Haal ze binnen en laat ze niet gaan

Employer Branding

De krapte op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest als nu. En over een jaar zullen we waarschijnlijk hetzelfde zeggen. Want in het tweede kwartaal van dit jaar stonden er 466.800 vacatures open. Dat is een groei van 44% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En dit is geen effect van COVID, maar een trend die al sinds 2013 gaande is. In 2022 stonden er 136% meer vacatures open dan in 2020. En als we 2022 vergelijken met 2013 dan staan er nu ruim 4x zoveel vacatures open. Hoe zorg jij dan dat jouw bedrijf toch die juiste kandidaten binnen haalt? En hoe houdt je jouw medewerkers binnenboord? Employer Branding is het antwoord!

De kracht van echt zijn

Een sterk employer brand maakt het verschil in de strijd om aandacht in deze overspannen arbeidsmarkt. Volgens onderzoek (Randstad Employer Brand research 2022) groeien en presteren bedrijven beter wanneer ze een uitgesproken identiteit hebben, een bedrijfscultuur hebben waarin passie en trots belangrijk zijn en die een heldere en betekenisvolle purpose hebben. Om succesvol te worden in employer branding is het dus belangrijk dat je eerst een duidelijke en uitgesproken identiteit hebt. Vervolgens zal dit intern moeten landen en laten ademen zodat de bedrijfscultuur hier op aansluit. Zodoende zorg je dat je identiteit ook uitgedragen en beleeft wordt (imago). En het allerbelangrijkste is dat je echt en oprecht bent. Geen marketingverhaal, maar een authentiek verhaal. Wat dat verhaal ook is.

“Mensen prikken direct door kletspraat heen. De kern van je merk en je missie moet van binnenuit komen en geen marketingtruc zijn. Je moet alle registers van eerlijkheid en eigenheid opentrekken. Alleen dan kun je, als werkgever, mensen écht boeien en binden.”

Jeroen Tiel – Algemeen directeur Randstad Nederland

Wat is employer branding?

Employer Branding is niet alleen het aantrekken van nieuw talent, maar ook om huidige medewerkers te behouden.

Het imago van de potentiële nieuwe werkgever is van grote waarde voor nieuw talent, maar zorgt alleen voor loyale werknemers als het imago ook aansluit bij de identiteit. Het gaat erom dat het totaalplaatje kloppend is voor zowel het aantrekken van nieuwe collega’s, als voor het behouden van loyale werknemers. Hier komen verschillende aspecten bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan een goede sfeer, hecht team, de juiste apparatuur, het vieren van successen, maar ook wat een bedrijf nu onderscheidend maakt ten opzichte van de 1.000 andere bedrijven.

Door middel van het neerzetten van een eerlijke en juiste propositie richting de arbeidsmarkt wordt de bedrijfscultuur gecommuniceerd. De invulling hiervan wordt gedaan door onder andere (online) campagnes en een duidelijke werkenbij-website. Dit is employer branding voor nieuw talent in het kort, maar er komt nog veel meer bij kijken. Door middel van verschillende campagnes en de bedrijfswebsite of werkenbij wervingssite wordt op deze manier de bedrijfscultuur gecommuniceerd. Ook is het zo dat de gekozen propositie kan verschillen met die van de commerciële propositie die richting de (potentiële) klanten wordt gehanteerd. Dit komt omdat je vanuit employer branding een compleet andere doelgroep aanspreekt en het er niet alleen om gaat dat de communicatie extern kloppend is, maar ook is het belangrijk is dat de sfeer die je online uitstraalt ook offline gevoeld en beleefd wordt. Het gaat om het totaalplaatje wat betreft werknemers, werkbeeld en de positie van jouw bedrijf. Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen extern deze propositie uitdraagt, maar dat je dit intern ook doorvoert. Daarmee dwing je niet alleen jezelf om ook echt te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet, maar daarmee behoudt je ook je medewerkers. Immers, jouw employer brand is echt en eerlijk.

Belangrijkste redenen voor een nieuwe baan

Uit onderzoek blijkt dat 65% van de werknemers openstaat voor een nieuwe baan wanneer de kans zich voordoet. Daarbij is een goed salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden de belangrijkste reden om over te stappen. Op plaats twee staat een prettige werksfeer en de derde reden is een goede werk-privé balans. Opvallend uit dit onderzoek is dat “een boeiende functie-inhoud” minder belangrijk is geworden dan voorheen.

Onze rol binnen Employer Branding

Employer Branding gaat dus veel meer om communicatie intern én extern. Om het neerzetten van kernwaarden. Een cultuur neerzetten, beleven en uitdragen. Maar… er komt een punt dat je dit naar buiten wilt uitdragen om nieuwe talenten aan te trekken en vacatures moet vervullen. En daar komt Bureau Strak om de hoek kijken.

Fase 1:

Inventarisatie en inzicht

De eerste stap is om bewustwording te creëren van het belang van employer branding en vooral om te inventariseren wat er al aanwezig is qua basis. In deze fase krijgen we inzicht in de cultuur van de organisatie, de unieke kenmerken en de kernwaarden. Ook wordt vaak al duidelijk of dit ook intern zo gevoeld en beleefd wordt. Vervolgens zullen we inventariseren welke middelen al aanwezig zijn. Is er bijvoorbeeld al een werken bij website of een sectie op de huidige website voor employer branding. Is er beeldmateriaal van de medewerkers, etcetera.

Door goed te inventariseren op mensen en middelen wordt duidelijk welke basis er is voor succesvolle employer branding.

