Performance

Programmatic Advertising

Programmatic Advertising is in de afgelopen jaren steeds bekender geworden en tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online marketing mix. Met Programmatic Advertising kan je nóg gerichter jouw doelgroep bereiken met de meest krachtige advertenties (websites, TV en radio) op premium netwerken. Hierdoor bereik je als adverteerder een nog groter publiek.

Kom rechtstreeks met jouw doelgroep in contact!

Wat is Programmatic Advertising?

Door middel van een algoritme kan er rechtstreeks advertentieruimte worden ingekocht op miljoenen websites. Door diverse targeting mogelijkheden kunnen advertenties getoond worden aan de juiste doelgroep, op het juiste tijdstip. Targeting mogelijkheden zijn bijvoorbeeld gericht op weersvoorspellingen, gedrag, tijdstip en device type. Een aantal jaren geleden konden advertenties enkel geplaatst worden op dergelijke websites als er contact werd gezocht met de websitebeheerder. Tegenwoordig kan dit automatisch en allemaal op premium netwerken zoals Ziggo, NU.nl, RTL etc.

Download en ontdek

Whitepaper programmatic advertising

Jouw doelgroep bereiken door advertentieruimte in te kopen bij de meest bekende premium netwerken, zoals Ziggo, Nu.nl, RTL en meer? Door Programmatic Advertising in te zetten is dit mogelijk en kan er rechtstreeks geadverteerd op ruim 900 miljoen websites. Wil je weten wat Programmatic Advertising is en hoe jouw organisatie het kan toepassen? Download dan snel de whitepaper!

Whitepaper aanvragen





    Programmatic Advertising

    Hoe kan advertentieruimte worden aangeboden en ingekocht?

    Als je als adverteerder advertentieruimte wilt inkopen doe je dat via een DSP (demand-side-platform). Je kunt hier ook advertentiecampagnes managen en optimaliseren. Daarnaast heb je de publisher die de advertentieruimte kan aanbieden via diezelfde DSP. De DSP als software biedt het voordeel voor jou als adverteerder dat je op het juiste moment tegen de beste prijs jouw advertentie kunt vertonen op de best gekozen website. Later op deze pagina vertellen we voor welke DSP Bureau Strak heeft gekozen.

    Hoe worden de kosten van Programmatic Advertising bepaald?

    De kosten van Programmatic Advertising worden aan de hand van een DSP bepaald. De kosten van een DSP verschillen nogal en liggen lager dan wanneer je direct bij de verkopende website adverteert. Je betaalt een vast bedrag per maand of een vaste marge op de CMP (kosten per 1000 vertoningen). Er kan worden gekozen voor een vast mediabudget per maand waar niet van afgeweken kan worden of op basis van het werk dat in de advertenties wordt geïnvesteerd waarvoor een bepaald uurtarief wordt gehanteerd.

    De voordelen van Programmatic Advertising

    Meer personalisatie: bij Programmatic Advertising is meer personalisatie mogelijk. Zo kan aan iedere doelgroep een eigen specifieke boodschap en visual worden getoond die het beste aansluit bij de kenmerken van die doelgroep. Ook kan er met Programmatic Advertising efficiënter ingespeeld worden op de verschillende fases van de customer journey. Per fase is het namelijk mogelijk om verschillende boodschappen of uitingen te hanteren.

    Op basis van machine-learning gestuurde keuzes maken: voor campagnes stel je vooraf een aantal regels in. Deze kunnen gericht zijn op tijdstippen, devices of specifieke doelgroepen. Doordat het algoritme leert van goede uitvoeringen en fouten in advertenties, kan de optimalisatie van campagnes geautomatiseerd worden. Zo wordt de kans op het behalen van relevante klikken, conversies etc. groter.

    Groot (internationaal) bereik vanuit één platform: bij Bureau Strak hebben we gekozen voor de DSP DV360. Eén van de grote verschillen tussen DV360 en Google Ads is dat bij DV360 meer exchanges zijn aangesloten. Vergeet daarnaast ook de inkoop van Programmatic Audio niet wat de laatste tijd sterk wordt uitgebreid. Zo zijn inmiddels Spotify en meerdere radiozenders aangesloten.

    Onderscheidende visuals: ten opzichte van standaard display advertising kun je via Programmatic Advertising meer verschillende soorten en formaten van visuals inzetten en daardoor meer kanalen bedienen. Zo is het mogelijk om naast de standaard bannerformaten rich media uitingen in te zetten. 

    Relatief lage advertentiekosten: een aantal jaar geleden was het enkel weggelegd voor de grote organisaties om in te kopen op premium netwerken. Hiervoor werd een vast bedrag betaald voor een afgesproken aantal vertoningen. Tegenwoordig is het voordeel dat deze hoge commissies wegvallen en daardoor de kosten per conversie lager uitvallen. Je hoeft dus geen hoge investering te doen en kunt meteen aan de slag.

    Programmatic Advertising case: Stella Fietsen

    KRACHTIGE DISPLAY BENADERING

    Voor Stella adverteren we op premium netwerken en websites als de Persgroep, Telegraaf, Adfactor, Buienradar, Sanoma en RTL Nederland. Het inkopen van deze advertentieruimte wordt gedaan via Programmatic buying, zodat Stella niet elke publisher individueel hoeft te benaderen met de vraag of er een banner geplaatst mag worden.

    klant-casus-stella-fietsen

    Programmatic advertising via

    Google Marketing Platform

    Bij Bureau Strak maken we gebruik van de DSP (demand-side-platform) genaamd Display en Video 360 (DV360). Het grote voordeel daarvan is dat het belangrijke kanalen als Analytics 360, Google Optimize 360 en DV360 samenbrengt, omdat deze allemaal kanalen onder het Google Marketing Platform vallen. Hierdoor kun je onder andere je marketingbudget efficiënt inzetten en tegelijkertijd besparen. Google maakt namelijk gebruik van geautomatiseerde inkoopstrategieën, algoritmes en machine learning.

     

    Begrippenlijst:

    Agency (trading desk): de agency, ook wel trading desk genoemd, is Bureau Strak. Als agency ondersteunen we bij de inkoop en optimalisatie van je advertentieruimte. 

    Ad Network: een netwerk van gezamenlijke publishers die samenwerken om de beschikbare advertentieruimte zo goed mogelijk te verkopen aan de adverteerders.

    Ad exchange: de marktplaats waarop vraag en aanbod naar advertentieruimte samenkomt.

    DSP: demand-side-platform, hiermee kunnen adverteerders advertentieruimte inkopen door middel van realtime-buying. In een DSP worden ook de advertenties opgemaakt.

    SSP: sell-side-platform, hiermee bieden publishers hun beschikbare advertentieruimte aan voor verkoop. Als adverteerder stel je criteria op via een DSP. Als publisher zijnde wordt via een SSP de criteria geboden voor de beschikbaarstelling van advertentieruimte. Bijvoorbeeld een bepaalde plek op de website of banner-grootte. 

    ONTDEK JOUW MOGELIJKHEDEN

    ONTDEK MEER!

    Benieuwd hoe Programmatic Advertising inzetbaar is voor jouw organisatie? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Uiteraard kunnen we je ook helpen met het invulling geven aan deze route.