Group Copy 2Created with Sketch. arrows/defaultCreated with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. chevron_whitechevronRectangle Copy 6Created with Sketch. Combined ShapeCreated with Sketch. Group 4Created with Sketch. Group 4Created with Sketch. ShapeCreated with Sketch.

content & design

Employer Branding

Employer Branding is meer dan het uitdragen van goed werkgeverschap. Het gaat om het uitdragen van de cultuur, de werksfeer, de mogelijkheden en de organisatie. Employer Branding gaat om het neerzetten van een werkgeversmerk. Dat is niet hetzelfde als het ‘commerciële merk’ dat je naar klanten wilt uitdragen, maar dat is het neerzetten van een merk om jouw bedrijf onweerstaanbaar te maken voor toekomstige medewerkers. Bureau Strak helpt je met jouw online werkgeversmerk.

De kracht van echt zijn

Een sterk employer brand maakt het verschil in de strijd om aandacht op de arbeidsmarkt. Volgens onderzoek groeien en presteren bedrijven beter wanneer ze een uitgesproken identiteit hebben en een bedrijfscultuur hebben waarin passie en trots belangrijk zijn. Om succesvol te worden in employer branding is het dus belangrijk dat je eerst een duidelijke en uitgesproken identiteit hebt. Vervolgens zal dit intern moeten landen en laten ademen zodat de bedrijfscultuur hier op aansluit. Zodoende zorg je dat je identiteit ook uitgedragen en beleeft wordt (imago). En het allerbelangrijkste is dat je echt en oprecht bent. Geen marketingverhaal, maar een authentiek verhaal. Wat dat verhaal ook is.

Wat is employer branding?

Employer Branding is niet alleen het aantrekken van nieuw talent, maar ook zeker bedoeld om te voorkomen dat de huidige medewerkers vertrekken.

Het imago van de potentiële nieuwe werkgever is van grote waarde voor nieuw talent, maar zorgt alleen voor loyale werknemers als het imago ook aansluit bij de identiteit. Het gaat erom dat het totaalplaatje kloppend is voor zowel het aantrekken van nieuwe collega’s als voor het behouden van loyale werknemers. Hierbij komen verschillende aspecten kijken. Denk bijvoorbeeld aan een goede sfeer, hecht team, de juiste apparatuur, het vieren van successen, maar ook wat een bedrijf nu onderscheidend maakt ten opzichte van de 1.000 andere bedrijven.

Door middel van het neerzetten van de eerlijke en juiste propositie richting de arbeidsmarkt wordt de bedrijfscultuur gecommuniceerd. De invulling hiervan wordt gedaan door onder andere (online) campagnes en een duidelijke werken-bij website. Dit is employer branding voor nieuw talent in het kort, maar er komt nog veel meer bij kijken.

De gekozen propositie kan verschillen met die van de commerciële propositie die richting de (potentiële) klanten wordt gecommuniceerd. Dit komt omdat je vanuit employer branding een compleet andere doelgroep aanspreekt. Het gaat er niet alleen om gaat dat de communicatie extern kloppend is, maar ook is het belangrijk is dat de sfeer die je online uitstraalt ook offline gevoeld en beleefd wordt. Het gaat om het totaalplaatje wat betreft werknemers, werkbeeld en de positie van jouw bedrijf. Daarmee dwing je niet alleen jezelf om ook echt te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet, maar daarmee behoudt je ook je medewerkers. Want, jouw employer brand is natuurlijk echt en eerlijk.

Belangrijkste redenen voor een nieuwe baan

Uit onderzoek blijkt dat 65% van de werknemers openstaat voor een nieuwe baan wanneer de kans zich voordoet. Daarbij is een goed salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden de belangrijkste reden om over te stappen. Op plaats twee staat een prettige werksfeer en als derde criteria voor het overstappen is een goede werk-privébalans belangrijk. Opvallend uit dit onderzoek is dat “een boeiende functie-inhoud” minder belangrijk is geworden dan voorheen.

