arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Customer Data Platform (CDP)

Een Customer Data Platform (CDP) is software die bedrijven helpt om klantgegevens uit verschillende bronnen te verzamelen, te beheren en deze geĆÆntegreerde data en tooling te gebruiken om gepersonaliseerde communicatie in te zetten over meerdere kanalen.

Customer Data Platform

Wat houdt een Customer Data Platform in?

Een Customer Data Platform is een krachtige softwareoplossing waarmee eerstelijnsdata (first-party data) uit diverse bronnen wordt verzameld en geconsolideerd tot een allesomvattend beeld van elke klant. Hierbij kan gedacht worden aan data afkomstig uit het CRM-systeem, gegevens uit boekhoudsoftware, informatie van advertentieplatforms zoals Meta of Google Ads, en data uit Google Analytics. Bovendien kunnen andere bronnen worden geĆÆntegreerd om uiteindelijk een volledig 360-graden klantprofiel te creĆ«ren. Daarnaast stelt een CDP marketeers in staat om deze gegevens te benutten voor gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes. Kortom, een CDP is essentieel voor het verzamelen van data, het verkrijgen van een holistisch klantbeeld en het optimaliseren van marketinginspanningen.

Data Lake

Het opbouwen van een 360-graden klantprofiel.

De ontwikkelingen waarin third-party cookies verdwijnen en de waarborging van klantprivacy centraal staat, dwingen marketeers om hun aanpak te herzien en te overwegen Customer Data Platforms (CDP’s) te implementeren. Een CDP is software die klantgegevens centraliseert vanuit diverse bronnen, waardoor een alomvattend 360-graden klantprofiel ontstaat. Hierdoor kunnen marketeers deze inzichten benutten voor geautomatiseerde marketingtoepassingen.

De dialoog aangaan met de klant

Het is van uiterst belang dat organisaties hun (potentiĆ«le) klanten beter leren kennen. Voer regelmatig consumentenonderzoeken uit, vraag gebruikers om feedback en gebruik deze inzichten om de ‘buyer persona’s’ te verfijnen. In een cookievrije omgeving is het essentieel om gebruikers te vragen om hun profielen aan te vullen. Dit kan worden bereikt met slimme pop-ups die gekoppeld zijn aan klantprofielen, het gebruik van een persoonlijke omgeving, of door profielverrijkingsmails te versturen. Deze gegevens dragen allemaal bij aan het personaliseren van digitale platforms en de klantreis. Onderzoek van Forbes toont aan dat 71% van de consumenten gefrustreerd is wanneer de online winkelervaring niet is gepersonaliseerd. Dit betekent dat (potentiĆ«le) klanten graag informatie delen met organisaties, zolang dit ten goede komt aan hun behoeften. Als je profielverrijking wilt toepassen, communiceer dan duidelijk waarom je bepaalde informatie vraagt.

Wat zijn de voordelen van een Customer Data Platform?

Door alle databronnen te integreren en te verwerken tot Ć©Ć©n geheel, kunnen er analyses worden uitgevoerd in een CDP om toekomstig gedrag te voorspellen, zoals de mate van aankoopbereidheid. Hierdoor kun je nog beter inschatten wat het omzetpotentieel is op verschillende klantniveaus. Het is zelfs mogelijk om hyperpersonalisatie toe te passen, waarbij je klanten persoonlijke aanbiedingen doet via verschillende kanalen, zoals social media, direct marketing, e-mailmarketing of personalisatie van de website. Personalisatie kan worden bereikt door middel van tools zoals:

  • Het tonen van aanbevolen producten of diensten.
  • Het presenteren van een overzicht van de meest bekeken of populairste producten.
  • Het toepassen van beĆÆnvloedingsprincipes (zoals meest bekeken en social proof) op pagina’s.
  • Het versturen van e-mails op basis van klantherkenning op de website.
  • Het segmenteren van content op de website (bijvoorbeeld B2B-klanten zien een andere homepage dan B2C-klanten).
  • Het aanpassen van advertenties op basis van interesses.

“Als vuistregel kun je aanhouden dat het personaliseren van jouw marketinginspanningen kan resulteren in een conversieratio die 10% tot 30% hoger ligt.”

Wat levert een Customer Data Platform op?

