SEO voorbereidingen bij website migratie
Voor een goede migratie van je website is het belangrijk om goede voorbereidingen te treffen. Je wilt immers de opgebouwde positie in Google zoveel mogelijk behouden. Voor MotoPort, de marktleider in Nederland wat de verkoop van nieuwe motoren betreft, zijn we samen bezig om een goede SEO basis neer te zetten voor overgang naar de nieuwe website.
Worst case scenario
Laten we allereerst beginnen met hoe het niet moet. In 2015 is Transavia overgegaan naar een nieuwe website. Daarbij waren ze alleen één ding vergeten: het instellen van redirects van de oude URL’s naar de nieuwe. Dit heeft ervoor gezorgd dat meerdere bezoekers kort na livegang op 404-pagina’s landden, waardoor Transavia veel traffic en conversies is misgelopen. Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/nieuwe-website-transavia-niet-vindbaar-in-google1
Search Engine Optimising
Bij de overgang naar een nieuwe website wordt het belang van SEO vaak onderschat. De organisatie die dit niet onderschat is MotoPort, die samen met ons de juiste voorbereidingen aan het treffen is voor een goede migratie.
#1
Het instellen van redirects is de belangrijkste stap bij het overgaan naar een nieuwe website. Het zorgt er namelijk voor dat gebruikers die via een oude URL de website bezoeken worden doorgestuurd naar de nieuwe URL. Bovendien zorgen redirects ervoor dat de waarde van de oude pagina grotendeels doorgegeven wordt aan de nieuwe pagina.
De voorbereidingen die je voor redirects je kunt treffen, zijn het in kaart brengen van alle huidige URL’s en deze naast de nieuwe URL’s leggen als deze al bekend zijn. Als de website dan live gaat, kun je eenvoudig en snel de oude URL’s naar de nieuwe redirecten.
#2
Voor MotoPort hebben wij een technische SEO-analyse gedaan van de huidige website. Zo kunnen wij in kaart brengen wat de huidige knelpunten zijn en waarmee rekening gehouden moet worden bij de ontwikkeling van de nieuwe website. Zo liep MotoPort tegen slechte vindbaarheid op belangrijke zoektermen aan, en zagen we dat bepaalde URL’s van MotoPort als: https://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/nl_NL/?ViewAction=ViewMotoren veel logischer en SEO-vriendelijker opgesteld kunnen worden, waardoor MotoPort een grotere kans heeft om te ranken op belangrijke zoektermen. Deze verbeterpunten nemen we mee tijdens het ontwikkelproces van de nieuwe website.
#3
Ons doel voor de migratie van MotoPort is een stijging in relevant verkeer op de website. Daarom hebben wij eerst een zoekwoordonderzoek uitgevoerd. Daarmee brengen we inzichtelijk welke zoekwoorden een interessant zoekvolume hebben, op welke termen de kans op conversie hoog is en wat de huidige ranking van MotoPort is. Zo kunnen wij die potentiële klanten bereiken die naar de producten en/of diensten van MotoPort op zoek zijn.
Het zoekwoordonderzoek geeft ons handvatten voor het ontwikkelen van een menustructuur en contentstructuur voor de nieuwe website.
#4
Het zoekwoordonderzoek geeft ons een beeld van wat klanten willen, hoe ze zoeken en hoe MotoPort deze klanten kan bereiken. Zo kunnen wij de juiste keuzes maken voor de opbouw van de menustructuur en contentstructuur dat bijdraagt aan een betere vindbaarheid, waarbij we de gebruiksvriendelijkheid ook voor ogen houden. De nieuwe website van MotoPort heeft nu een goede basis met de belangrijkste zoektermen in de content- en menustructuur.
Nu wij de belangrijkste voorbereidingen omtrent SEO hebben gedeeld, delen wij ook een aantal belangrijke punten die vaak worden vergeten tijdens en na de overgang naar een nieuw platform:
Ook plannen voor een nieuwe website? Wij ondersteunen je graag tijdens de voorbereidingen en zorgen ervoor dat je website SEO-vriendelijk wordt opgebouwd.