Aan de slag met Employer Branding

Employer Branding gaat om communicatie intern én extern. Om het neerzetten van kernwaarden. Een cultuur neerzetten, beleven en uitdragen. Maar, er komt een punt dat je dit naar buiten wilt uitdragen om nieuwe talenten aan te trekken. Er komt een punt dat je gewoon vacatures moet invullen. En daar komt Bureau Strak om de hoek kijken.

Onze 4 stappen voor het aantrekken van nieuw talent

FASE 1: Inventarisatie en inzicht

De eerste stap is om bewustwording te creëren van het belang van employer branding en vooral om te inventariseren wat er al aanwezig is qua basis. In deze fase krijgen we inzicht in de cultuur van de organisatie, de unieke kenmerken en de kernwaarden. Vaak wordt dan duidelijk of dit ook intern zo gevoeld en beleefd wordt. Vervolgens zullen we inventariseren welke middelen al aanwezig zijn. Is er bijvoorbeeld al een werken-bij website of een sectie op de huidige website voor employer branding. Is er beeldmateriaal van de medewerkers, et cetera.

Door goed te inventariseren op mensen en middelen wordt duidelijk welke basis er is voor succesvolle employer branding.

FASE 2: Organisatie

In de tweede fase gaan we samen de eventueel ontbrekende middelen ontwikkelen. Daarbij moet je denken aan het ontwikkelen van een werken-bij website, interviewen van werknemers, het ontwikkelen van promotiemateriaal (video en foto) voor zowel het platform als online advertising en alle andere zaken die nog ontwikkeld moeten worden voor intern en externe communicatie. Dit doen we niet allemaal bij Bureau Strak inhouse, maar we zorgen wel dat je hele middelenmix voor employer branding goed gevuld is. In deze fase gaan we dus bezig met de ontwikkeling van de middelen en de strategie. Want wat is jouw doel van employer branding?

FASE 3: Implementatie

De derde fase is de fase waar wij echt tot ons recht komen: het implementeren van alle middelen. Hier starten we met de uitrol van de strategie uit fase 2 en gaan we aan de slag met online advertising en online employer branding.

In deze fase benadrukken we waarom potentiële nieuwe collega’s voor jouw bedrijf moeten kiezen. Wat heb jij je personeel te bieden wat andere bedrijven niet hebben. Het gaat hier niet alleen om de basisvoorwaarden, maar om de persoonlijkheid van het bedrijf. Dit weerspiegeld de bedrijfscultuur en is vaak doorslaggevend voor de doelgroep. Maar, we focussen ons natuurlijk ook op openstaande vacatures en zorgen dat deze onder de aandacht komt van de juiste doelgroep.

Aan de ene kant gaan we dus bezig met het uitdragen van de cultuur van de organisatie en aan de andere kant focussen we ons op het invullen van openstaande vacatures. Branding vs. conversie.

FASE 4: Meetbaarheid en optimalisatie

Of de employer branding succesvol is hangt af van de resultaten versus de gestelde doelen. Wij zijn een bureau voor online rendement dus wij willen alles altijd goed doormeten zodat we zeker weten dat wat we doen, we ook goed doen. In fase 1 hebben we al een doel gesteld en in fase 4 meten we of we dit doel hebben gehaald en waar we eventueel nog moeten bijsturen. In deze fase gaan we dus kijken naar wat goed werkt, wat minder goed werkt en waar we nog moeten bijsturen. Dit is een continu proces zoals wij dat ook doen voor andere vormen van online marketing. Hier voelen wij ons thuis.

Case

Morrenhof-Jansen

Morrenhof-Jansen maakt ieder jaar een groei door, hierdoor zijn ze continu op zoek naar personeel. Onze uitdaging was om de werkgeverspositie te versterken met employer branding om zo nieuw personeel te werven. We zijn aan de slag gegaan met een strategie, campagneplan en campagne visualisaties. Om te zorgen dat we de juiste beleving bieden aan mogelijke sollicitanten. Benieuwd naar het proces?

header-afbeelding

Gaan voor resultaat?

Laten we samen in jouw uitdaging duiken

Enthousiast geworden en wil je meer weten over wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van employer branding? We maken graag kennis, zodat we gezamenlijk aan jouw online marketing doelstellingen kunnen gaan werken. Neem gerust vrijblijvend contact op.