Paid Advertising
Adverteren op radio en vooral op TV is een dure vorm van adverteren en vaak alleen voor de grote merken weggelegd. Toch? Is dat nog steeds zo nu bijna alles digitaal gaat? Wij hebben goed nieuws! Want adverteren op digitale radio en digitale TV hoeft helemaal niet duur te zijn. Sterker nog, je kunt het zelfs veel specifieker targetten dan de ‘oude’ lineaire TV-commercials. Daardoor kun je zelfs als lokale speler op nationale TV adverteren. Hoe? Dat leggen we hieronder graag uit.
DV360
Met behulp van Display & Video 360 (DV360) van Google kun je adverteren op TV en radio. Het gaat hierbij om het adverteren op de digitale versies van deze kanalen. Je kunt dan denken aan TV via apps, TV via websites en o.a. radio via Juke of TuneIn. Dat kan dus live TV zijn die via streaming apps gekeken worden, video-on-demand platformen en ook pre-rolls zoals de commercial die je hoort wanneer jij de radio op jouw Sonos systeem aanzet. En, wij verwachten dat er in de toekomst ook adverteren op DAB+ radio aan het rijtje wordt toegevoegd.
Het mooie hiervan is dat je specifiek kunt targetten op bijvoorbeeld een regio, demografische kenmerken of programma’s. Zo kun je bijvoorbeeld als lokale speler adverteren op nationale radio of TV, maar wordt die commercial alleen uitgezonden in jouw verzorgingsgebied. Dat zorgt ervoor dat je wel een landelijke uitstraling hebt, maar door targeting worden de kosten beperkt. Bij traditionele (lineaire) commercials wordt jouw advertentie getoond in heel Nederland waardoor je én veel geld kwijt bent voor een commercial, maar ook veel mensen bereikt die wellicht niet eens je doelgroep zijn. Digitale radio en TV-advertenties lost die problemen moeiteloos op.
Het bovenstaande klinkt vast aantrekkelijk en er zijn nog veel meer mogelijkheden in DV360 zoals adverteren op premium kanalen, retargeting en nog veel meer. Maar, er zijn ook beperkingen die we zeker moeten melden. Hieronder de 3 grootste beperkingen van digitale TV en radio advertenties via DV360.
De allergrootste beperking is dat DV360 niet voor iedereen toegankelijk is. Bij Google Ads kan iedereen een account aanmaken en starten met advertenties, maar bij DV360 is dat anders. Daar zijn een aantal flinke drempels waardoor je als adverteerder meestal niet zelf toegang hebt en krijgt. Het goede nieuws is dat Bureau Strak al wel jaren toegang heeft tot DV360. Dus via bureau’s als Bureau Strak heb je wel toegang tot het platform. De beperking is dus dat je bijna altijd een partner nodig hebt om de advertenties in te zetten.
De tweede beperking is de beschikbaarheid van kanalen. Jarenlang was NPO een voorloper op het gebied van digital advertising. Echter, een tijd geleden hebben zij abrupt de stekker uit dat project gehaald waardoor adverteren op digitale kanalen van NPO een stuk beperkter is. Ook zien we dat steeds meer streamingplatformen betaalde diensten zijn waar geen advertenties meer getoond worden. Natuurlijk is Netflix het grootste voorbeeld, maar ook Videoland is een voorbeeld waarbij RTLXL werd uitgefaseerd en Videoland het betaalde alternatief is. In de komende jaren verwachten wij dat er steeds meer Premium of Freemium streamingdiensten komen voor radio en TV waar geen advertenties meer zijn, maar er zullen ook altijd tv en radio platformen blijven met advertenties. Echter, de beschikbaarheid van kanalen neemt eerder af dan toe.
Display & Video 360 is een platform voor premium advertentie posities. Wil je adverteren op premium platformen zoals nu.nl of telegraaf.nl? Dan doe je dat via DV360. Ook biedt DV360 andere premium advertentie posities aan zoals connected (digital) TV en radio. Echter, dat betekent wel dat dit een kosten intensiever platform is dan bijvoorbeeld Google Ads. Bij DV360 moet je dus wel rekening houden met hogere kosten voor zowel het inrichten van het kanaal als voor het adverteren zelf, waarbij je voor lineaire TV al snel tussen de € 50.000 en € 250.000 kwijt bent aan advertentiekosten kan dat bij DV360 al veel goedkoper. Maar, met budgetten van enkele honderden of duizend euro kom je er niet helaas.
Starten met digitale radio en TV
Wil jij starten met digitale radio en/of TV-advertenties? Dan zijn wij jouw partner voor DV360! Bureau Strak zal allereerst een account voor jou aanmaken en inrichten. Vervolgens is het belangrijk om samen te bepalen wat het doel is van jouw campagnes, wat de doelgroep is, welke targeting opties we kunnen gebruiken en welke media geschikt is. Wil jij bijvoorbeeld een pre-roll advertentie die te horen of te zien is voordat een radioshow of tv-programma begint of wil je een volwaardige commercial? Op basis van die keuzes dient de commercial ontwikkeld te worden door een productiepartner of wellicht heb je dat al klaar. De volgende stap is om een budget te bepalen. Op basis van de gemaakte keuzes en het budget kunnen wij een deal aanvragen en aanmaken in DV360. In tegenstelling tot Google Ads moet je in DV360 namelijk een deal aanmaken om mee te doen met een advertentieveiling. Soms kun je directe deals maken met een advertentieplatform, zoals een directe deal met RTL4, en soms ga je mee met een advertentieveiling wanneer je veel verschillende kanalen tegelijk wilt inzetten. Deze deals worden in DV360 ingericht zodat jouw advertentie ingezet wordt op de gekozen platforms voor de gekozen doelgroep en het gekozen budget.
Waar zie jij kansen of uitdagingen?
Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren.
Samen gaan we in gesprek hoe we deze plannen kunnen realiseren.