8 tips

hoe je e-mailmarketing effectief inzet in tijden van crisis

We leven in een onzekere tijd. Door de coronacrisis is er veel veranderd. We werken veel thuis en veel voorzieningen zijn gesloten. We zien dat de vraag naar producten en diensten in bepaalde sectoren sterk zijn gedaald of juist gestegen. Om jouw organisatie draaiende te houden, is het belangrijk om in deze tijden het maximale uit jouw e-mailcampagnes te (blijven) halen. Hoe je dat doet? We geven je graag een aantal tips.

Lisan Koes

1 mei 2020

8 minuten leestijd

divider

Lees onze 8 tips:

Tip 1: zorg ervoor dat je relevant bent 

Nieuwsbriefabonnees hebben in het verleden toestemming gegeven om e-mails van jouw organisatie te willen ontvangen. Daarmee is e-mail het kanaal om een-op-een te kunnen communiceren met je doelgroep. Zorg ervoor dat je in je communicatie relevante content aanbiedt. Dit was voor de crisis natuurlijk al belangrijk, maar juist in deze periode wil je relevant zijn om daarmee de relatie met jouw doelgroep goed te onderhouden. Op deze manier kun je met e-mail mensen helpen om het leven tijdens deze crisis aangenamer te maken. Ga daarom op zoek naar de behoefte van jouw doelgroep en speel daarop in.

Een paar voorbeelden: 

  • Heb je een sportschool? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je mails verstuurd met informatie hoe mensen thuis hun sportoefeningen kunnen blijven doen. 
  • Ben je een onderwijsinstelling? Biedt online cursussen aan, zodat mensen op afstand kunnen blijven leren.
  • Heb je een webshop? Zorg ervoor dat je producten aanbiedt die mensen echt verder helpen tijdens deze periode. Geef bijvoorbeeld tips hoe je een comfortabele werkplek inricht met jouw producten of hoe je je tijd in en rondom het huis goed kunt benutten.

 

Tip 2: heb jij jouw service veranderd in deze periode?

In deze periode is het belangrijk dat je je doelgroep laat weten of jouw service is veranderd. Heb je bijvoorbeeld een online webshop of fysieke winkel? Dan kan het zijn dat de levertijden zijn aangepast die je normaal gesproken hanteert. Of wellicht zie je een terugval in de voorraden. Ook is het verstandig om jouw doelgroep te informeren welke maatregelen je neemt in de winkel tijdens de coronacrisis. Op deze manier ben je transparant en geef je je doelgroep vertrouwen dat ze veilig bij je kunnen blijven winkelen. 

 

Tip 3: blijf in contact met je doelgroep, juist nu! 

E-mail is in deze onzekere tijd het perfecte kanaal om met je doelgroep in contact te blijven. Heb je twijfels of je juist nu moet inzetten op e-mailmarketing? Ons advies is om juist e-mails te blijven sturen, zodat je onder de aandacht blijft. Mensen zitten in deze periode veel thuis en hebben (meer) tijd om jouw e-mails te bekijken en te lezen. Maak daar gebruik van. 

 

Tip 4: zorg ervoor dat je passend beeld toevoegt

Een goede e-mail bestaat niet alleen uit tekst, maar ook uit afbeeldingen, video’s of GIF’s. Zorg ervoor dat het beeldmateriaal aansluit bij jouw boodschap en past bij deze tijd. Een voorbeeld hiervan is dat je geen groepjes mensen bij elkaar zet die samen iets leuks aan het doen zijn. Want je wilt jouw doelgroep niet stimuleren om hetzelfde te gaan doen. 

 

Tip 5: pas de toon van jouw actiemailings aan

Stuur je vaak actiemailings die salesgericht zijn? Pas op dat je je niet blind staart op het realiseren van omzet, zoals het geven van korting, in jouw e-mailcampagnes. Dit kan zelfs een negatieve invloed hebben op je imago. Het versturen van een actiemailing is in deze tijd zeker niet verboden, maar beter is om goed na te denken welke boodschap je gebruikt die past bij deze onzekere tijd. Zorg er dus voor dat je ook met actiemailing de relevantie ervan opzoekt.

 

Tip 6: verstuur servicemails naar je doelgroep die interactie heeft met jouw organisatie

Tijdens deze periode versturen veel organisaties servicemails waarin ze hun maatregelen rondom de coronacrisis toelichten. Servicemails mogen worden verstuurd zonder toestemming van de ontvanger. En daarmee klinkt het misschien heel verleidelijk om jouw maatregelen tijdens deze periode te versturen naar de hele database. Ons advies is om servicemails alleen te versturen naar je doelgroep die interactie heeft met jouw organisatie. Bijvoorbeeld naar diegenen die regelmatig of kort geleden bij jou een bestelling, boeking of afspraak hebben gemaakt. Iemand die drie jaar geleden voor het laatst bij jou heeft besteld, zal jouw e-mail waarschijnlijk irritant vinden of in het ergste geval niet meer weten dat diegene iets bij je heeft besteld. Houd daar rekening mee.

 

Tip 7: doe een check op je automatische e-mailcampagnes

Naast het versturen van nieuwsbrieven of actiemailings heb je wellicht ook een aantal automatische e-mailcampagnes ingericht en live staan. Zoals een welkomstcampagne, verjaardagscampagne, een review campagne of een verlaten winkelwagen campagne. Vergeet deze vooral niet in deze periode en check de campagnes op inhoud. Past de boodschap nog steeds bij deze tijd? Pas de content zo nodig aan of pauzeer indien nodig de campagnes.

 

Tip 8: optimaliseer jouw e-mailmarketing

Misschien heb je juist in deze periode tijd over. Maak van de nood een deugd en ga eens serieus nadenken over hoe je je e-mailmarketing kunt optimaliseren en hoe je je e-mailstrategie bijstelt. Wat ging voor de crisis goed, en wat kon beter? Gun jezelf de tijd om in de statistieken te duiken, de open-, doorklik- en afmeldratio’s te analyseren. Neem de tijd om de uitkomsten op een rijtje te zetten en zo nodig een plan te bedenken om je e-mailcampagnes te optimaliseren.

 

We wensen je veel succes met deze tips!

 

Heb je vragen? Wij helpen je graag verder

Heb je vragen over deze blog, over e-mailmarketing of heb je een ander online marketingvraagstuk waar je graag samen met ons over wilt sparren? Wij plannen graag een conference call met je in.