social media
Ben je al een tijdje bezig met social media voor je bedrijf en krijg je het gevoel dat je doelgroep je niet interessant vindt omdat er vrijwel geen engagement is? Lees dan verder!
De ‘Golden Circle’: sommigen van jullie zullen er vast eens van gehoord hebben. De veelbesproken strategie van o.a. Apple. De kunst om te vertellen waarom je als bedrijf een product op de markt brengt en niet per se wát je op de markt brengt.
Veel ondernemingen communiceren richting hun doelgroep met het product dat ze verkopen:
‘Koop nu onze vernieuwde pannen: voorzien van een exclusief design en keramische laag!’
Hier wordt verteld wat het bedrijf verkoopt, niet waarom. Wanneer je dit in de Golden Circle strategie giet en eerst vertelt waarom je dit product verkoopt, krijg je het volgende:
‘Gezond eten is vandaag de dag nog steeds belangrijk om fit en vitaal door het leven te gaan, om te genieten van alles wat je meemaakt en om ervoor te zorgen dat je lekker in je vel zit. Onze pannen zijn voorzien van een speciale keramische laag zodat je alle gezonde maaltijden zonder te veel toegevoegde verzadigde vetten kunt bereiden. Nu in ons assortiment een vernieuwde serie pannen met een exclusief design!’
Je bereikt je doelgroep op een hele andere manier. Je vertelt eerst waarom je het product maakt. Op deze manier gaat de doelgroep zich gelijkstellen aan hetgeen dat jij vertelt. Je doelgroep wil gezond zijn, gezond leven en lekker in zijn/haar vel zitten. Jij geeft ze hier een oplossing voor, namelijk de pannen met een keramische laag zodat er minder vet toegevoegd hoeft te worden aan het bakken of braden van een gerecht. Die by the way ook nog voorzien zijn van een gaaf, exclusief design! Op deze manier bind je je doelgroep aan je product. Daardoor worden ze loyaal en gaan ze in je geloven.
Omdat social media bijna niet meer weg te denken is uit ons online leven en bedrijven hier ook een groot deel communiceren, is de vertaalslag gemaakt van de ‘Golden Circle’ naar social media. Op social media zien we vaak advertenties voorbijkomen over een aanbieding. Bij deze advertenties blijft engagement vrijwel altijd achter. Dit komt doordat social media geen direct sales kanaal is. Gebruikers zitten hier niet altijd op te wachten.
Het is daarom veel relevanter om te richten op waardevolle content die de passie en beleving weergeeft van het bedrijf. Voor de lange termijn is het veel geloofwaardiger voor de doelgroep en zul je dus een veel loyalere fanbase opbouwen.
Voor de nieuwe pannen kun je bijvoorbeeld foto’s communiceren van lekkere maaltijden, bereid in de nieuwe pannen of je geeft tips of lekkere recepten prijs. Je zult op den duur zien dat de doelgroep zich aan je gaat binden en de engagement hoger is dan het adverteren met nieuwe aanbiedingen.