkele honderden euro’s per maand tot duizenden euro’s. Squeezely werkt met een duidelijke kostenstructuur zonder opstartkosten of iets dergelijks. Daarnaast is het zeer intuïtief, visueel duidelijk en vooral volledig toegespitst. Voor organisaties zoals Salesforce, Twilio en Oracle is een CDP slechts een van de producten, maar voor bedrijven zoals BlueConic en Squeezely is het CDP-product het enige product en daarmee ook de enige focus. Dit merk je in de vooruitstrevendheid en gebruiksvriendelijkheid van de platforms.

aan de slag

Starten met een CDP

Wil je starten met een CDP en heb je hier hulp bij nodig? Of heb je wellicht interesse in Squeezely maar weet je niet hoe je het goed moet inrichten? Neem dan contact op met een van onze data experts om je te helpen met de inrichting en het koppelen van databronnen.

WAAR ZIE JIJ KANSEN OF UITDAGINGEN?

Aan de slag met een Customer Data Platform

Ga jij aan de slag met een Customer Data Platform? Wil jij een 360 graden klantbeeld? Of wil je personalisatie inzetten voor jouw (online) marketing? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Samen gaan we in gesprek hoe we jouw groeiplannen kunnen realiseren.