Teksten schrijven. Gesneden koek. Maar, zijn ze boeiend genoeg om je doelgroep te raken, vast te houden en te laten converteren? Een tekst zonder strategie en structuur zorgt niet voor rendement; hoe goed de inhoud ook is. Voor een renderende tekst moet je een niveau dieper. Het moet raken. Het moet boeien. Het moet werven.
Een goede tekst schrijven is niet zomaar gedaan. En voor het online medium al helemaal niet. Kanalen dwingen je om binnen een bepaald aantal tekens te blijven. Daarnaast wordt de aandachtsspanne van je lezer korter en korter. Zelfs bij het lezen van deze tekst ervaar je moeite. Merk je het? Toch blijf je lezen. Waarom? Gedegen copywriting. Verschillende psychologische technieken zorgen ervoor dat een tekst je bij de strot grijpt, en niet meer loslaat. En dat is nodig, want het online landschap staat vol met websites, socials, video’s en andere contentvormen die om je aandacht schreeuwen. We maken in een split second de keuze om copy te lezen of te skippen. Maar hoe beïnvloed je die keuze? Precies: copywriting.
Ieder moment, ieder touchpoint en iedere indruk draagt bij aan de perceptie die je hebt bij een merk, product of dienst. Dit zijn de momenten die tellen: hoe soepeler de klantreis, hoe hoger het rendement. Die momenten noemen we ‘the moments of truth’. Tijdens een buyer journey sessie spitten we samen de unieke klantreis door en ontdekken we the moments of truth.
The moments of truth vragen om specifieke boodschappen met specifieke doelen; van naamsbekendheid tot retentie en van bereik tot omzet of conversies. Want doelgerichte copy in combinatie met the moments of truth, is de formule voor rendement. En rendement is wat ons drijft.
Elk kanaal heeft een eigen imago. Een eigen identiteit. De manier waarop gebruikers je copy consumeren is verschillend per kanaal. Informatieve copy ontwikkel je voor websites en LinkedIn. Copywriting voor Instagram of TikTok? Dan past een amuserende insteek beter.
Alvorens je een tekst gaat schrijven is het belangrijk dat je naast de doelstelling en Customer Journey fase, ook de tone-of-voice afstemt op het kanaal. Denk aan lengte, taalniveau, moment/tijd, en aandachtsspanne.
Om ervoor te zorgen dat je teksten goed te vinden zijn, optimaliseren we de teksten specifiek voor de zoekmachines. Dat noemen we SEO copywriting. De tekst moet dan niet alleen je doelgroep aanspreken, maar ook zoekmachines als Google. Optimalisaties als het verwerken van geselecteerde zoekwoorden zorgen ervoor dat je pagina naar voren komt wanneer gebruikers zoeken naar relevante termen. En dat geeft je een structureel publiek. Want, wat is een tekst zonder lezers?
"*" geeft vereiste velden aan
Scroll or stay: we kiezen in een split second. Maar hoe beïnvloed je die keuze? Copywriting. Copywriting draagt bij aan het rendement binnen alle moments of truth. Door doelgericht te werk te gaan creëren we samen steengoede content voor alle touchpoints in de klantreis.