Business

Online marketing strategie

Het belang van een online marketing strategie kennen we allemaal wel: het is de stip aan de horizon die bepaalt hoe jij als bedrijf jouw producten en diensten gaat vermarkten door het inzetten van online marketing. Dit is belangrijk, want uiteindelijk is het bereiken van jouw klanten met de juiste boodschap op het juiste moment de zogenaamde ‘key to success’. Tijd voor een duidelijk plan met doelen, acties, roadmap en een team met rugnummers!

Geen eenheidsworst

Een strategie gebaseerd op jullie vraagstuk

Samen met jullie vertalen we jullie business doelstelling naar concrete digitale doelstellingen. Elke marketingkanaal krijgt haar eigen doelen en KPI’s, allemaal gebaseerd op het behalen van de gezamenlijke doelstelling. Dit geeft richting aan het marketingteam en zorgt voor een duidelijk vizier!

Een online marketingstrategie houden we daarom rekening mee wie jij als bedrijf bent en wat je wilt uitstralen, wat jouw positie is ten opzichte van concurrenten, wie jouw doelgroep is, hoe je haar het beste kunt bereiken en welke middelen je hiervoor zou moeten inzetten. Een helder plan van aanpak, zodat jij weet wat je moet doen en wanneer het een succes is.

Geen één strategie is hetzelfde. Op basis van jullie vraagstuk onderzoeken we welke ‘gap’ er dichtgelopen moet worden. Jullie huidig inzet en resultaten worden naast jullie doelstellingen en organisatievisie gelegd. Vervolgens presenteren we de ‘bold steps’ die jullie als organisatie moeten zetten jullie doelen te behalen. Ook wel, doelen worden werkelijkheid. Bold steps zijn enkele thema’s die opeenvolgende opgepakt dien te worden om de doelen te realiseren. Onder elke bold step schuilt een stappenplan met een eigen doel, KPI’s en specialismen.

Digitale volwassenheid creëren

Elk digitaal vraagstuk is uniek

  • Digital maturity scan: Met een digital maturity scan geven we aan wat jullie digitale volwassenheid is op dit moment. Dit helpt om een stappenplan op te stellen voor de toekomst. Uit onderzoeken van Google en de Boston Consulting Group blijkt dat een focus op het verbeteren van de digitale maturiteit de efficiëntie en effectiviteit van marketing verbetert. Sturen op concrete zaken vanuit een duidelijk innovatiedoel. Dit proces wordt aangevlogen vanuit het marketinglandschap, techniek, processen en (in-house) kennis.
  • B2B commerce strategie: Vele B2B organisatie worstelen met het vraagstuk ‘hoe krijgen we marketing en sales op één lijn’. Inzichten in de buyer journey en dit digitaliseren is de sleutel tot succes. We helpen organisatie met de kansen inzichtelijk maken door analyses te maken vanuit data en processen.  Vervolgens kunnen we tactische routes uitzetten als ‘klant en lead onboarding campagnes’, ‘account based marketing‘, ‘lead scoring’, ‘lead herkenning’  en ‘content marketing’.
  • Full funnel (commerce) strategie: Als eerste definiëren we samen concrete sales doelstellingen zijn en omschrijven we een duidelijk productstrategie. Dit zorgt voor een cocktail van ingrediënten wat zorgt voor duidelijk groeipad. De productstrategie en de groeidoelstelling zorgt ervoor dat wij de doelstellingen voor de gehele funnel kunnen uitrekenen. De hoofddoelstelling wordt doorvertaald naar de pijlers: acquisitie, conversie, retentie en order- of leadwaarde.
  • Data & insights: Spot marketing kansen door correlaties te vinden tussen businessrules, doelgroep kenmerken, aankoopmomenten en marketingcampagnes.
    Alle variabelen uit verschillende databronnen worden verzameld en in één databibliotheek. Vervolgens wordt er gekeken of er sprake is van een correlatie. Dit is het moment waar er groeikansen ontstaan voor groei in klanten of portfolio (up- en cross sell).
  • Individuele kanaal strategie: Voor elk individueel kanaal kan Bureau Strak een audit uitvoeren om groeikansen inzichtelijk te maken. Vraagstukken die we vaak behandelen zijn  ‘het verbeteren van de ROI”, “betere sturing krijgen op campagne niveau” tot aan “groei realiseren in conversies”. De belangrijke vraag die we stellen is, “ga jij voor winstmaximalisatie of groei in marktaandeel“. Het antwoord op deze vraag bepaald vervolgens de route op kanaalniveau. Denk aan de kanalen als  SEO, SEA, feedmanagement, social media advertising en display en video campagnes.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Deel ze met ons

Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren.
Samen gaan we in gesprek hoe we deze plannen kunnen realiseren.