Tijdens Friends of Search 2019, op 6 februari jl., werd de toekomst van onder andere Search besproken. Een onderdeel dat tijdens het event naar voren kwam was het slim bieden in Google Ads. Zoals we in onze blogpost over Friends of Search 2019 aan hebben gegeven, zal ik in deze blogpost dieper ingaan op wat slim bieden nu precies is en wat het voor jouw organisatie kan betekenen.
Bij de inrichting van een Google Ads campagne kies je altijd een biedstrategie. Hiermee geef je de manier aan waarop je biedt binnen de veiling. Enkele van deze biedstrategieën vallen onder de noemer ‘Slim bieden’. Dit is een subset van de geautomatiseerde biedstrategieen. Bij automatische biedstrategieën worden er tijdens de veilingen geautomatiseerd biedingen voor je gedaan op basis van machine learning.
Het algoritme van machine learning houdt namelijk rekening met historische gegevens en contextuele signalen. Het algoritme verzamelt dus buitengewoon veel gegevens; veel meer dan een team aan specialisten kan verzamelen en verwerken. Enkele voorbeelden van deze contextuele signalen zijn de zoekterm die de gebruiker invoert, het gedrag van de gebruiker op jouw website, het apparaat van de gebruiker, de fysieke locatie van de gebruiker, dag en tijd van de veiling, demografische gegevens en web plaatsingen.
Door de verzameling en verwerking van deze enorme hoeveelheid gegevens is het mogelijk om nauwkeuriger te voorspellen hoe de bieding in de veiling van invloed kan zijn op bijvoorbeeld het aantal behaalde conversies. De slimme biedstrategieën hebben echter wel tijd nodig om alle data te verzamelen en zichzelf het ‘gedrag’ aan te leren om de biedingen te optimaliseren, zodat jij een beter resultaat mag verwachten.
Er zijn zes verschillende geautomatiseerde biedstrategieën, te weten:
De keuze voor een biedstrategie is een erg belangrijke. Dit heeft namelijk onder andere invloed op de hoeveelheid tijd die je moet investeren voor het onderhouden van de campagnes en de resultaten van de campagne.
Welke strategie je inzet is afhankelijk van het doel van de campagne. Onderstaand vind je de meest voorkomende doelen van het bedrijf, de campagne en de daarbij behorende biedstrategie.
Je weet nu wat slim bieden is, welke biedstrategieën er zijn en welke het best bij jouw campagne past. Elk bedrijf kan de slimme biedstrategie ‘klikken maximaliseren‘, ‘doelvertoningspercentage’ en ‘eCPC’ inzetten. Bij de slimme biedstrategieën die als doel hebben om de bezoekers een bepaalde actie op de website te laten uitvoeren, moet je rekening houden met enkele voorwaarden om slimmer bieden toe te passen.
Het is een voorwaarde dat de conversies binnen Google Ads worden bijgehouden aangezien het algoritme hierop stuurt. Voor e-commerce websites kan een conversie een transactie zijn en voor andere websites kan een conversie het invullen van een formulier zijn. Het is erg belangrijk om deze conversies goed in te stellen via conversiepixels zodat het algoritme met de juiste data gevoed wordt.
Voor de slimme biedstrategieën ‘conversies maximaliseren’, ‘Doel CPA’ en ‘ROAS’ moeten voldoende conversies worden behaald om deze biedstrategieën succesvol in te kunnen zetten. Het algoritme van Google heeft namelijk voldoende data nodig om op te kunnen sturen. Google stelt als regel om minimaal 30 conversies per 30 dagen te hebben gerealiseerd. Daarbij geldt wel; hoe meer conversies er worden gedaan, hoe groter de kans dat het algoritme beter gaat werken.
Het kiezen van een juiste doel CPA en ROAS is fundamenteel voor het succes van de campagne. Als deze niet goed inzichtelijk zijn, is het namelijk heel moeilijk om hierop te sturen en nog moeilijker om te beoordelen of de strategie gaat bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Het komt vaak voor dat het voor organisaties moeilijk kan zijn om de doel CPA en ROAS in kaart te brengen. Een mogelijkheid is om dan op basis van historische data een doel CPA of ROAS als startpunt te nemen. Dan zou je vervolgens steeds de CPA iets naar beneden kunnen bijstellen en de ROAS kunnen verhogen. Dit moet goed gemonitord worden zodat het niet ten koste zal gaan van de conversie-volume en zal bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
De slimme biedingsstrategieen binnen Google Ads bieden veel voordelen. Google kan namelijk veel meer data verzamelen en op basis van deze data optimale biedingen uitbrengen die overeenkomen met jouw doel. Of de slimme biedstrategieën gaan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen hangt echter wel af van verschillende factoren.
Ben jij geïnteresseerd in slim bieden of heb jij hier nog vragen over? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.