Waarom en hoe maak je gebruik van social media voor je bedrijf?
Op 14 februari ben ik, Marije, naar het Social Today Event geweest in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens dit evenement zijn er veel tips & tricks gepresenteerd door ervaringsdeskundigen. Deze deel ik graag met jullie. Lees dus gauw verder, ik neem jullie mee in mijn dag!
‘s Ochtends rond 9.25 uur startte het event. De eerste presentatie werd verzorgd door Nico Fagiolo (Uber Eats) en David Austin (Iris Amsterdam) over de best practices omtrent hun social media strategie. Ze hebben enkele stappen gepresenteerd waar wij als luisteraars gebruik van kunnen maken in onze strategieën. Ik vertel jullie de highlights:
Vaak is het lastig om bedrijven te overtuigen om social media te gaan inzetten. Dat is eigenlijk best gek, want:
Dus als je nog geen gebruik maakt van social media voor jouw bedrijf, dan zijn dit zeker redenen om er nog eens goed over na te denken.
Veel bedrijven maken gebruik van social media omdat ‘een ander het ook doet’. Neem eens een stap terug en kijk kritisch naar je bedrijf en het doel dat je met social media kunt bereiken. Draagt dit uiteindelijk bij aan jouw bedrijfsdoelen?
Ontdek jouw rol op social media
Zorg ervoor dat je jouw bedrijfs- of merkbehoeften uitdraagt op social media, niet je eigen ervaringen of geloofsovertuigingen.
Focus en wees realistisch
Te vaak proberen bedrijven teveel dat ze uiteindelijk niet waar kunnen maken. Wees bewust van jouw plek in de markt en focus je op je doelstelling. Gebruik een ‘van – naar’ doelstelling om ervoor te zorgen dat ook jouw bedrijf er komt, bijvoorbeeld:
Waarom post je berichten? En waarom zou dat iemand kunnen schelen? Hiervoor kun je vijf regels volgen:
Na deze plenaire sessie konden we kiezen uit een aantal keynotes om bij aanwezig te zijn. Ik koos voor de keynote van Erik Schaapman ‘Futureproof met een creative contentstrategie’. Tijdens deze keynote werd vooral benadrukt dat het belangrijk is om het content DNA helder te hebben. Je moet goed weten wie je doelgroep is en wat je doelen zijn. Hoe en wat communiceer je? Dit schrijf je uit in een DNA wijzer. Net als dat ons eigen DNA door onze aderen stroomt, iets dat ons als mens uniek maakt, zorgt deze DNA wijzer ervoor dat het in alle takken van je bedrijf geworteld is.
Om ervoor te zorgen dat de communicatie ook daadwerkelijk gericht is op de toekomst, komt Artificial Intelligence om de hoek kijken. Over een paar jaar bijna onmisbaar voor bedrijven. Onze samenleving zal langzaam gaan groeien richting Voice Search. Als je dan niet aanwezig bent, loop je écht achter de feiten aan. Zorg er dus voor dat je ook langzaamaan met deze ontwikkeling meegaat.
Binnenkort wordt er een blog geplaatst over Voice Search, houd onze social kanalen en blog dus in de gaten!
Kirsten Jassies gaf de volgende keynote. Kirsten noemt zichzelf social media strateeg en ze verdiept zich voornamelijk in Instagram. Tijdens haar presentatie gaf ze tips over het gebruik van Instagram. Haar stelling luidde: ‘Organisch bereik is dood’. Dit heeft natuurlijk te maken met het algoritme waar ook Instagram gebruik van maakt. Wanneer jij veel interactie hebt met een profiel dat je volgt, zul je deze posts prominent naar voren zien komen en vice versa. Ik ben dus van mening dat deze stelling niet klopt. Wanneer jij jouw volgers aan je weet te binden, kun je er wel degelijk voor zorgen dat je organisch ook veel bereik kunt halen dan alleen maar via het betaalde kanaal. Maar hoe doe je dat?
En last but not least licht ik de keynote van Kim Swagemakers toe, die ik erg interessant vond! De presentatie ging over de Customer Journey op Social Media en de manier waarop je je doelstellingen in vijf stappen kunt realiseren. Ondanks dat we al gebruik maken van deze werkwijze, kon ik hier toch een aantal learnings uithalen die ik graag met je deel.
Wie is je doelgroep? Aan wie wil je je producten en/of diensten verkopen? Breng deze doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart, zodat je deze zo persoonlijk mogelijk kunt bereiken. Heb je meerdere doelgroepen op wie je wilt richten? Deel deze dan op in segmenten, zodat je je boodschap straks zo passend mogelijk maakt.
Bestaat jouw doelgroep uit ‘volwassenen tussen de 30 en 45 jaar’? Dan onderzoek je waar zij aanwezig zijn zodat je ze daadwerkelijk kunt bereiken. Voor deze doelgroep geldt bijvoorbeeld dat deze voornamelijk aanwezig is op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Zie hieronder een afbeelding met daarin de verdeling per kanaal in 2018.
Deze cijfers komen uit een onderzoek van Newcom Research & Consultancy.
Wanneer je weet waar je doelgroep te bereiken is, bepaal je het moment waarop je dit gaat doen. Zijn er bepaalde dagen waarop jouw doelgroep erg actief is? Of zijn er momenten waar je op in kunt haken? Denk er hierbij wel weer aan dat het een relevant onderwerp voor jouw bedrijf moet zijn!
Je hebt je doelgroep bepaald, het kanaal en het moment. Nu rest de content. Probeer deze zo goed mogelijk aan te laten sluiten op alle drie componenten:
De content moet jouw doelgroep aanspreken;
De content moet passen bij het kanaal, bijvoorbeeld: het formaat van de afbeelding moet kloppen;
De content moet passen bij het moment waarop je het plaatst.
Tenslotte bepaal je de call to action. Wat wil jij dat de gebruiker gaat doen met jouw post? Wil je dat er alleen interactie ontstaat, dus een like of een reactie? Of wil je dat de gebruiker doorklikt naar jouw website? Maak dit ook duidelijk in jouw bericht.
Heb je vragen over mijn blog of wil je dat ik een keer kijk naar wat jouw kansen zijn binnen social media marketing? Neem gerust (vrijblijvend) contact met me op! Je kunt me bereiken via: marije@bureaustrak.nl of 0523-712888.