  • Verhoogde omzet door inzicht in klantgedrag.
  • Verbeterde conversieratio door personalisatie (10 tot 30%).
  • Actiegerichte marketinginspanningen vanuit verschillende bedrijfsonderdelen (B2B vs. B2C, klantprofielen).
  • Inzicht in klantsegmenten op basis van onder andere het RFM-model (recency, frequency en monetary value).
  • Besparing van mediabudget door gerichte targeting.

Waarom is een Customer Data Platform nu van cruciaal belang?

We hebben uitgebreid geschreven over de aanzienlijke impact van het verdwijnen van third-party cookies op marketeers. Voorheen maakten marketeers gebruik van externe data om advertenties in te richten op de platforms van techgiganten zoals Google en Meta. Nu worden organisaties gedwongen om een first-party cookiebeleid te implementeren voor hun marketingactiviteiten. Dit vereist een heroverweging van de inrichting van de marketingsoftware-omgeving. Het is van essentieel belang om de focus te verleggen naar je eigen klantreis. Het credo luidt: laat de data van de techreuzen even achterwege en concentreer je op het verzamelen, optimaliseren en benutten van je eigen data. Hierdoor krijgen marketeers grip op de klantreis. In plaats van te vertrouwen op third-party data voor targeting op interesses (bijvoorbeeld binnen Facebook), richt je je nu op aankoopdata, e-commerce data, inlogdata (mijn-omgeving), customer research, loyaliteitsprogramma’s, CRM-data en klikgedrag.

Vanaf 2024 zal alle third-party data onbruikbaar worden. Experts voorspellen dat adverteerders gemiddeld 80% van hun marketingdata zullen verliezen als gevolg hiervan. Third-party data zijn gegevens die worden verzameld door bedrijven of platforms die niet van jou zijn, waardoor de data niet in jouw bezit is. Denk hierbij aan cookie-informatie die Meta of Google verzamelen voor het retargeten van gebruikers op jouw website. Het meest opvallende voorbeeld is het gebruik van ‘look-a-like’ doelgroepen, wat binnenkort niet meer mogelijk zal zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Om in de toekomst nieuwe klanten te kunnen bereiken en bestaande klanten optimaal te bedienen met online marketing, is het van vitaal belang om je eigen data (first-party data) te verzamelen, bijvoorbeeld met behulp van een Customer Data Platform (CDP).

Verschillende soorten data.

Het hoofddoel bij de implementatie van een CDP is om alle bronnen te centraliseren die informatie bevatten over de relaties met jouw prospects en klanten. Binnen een CDP worden alle first (en second) party gegevens verzameld en geaggregeerd tot een geheel. Hieronder vallen de volgende soorten informatie:

 

  • Persoonlijk identificeerbare Informatie: Dit zijn gegevens die worden gebruikt om een individuele persoon te identificeren, zoals adres, e-mailadres, telefoonnummer, productvoorkeuren of aangekochte producten. De belangrijkste bron voor deze informatie is een CRM-systeem, waarin informatie wordt vastgelegd over directe interacties met klanten, zoals notities vanuit het salesteam. Persoonlijk identificeerbare informatie kan, na anonimisering, worden ingezet voor doelgroepsegmentatie in advertentieplatforms (zoals Google Customer Match en Facebook Custom Audience). Het kan ook worden gebruikt om de impact van digitale campagnes op de totale (offline) verkopen te meten.
  • Niet-persoonlijk identificeerbare Informatie: Hieronder vallen onder andere browsergegevens die niet kunnen worden herleid tot Ć©Ć©n individu, maar wel nuttig zijn voor het opbouwen van segmenten op basis van het aankoopgedrag op een website.
  • Mediagegevens: Dit omvat gegevens uit advertentieplatforms zoals Facebook en Google, die inzicht bieden in weergaven, klikken en impressies. Deze gegevens geven inzicht in de prestaties van een kanaal.

Verschillende Customer Data Platform-tools

Als je op zoek gaat naar CDP of Customer Data Platform op Google, zul je talloze aanbieders tegenkomen. Elke aanbieder heeft zijn eigen specialiteiten en mate van geavanceerdheid. Het merendeel van de CDP’s werkt op basis van een abonnementsmodel, waarbij de prijs wordt bepaald door het aantal websitegebruikers. De kosten variĆ«ren van enkele honderden euro’s per maand tot enkele duizenden euro’s per maand. Wij kunnen je hier in adviseren.

Contact opnemen

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Daag ons uit!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? We staan klaar om een businesscase voor jouw op te stellen. Aarzel niet om een vrijblijvend adviesgesprek te plannen.