arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Business to Business

Voor een succesvolle online marketinginzet in de B2B-sector is het van cruciaal belang om je ambitie vooraf om te zetten in heldere doelstellingen en een passende routekaart. In veel B2B-organisaties blijkt het een uitdaging om de online marketingstrategie concreet te maken. Dit komt doordat het effect (de meetbaarheid) van online marketingactiviteiten op de totale omzet of winst vaak niet duidelijk is. In een B2B-strategie is het essentieel om de KPI-matrix te vertalen naar een duidelijke datastrategie. Deze datastrategie maakt de toegevoegde waarde van online marketing zichtbaar en biedt jouw organisatie de juiste middelen om groei te realiseren. De gangbare B2C-metrics zijn niet geschikt voor metingen in dit geval. De B2B-klantreis is doorgaans langer en omvat meerdere beslissers en belangen. Dit vraagt om aangepaste succesindicatoren.

Veranderingen in het B2B-landschap

Met de voortdurende integratie van technologie in ons dagelijks leven, veranderen ook de koopgewoonten. B2B-doelgroepen verlangen meer flexibiliteit in het verkoopproces. Ze geven de voorkeur aan een combinatie van traditionele verkoopmethoden, op afstand verkopen (bijvoorbeeld via videogesprekken) en digitale tools (zoals digitale portalen en e-commerce). B2B-organisaties moeten voortdurend werken aan het opbouwen van een merk en een persoonlijke buyer journey. Jouw kopers verwachten steeds meer een B2C-klantervaring, en USP’s en productkenmerken zijn niet langer de enige factoren die een goede deal bepalen. Dit moet worden vertaald naar al jouw kanalen en middelen. We zien dat ’thought leadership’ een krachtig instrument is om je te onderscheiden van de concurrentie. Je positioneert jezelf als kennisleider op basis van inhoud, relaties en persoonlijk advies. Het opbouwen van een blijvende indruk via thought leadership is een krachtig instrument in B2B-marketing.

B2B-vraagstukken waar we jou mee kunnen helpen:

Single Points of Truth

Synergie tussen marketing en sales en één Single Point of Truth

Marketing en sales werken idealiter al tientallen jaren hand in hand. Marketing heeft meestal doelstellingen om een bepaald aantal Marketing Qualified Leads (MQL’s) te genereren, zodat sales een opvolging kan doen. Denk bijvoorbeeld aan 1.200 brochure downloads en 3.000 whitepaper downloads. Aan het einde van het jaar is deze doelstelling behaald, maar de prognose van sales blijft achter. Dit kan verschillende redenen hebben. Het is essentieel om synergie te creëren tussen de marketing- en salesteams. We zien vaak dat het niet duidelijk is wat het aandeel van online marketing is in de totale salesdoelstelling. Er moeten uniforme definities worden gemaakt voor MQL’s en SQL’s, en het effect van de leads op de totale bedrijfsdoelstelling moet duidelijk zijn. Streven naar een “single point of truth” is cruciaal. Door marketing en sales op één lijn te brengen, kan de salesfunnel beter worden afgestemd.

Account Based Marketing

Account Based Marketing

Account Based Marketing is een gerichte groeistrategie waarbij marketing en sales samenwerken om gepersonaliseerde verkoop te realiseren, gericht op een vooraf gedefinieerde lijst met ‘hoogwaardige prospects’. De sleutel tot het succes van Account Based Marketing is de persoonlijke communicatie van de organisatie (bijvoorbeeld content, productinformatie, communicatie en campagnes) voor elke prospect op de lijst. Dit zorgt voor hyper-relevantie. In de content en campagnes die je ontwikkelt, laat je de betreffende prospect zien hoe jij zijn/haar uitdagingen gaat oplossen om groei te realiseren met een specifiek product, dienst, aanbieding of team.

E-commerce strategie

B2B2C

Vanwege de coronapandemie en de wereldwijde politieke spanningen willen veel traditionele B2B-organisaties overstappen naar een B2B2C-strategie om zowel zakelijke klanten als eindgebruikers te bereiken. Wij helpen organisaties om de online marketingstrategie af te stemmen op de wensen van beide belangrijkste doelgroepen. Vanwege de diverse doelgroepen is het afstemmen van jouw online kanalen van cruciaal belang, omdat er een breed scala aan kanalen en tools is om direct in contact te komen met zowel B2B-partners als eindgebruikers.

Dealermarketing

Dealer marketing

Online marketing speelt een cruciale rol in de retailstrategie van organisaties met meerdere dealers. In het moderne retaillandschap is digitale marketing een essentieel kanaal om potentiële klanten te bereiken en te binden. Door online marketing effectief in te zetten, kun jij als organisatie ervoor zorgen dat jouw dealers/retailers een breder bereik krijgen, meer zichtbaarheid, gerichtere klantinteracties en meer klandizie. Door een geïntegreerde aanpak van online marketingactiviteiten helpen wij je om een retailstrategie te implementeren waarmee meerdere dealers zich online beter kunnen positioneren en klanten kunnen werven.

Klantwaarde

Klantwaarde verhogen

Veel bedrijven richten zich voornamelijk op het aantrekken van nieuwe klanten. De marketingkosten voor het verwerven van nieuwe klanten zijn vaak hoger dan het behouden van bestaande klanten. We helpen organisaties om de klantwaarde te verhogen en maximaal rendement te halen uit het huidige klantenbestand. Een gerichte aanpak zorgt ervoor dat je groeit en in staat bent om meer budget vrij te maken voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Gepersonaliseerde klantreis

B2B-organisaties moeten steeds meer de B2C-koopervaring bieden. Tools zoals personalisatie, live chat en klantervaringen zijn van groot belang. We helpen jou om een gepersonaliseerde klantreis te creëren met marketingautomatiseringstoepassingen. Hiermee kun je efficiënter en effectiever communiceren met jouw doelgroep in de verschillende fasen van de customer journey. Met marketingautomatisering kun je taken voltooien zoals e-mailautomatisering, lead nurturing, doelgroepsegmentatie, gedragsanalyse en voorspelling van toekomstig koopgedrag.

Jouw contactpersoon

Daag ons uit!

Ben je benieuwd naar jouw online groeikansen? Heb je een uitdagende doelstelling? Wij bedenken digitale routes waarmee we online groei realiseren. Samen gaan we in gesprek hoe we deze plannen kunnen realiseren.