Employer Branding

3 tips voor succes

De krapte op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest als nu. En dit jaar zullen we waarschijnlijk hetzelfde zeggen. In het tweede kwartaal van 2022 stonden er 466.800 vacatures open. Dat is een groei van 44% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En dit is geen effect van COVID, maar een trend die al sinds 2013 gaande is. In 2022 stonden er 136% meer vacatures open dan in 2020. En als we 2022 vergelijken met 2013 dan staan er nu ruim 4 keer zoveel vacatures open. Hoe zorg jij dan dat jouw bedrijf toch de juiste kandidaten binnen haalt? En hoe houd je jouw medewerkers binnenboord? Employer Branding is het antwoord!

Tom Mulder

2 januari 2023

5 minuten leestijd

Echte merken groeien makkelijker

Een sterk employer brand maakt het verschil in de strijd om aandacht in deze overspannen arbeidsmarkt. Volgens onderzoek (Randstad Employer Brand research 2022) worden merken succesvol in employer branding wanneer je een duidelijke en uitgesproken identiteit hebt. Het allerbelangrijkste daarbij is dat je echt en oprecht bent. Geen marketingverhaal, maar een authentiek verhaal. Wat dat verhaal ook is.

“Mensen prikken direct door kletspraat heen. De kern van je merk en je missie moet van binnenuit komen en geen marketingtruc zijn. Je moet alle registers van eerlijkheid en eigenheid opentrekken. Alleen dan kun je, als werkgever, mensen écht boeien en binden.”

Jeroen Tiel – Algemeen directeur Randstad Nederland

Wat is employer branding?

3 tips om vandaag te starten

Employer Branding is ervoor zorgen dat je, in de gedachten van de (potentiële) medewerkers, een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgt met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Dus het gaat niet alleen om het aantrekken van nieuw talent, maar is ook bedoeld om te voorkomen dat huidige medewerkers vertrekken. Hoe doe je dat? Hieronder 3 tips om vandaag nog aan de slag te gaan met Employer branding.

Tip 1

Inzet van persoonlijke netwerken

35% van de mensen vinden een nieuwe baan via hun persoonlijke netwerk. Dat geldt vooral voor 25-plussers en hoger opgeleiden. Zij hebben meer vertrouwen in wat hun vrienden, bekenden en familie (online) zeggen over de organisatie. Dit feit kun je gebruiken door heel duidelijk de mensen van jouw bedrijf aan het woord te laten. Maak daar wat meer van dan een pagina met de foto’s van alle medewerkers of een teamfoto. En ook meer dan alleen een quote. Geef iedere medewerker een eigen pagina. Kleed die pagina aan met een mooie foto, een verhaal en wellicht een goede persoonlijke video. Geef je medewerkers een podium en content om te delen met hun vrienden, familie en bekenden. Maak hen de ambassadeur van jouw merk. Maar houd het eerlijk en oprecht.

Tip 2

Word een "Great Place To Work" bedrijf

Sinds een aantal jaren is er het initiatief “Great Place To Work”. Een titel die aangeeft of jouw bedrijf een goede werkgever is. Een lijst van top bedrijven waar je als werknemer graag wilt werken. Deze titel trekt niet alleen nieuwe talenten aan, maar zorgt er ook voor dat wat je beloofd ook echt uitgevoerd wordt. Om deze titel te krijgen moet je gecertificeerd worden door een onafhankelijke audit. Daarnaast biedt de certificering ook allerlei tools om de titel te behouden en om jouw medewerkers ook te blijven boeien en binden. Meer hierover vind je op greatplacetowork.nl.

Tip 3

Communiceer je arbeidsvoorwaarden duidelijk en volledig

Een van de belangrijkste redenen voor werknemers om een nieuwe uitdaging aan te gaan is het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Toch zien we vaak nog termen als ‘marktconform salaris’. Als het salaris en de arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn, dan kun je dit beter direct eerlijk en open communiceren. En geef de mensen ook duidelijk aan of ze (deels) thuis kunnen werken en of overwerken standaard is. Een goede werk-privébalans is belangrijk en veel mensen geven aan dat thuiswerken en gebrek aan overwerken bijdraagt aan een goede werk-privébalans. Dus laat jouw informatie ook aansluiten bij de belangrijkste criteria voor het overstappen.

Extra tip!

Ga professioneel aan de slag

Ben je er van overtuigd dat jij ook aan de slag moet met Employer Branding, maar weet je nog niet precies hoe? Of ontbreekt het je aan tijd? Lees dan alles over een mogelijke werkwijze voor Employer Branding of download ons e-book. Zo weet je zeker dat je op de hoogte bent van alle ins en outs en kun je een helder plan van aanpak maken.

Onze bronnen

Wil je meer weten over het Brand Employer Research 2022 van Randstad? Ga dan naar de Randstad kennisbank voor het volledige onderzoek. En wil je meer weten over de huidige stand van de arbeidsmarkt in Nederland, dan ga je naar de pagina met cijfers en onderzoeken van het CBS.