Fase 2

Organisatie

In de tweede fase gaan we samen de eventueel ontbrekende middelen ontwikkelen. Daarbij moet je denken aan het ontwikkelen van een werkenbij website, interviewen van werknemers, promotiemateriaal (video en foto) ontwikkelen voor zowel het platform als online advertising en alle andere zaken die nog ontwikkeld moeten worden voor intern en externe communicatie. Dat doen we niet allemaal bij Bureau Strak inhouse, maar we zorgen wel dat je hele middelenmix voor employer branding goed gevuld is. In deze fase gaan we dus bezig met de ontwikkeling van de middelen en de strategie. Want wat is jouw doel van employer branding?

Fase 3

Implementatie

De derde fase is de fase waar wij echt tot ons recht komen: het implementeren van alle middelen. Hier starten we met de uitrol van de strategie uit fase 2 en gaan we aan de slag met online advertising en employer branding.

In deze fase benadrukken we waarom potentiële nieuwe collega’s voor jouw bedrijf moeten kiezen. Wat heb jij je personeel te bieden wat andere bedrijven niet hebben. Het gaat hier niet alleen om de basisvoorwaarden, maar om de persoonlijkheid van het bedrijf. Dit weerspiegeld de bedrijfscultuur en is vaak doorslaggevend voor de doelgroep. Maar, we focussen ons natuurlijk ook op openstaande vacatures en zorgen dat deze onder de aandacht komt van de juiste doelgroep.

Aan de ene kant gaan we dus bezig met het uitdragen van de cultuur van de organisatie en aan de andere kant focussen we ons op het invullen van openstaande vacatures. Branding vs. conversie.

Fase 4

Meetbaarheid en optimalisatie

Of de employer branding succesvol is hangt af van de resultaten versus de gestelde doelen. Wij zijn een bureau voor online rendement dus we kunnen natuurlijk niet anders dan alles goed door meten. In fase 1 hebben we al een doel gesteld en in fase 4 meten we of we dit doel hebben gehaald en waar we eventueel nog moeten bijsturen. In deze fase gaan we dus kijken naar wat goed werkt en wat minder en waar we nog moeten bijsturen. Dit is een continu proces zoals wij dat ook doen voor andere vormen van online marketing. Hier voelen wij ons thuis.

Inzet kanalen

Zoals hierboven al benoemd is, zijn er verschillende middelen die in te zetten zijn om het maximale resultaat te halen uit jouw employer branding. Bureau Strak biedt het hele pakket aan om samen een sterk werkgeversmerk neer te zetten en om er voor te zorgen dat jij gegarandeerd nieuw personeel kan aannemen! Hieronder staan een aantal van de middelen die wij onder andere aanbieden:

Case

Morrenhof-Jansen

Morrenhof-Jansen maakt ieder jaar een groei door, hierdoor zijn ze continu op zoek naar personeel. Onze uitdaging was om de werkgeverspositie te versterken met employer branding om zo nieuw personeel te werven. We zijn aan de slag gegaan met een strategie, campagneplan en campagne visualisaties. Om te zorgen dat we de juiste beleving bieden aan mogelijke sollicitanten. Benieuwd naar het proces?

header-afbeelding

3 tips voor het aantrekken van nieuwe talenten

Tip 1:

Inzet van persoonlijke netwerken

35% van de mensen vinden een nieuwe baan via hun persoonlijke netwerk.

35% van de mensen vinden een nieuwe baan via hun persoonlijke netwerk. Dat geldt vooral voor 25-plussers en hoger opgeleiden. Zij hebben meer vertrouwen in wat hun vrienden, bekenden en familie (online) zeggen over de organisatie. Dit feit kun je gebruiken door heel duidelijk de mensen van jouw bedrijf aan het woord te laten. Maak daar wat meer van dan een pagina met de foto’s van alle medewerkers of een teamfoto. En ook meer dan alleen een quote. Geef iedere medewerker een eigen pagina. Kleed die pagina aan met een mooie foto, een verhaal en wellicht een goede persoonlijke video. Geef je medewerkers een podium en content om te delen met hun vrienden, familie en bekenden. Maak hen de ambassadeur van jouw merk. Maar hou het eerlijk en oprecht.

Tip 2

Word een “Great Place To Work” bedrijf

Sinds een aantal jaren is er het initiatief “Great Place To Work”. Een titel die aangeeft of jouw bedrijf een goede werkgever is. Een lijst van top bedrijven waar je als werknemer graag wilt werken. Deze titel trekt niet alleen nieuwe talenten aan, maar zij zorgt er ook voor dat wat je beloofd ook echt uitgevoerd wordt. Om deze titel te krijgen moet je gecertificeerd worden door een onafhankelijke audit. Daarnaast biedt de certificering ook allerlei tools om de titel te behouden en om jouw medewerkers ook te blijven boeien en binden. Meer hierover vind je op greatplacetowork.nl.

Tip 3

Communiceer je arbeidsvoorwaarden duidelijk en volledig

Eén van de belangrijkste redenen voor werknemers om een nieuwe uitdaging aan te gaan is het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Toch zien we vaak nog termen als ‘marktconform salaris’. Als het salaris en de arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn, dan kun je dit beter direct eerlijk en open communiceren. En geef de mensen ook duidelijk aan of ze (deels) thuis kunnen werken. Een goede werk-privébalans is belangrijk en veel mensen geven aan dat thuiswerken bijdraagt aan een goede werk-privébalans. Dus laat jouw informatie ook aansluiten bij de belangrijkste criteria voor het overstappen.

Gaan voor resultaat?

Laten we samen in jouw uitdaging duiken

Enthousiast geworden en wil je meer weten over wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van employer branding? We maken graag kennis, zodat we gezamenlijk aan jouw online marketing doelstellingen kunnen gaan werken. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op!







    Ik ga akkoord met het privacybeleid