Group Copy 2Created with Sketch. arrows/defaultCreated with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. chevron_whitechevronRectangle Copy 6Created with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. Group 4Created with Sketch. Group 4Created with Sketch. ShapeCreated with Sketch.

automation

Marketing Automation

Veel organisaties hebben te maken met een complex digitaal landschap, dat bestaat uit gedrag van jouw doelgroep, de rijke media mogelijkheden en oneindig veel contactmomenten.
Organisaties die ‘digital driven’ zetten binnen dit landschap diverse tools in om haar doelgroep zo goed mogelijk te bedienen. We zien in veel gevallen dat de grote hoeveelheid tools en campagnes ervoor zorgt dat de controle over alle uitingen binnen de customer journey verloren gaat, en dat is jammer. Denk hierbij aan één doelgroep die via diverse kanalen wordt bereikt, maar per kanaal een andere boodschap te zien krijgt.
Om grip te krijgen op de communicatie richting jouw doelgroep, is marketing automation een uitkomst.

Marketing Automation

Wat is Marketing Automation?

Met marketing automation worden jouw marketing kanalen aan elkaar gekoppeld. Dit leidt ertoe dat jij vanuit data effectiever doelgroepen kan segmenteren en deze groepen via verschillende kanalen kan bereiken met persoonlijke content. Hierbij kun je denken aan kanalen zoals Facebook, Google Ads, E-mail en website content.

 

online-marketing-funnel-marketing-automation

Marketing Automation

Verschillende mogelijkheden

Om marketing automation in te zetten kun je kiezen uit een groot aanbod automation software. Om de juiste keuze te maken is het van belang om te bepalen wat voor jouw bedrijf een wenselijke situatie is. 
Er zijn twee uitersten: een systeem waar een marketeer de contactmomenten definieert of een systeem waarbij een algoritme bepaalt wat de contactmomenten zijn. Bij de eerste oplossing zal een flow met opeenvolgende communicatie-uitingen ingericht moeten worden. Bij het tweede is een DMP (data management platform) de uitkomst. 
Een DMP moet worden voorzien van relevante content, maar het algoritme bepaalt per persoon welke content relevant is en wanneer deze content vertoond moet worden.

Bijvoorbeeld: voor een autodealer is er inzichtelijk te maken welke groep klanten benaderd moet worden met een voorstel voor het laten uitvoeren van auto-onderhoud. Dit wordt vervolgens persoonlijk gecommuniceerd via een E-mail en Facebook Advertising campagne. De content via een DMP wordt dus niet chronologisch uitgeserveerd, maar het algoritme bepaalt op basis van de aankoopfase waarin een consument zich bevindt, welke boodschap passend is voor de betreffende persoon.

360 graden klantprofiel

Identificeer jouw bezoeker

De meeste organisaties zetten kanalen los van elkaar in. Door marketing automation software in te zetten wordt de data van elk kanaal met elkaar gekoppeld. Hierdoor kunnen er voorspellingen gedaan worden over de aankoopfase waarin een prospect of klant zich bevindt. Dit wordt ook wel een 360 graden klantprofiel genoemd. Aan de hand van deze profielen kunnen we marketinguitingen nog relevanter maken. Zo weet je bijvoorbeeld of je iemands reviews moet tonen, of juist moet overtuigen door schaarste aan te bieden.

Het rendement van Marketing automation

Wat gaat de inzet van Marketing Automation jou opleveren? Er zijn verschillende doelen:

Conversie groei

Al na een korte periode zal het conversieratio aanzienlijk stijgen.

Groei in open ratio

Het open ratio van bijvoorbeeld jouw e-mailcampagnes zal stijgen, omdat er een relevant aanbod wordt gedaan.

Leer je bezoekers kennen

Door de koppeling tussen jouw kanalen leer je op welke wijze jij de (klant)segmenten moet aanspreken. Dit zorgt ervoor dat leads gaan converteren.

Toename van ROI en omzet

Binnen 6 tot 12 maanden zal de omzet en ROI voor de meeste organisatie toenemen.

Stappenplan

Hoe pakken we het inzetten van Marketing Automation aan?

We volgen een stappenplan voor het inzetten van Marketing Automation:

  1. Het opstellen van de customer journey: we brengen in kaart wat we per fase in de aankoopfase van de doelgroep willen communiceren. 
  2. Landschap oriëntatie: we brengen in kaart welke marketingkanalen en tools er momenteel worden ingezet en waar er winst geboekt kan worden door synchronisatie. 
  3. Bepalen van doelstellingen en leads: we formuleren primaire doelen die belangrijk zijn voor jou als klant.
  4. Content plan: samen met jou als klant ontwikkelen we een contentplan per fase in de aankoopfase. Deze content moet onderscheidend en overtuigend zijn, zodat het aansluit bij de behoeften van de doelgroep.
  5. Content ontwikkelen: op basis van het contentplan kan de content ontwikkeld worden. Dit kan zowel copy als content zijn.
  6. Implementatie tools en in kaart brengen van funnels: de marketing automation software wordt geïmplementeerd en de belangrijkste funnels en/of campagnes worden ingericht. 
  7. Monitoring en optimalisatie: we monitoren de resultaten van de campagnes continu en optimaliseren deze voor het uiteindelijk bereiken van online rendement.

GAAN VOOR RESULTAAT?

LATEN WE SAMEN IN JOUW UITDAGING DUIKEN

Heb jij een gaaf idee bedacht, maar komt de uitwerking maar niet tot stand? Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Uiteraard kunnen we je ook helpen met het invulling geven aan deze route.





    • Na aanmelding ben je ingeschreven op de nieuwsbrief van Bureau Strak. Je ontvangt ongeveer één keer per maand de nieuwsbrief in je inbox.