automation
Veel organisaties hebben te maken met een complex digitaal landschap, dat bestaat uit gedrag van jouw doelgroep, de rijke media mogelijkheden en oneindig veel contactmomenten.
Organisaties die ‘digital driven’ zetten binnen dit landschap diverse tools in om haar doelgroep zo goed mogelijk te bedienen. We zien in veel gevallen dat de grote hoeveelheid tools en campagnes ervoor zorgt dat de controle over alle uitingen binnen de customer journey verloren gaat, en dat is jammer. Denk hierbij aan één doelgroep die via diverse kanalen wordt bereikt, maar per kanaal een andere boodschap te zien krijgt.
Om grip te krijgen op de communicatie richting jouw doelgroep, is marketing automation een uitkomst.
Marketing Automation
Met marketing automation worden jouw marketing kanalen aan elkaar gekoppeld. Dit leidt ertoe dat jij vanuit data effectiever doelgroepen kan segmenteren en deze groepen via verschillende kanalen kan bereiken met persoonlijke content. Hierbij kun je denken aan kanalen zoals Facebook, Google Ads, E-mail en website content.
Marketing Automation
Om marketing automation in te zetten kun je kiezen uit een groot aanbod automation software. Om de juiste keuze te maken is het van belang om te bepalen wat voor jouw bedrijf een wenselijke situatie is.
Er zijn twee uitersten: een systeem waar een marketeer de contactmomenten definieert of een systeem waarbij een algoritme bepaalt wat de contactmomenten zijn. Bij de eerste oplossing zal een flow met opeenvolgende communicatie-uitingen ingericht moeten worden. Bij het tweede is een DMP (data management platform) de uitkomst.
Een DMP moet worden voorzien van relevante content, maar het algoritme bepaalt per persoon welke content relevant is en wanneer deze content vertoond moet worden.
Bijvoorbeeld: voor een autodealer is er inzichtelijk te maken welke groep klanten benaderd moet worden met een voorstel voor het laten uitvoeren van auto-onderhoud. Dit wordt vervolgens persoonlijk gecommuniceerd via een E-mail en Facebook Advertising campagne. De content via een DMP wordt dus niet chronologisch uitgeserveerd, maar het algoritme bepaalt op basis van de aankoopfase waarin een consument zich bevindt, welke boodschap passend is voor de betreffende persoon.
360 graden klantprofiel
De meeste organisaties zetten kanalen los van elkaar in. Door marketing automation software in te zetten wordt de data van elk kanaal met elkaar gekoppeld. Hierdoor kunnen er voorspellingen gedaan worden over de aankoopfase waarin een prospect of klant zich bevindt. Dit wordt ook wel een 360 graden klantprofiel genoemd. Aan de hand van deze profielen kunnen we marketinguitingen nog relevanter maken. Zo weet je bijvoorbeeld of je iemands reviews moet tonen, of juist moet overtuigen door schaarste aan te bieden.
Wat gaat de inzet van Marketing Automation jou opleveren? Er zijn verschillende doelen:
Al na een korte periode zal het conversieratio aanzienlijk stijgen.
Het open ratio van bijvoorbeeld jouw e-mailcampagnes zal stijgen, omdat er een relevant aanbod wordt gedaan.
Door de koppeling tussen jouw kanalen leer je op welke wijze jij de (klant)segmenten moet aanspreken. Dit zorgt ervoor dat leads gaan converteren.
Binnen 6 tot 12 maanden zal de omzet en ROI voor de meeste organisatie toenemen.
Stappenplan
We volgen een stappenplan voor het inzetten van Marketing Automation:
Trots
GAAN VOOR RESULTAAT?
Heb jij een gaaf idee bedacht, maar komt de uitwerking maar niet tot stand? Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Uiteraard kunnen we je ook helpen met het invulling geven aan deze route.