arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call
Geluid creëert merkherkenning

Benut de kracht van audio marketing

Als marketeer weet je dat audio marketing een zeer sterke toevoeging kan zijn voor succesvolle marketingcampagnes. Van radiocommercials tot podcasts, jingles tot product geluiden, audio kan op veel verschillende manieren worden gebruikt om met de doelgroep te communiceren en merkherkenning op te bouwen. Hieronder bespreken we de verschillende vormen van audio marketing en hoe je ze kunt gebruiken om het meeste uit jouw online marketingstrategie te halen.

Radiocommercials

Radiocommercials (analoog of digitaal) zijn de meest bekende vorm om audio marketing in te zetten. Deze vorm van reclame is effectief omdat het adverteerders in staat stelt om een groot publiek te bereiken in een korte tijd. De radiocommercials zijn meestal 10 tot 30 seconden lang en kunnen worden gebruikt om een nieuw product of dienst te promoten of kortingen aan te kondigen. Ze worden vaak uitgezonden tijdens piekuren zoals ’s ochtends en ’s avonds tijdens het woon-werkverkeer. Met DV360 (een premium product van Google) kun je jouw doelgroep targeten met digitale radio. Je zou zelfs lokaal kunnen adverteren op landelijke zenders zoals Radio 538, Slam! of Radio10. Radio commercials kun je dan inzetten en targeten zoals je dat ook met social media advertenties of Google Ads zou doen.

 

Bumper advertenties

Bumper ads, ook bekend als pre-rolls, zijn korte advertenties van maximaal 15 seconden die hoorbaar zijn voordat de reguliere content op streaming platforms zoals YouTube of Spotify worden afgespeeld. Je kunt dit herkennen aan de advertenties die je hoort als je jouw Sonos speaker aanzet met Juke of TuneIn. Je hoort dan eerst een advertentie en vervolgens val je midden in een live radioshow. Die advertentie voordat de liveshow te horen is, dat noemen we een bumper ad.

Bumper ads zijn perfect voor bedrijven die op zoek zijn naar een betaalbare manier om hun doelgroep te bereiken, omdat ze minder productiekosten vergen dan traditionele digitale radiospots en gemakkelijker te maken zijn dan volledige commercials. Bovendien kunnen merken zich met bumper advertenties richten op specifieke demografische groepen door hun advertentie alleen te laten lopen vóór inhoud die relevant is voor hun product of dienst.

Podcasts

Podcasts zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden: bijna de helft (49%) van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder luistert wel eens naar een podcast. Dat zijn zo’n 6,9 miljoen Nederlanders. En 23% van die luisteraars luistert dagelijks of wekelijks naar een podcast en dan luisteren ze gemiddeld 5 verschillende podcast. Als we kijken naar hoelang men gemiddeld besteed aan een podcast, dan vertelt het onderzoek ons dat men gemiddeld 116 minuten per week naar podcasts luisterd. Maar, betalen voor podcasts…dat doen we nog niet echt. Slechts 8% van de podcast luisteraars heeft wel eens betaald om een podcast te beluisteren. Tja, we blijven toch Hollanders.

 

Podcasts bieden marketeers en merken een uitstekende gelegenheid om rechtstreeks in contact te komen met potentiële klanten via boeiende interviews en gesprekken over onderwerpen die verband houden met hun merk of niche branche. Ze stellen bedrijven ook in staat om hun expertise te tonen en zich te profileren als “thought leaders” in de sector, terwijl ze relaties opbouwen met bestaande klanten door waarde toe te voegen via educatie en entertainment over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Maar als je er nog niet klaar voor bent om je eigen podcast te starten, dan kun je het ook altijd eens proberen door aan te sluiten bij een bestaande podcast van bijvoorbeeld De Ondernemer of New Business Radio. En als je dat ook te ver gaat, maar je wel hoorbaar wilt zijn in podcasts, dan kun je altijd relevante podcasts sponsoren en dan wordt jouw (reclame) boodschap vooraf, achteraf of tijdens de podcast afgespeeld.

Jingles, sound, logo’s en product geluiden

Jingles, sound logo’s en product geluiden zijn er al tientallen jaren, maar nog steeds populaire vormen van audio reclame. Vooral dankzij hun effectiviteit op het creëren van merkherkenning bij de consument. Jingles blijven hangen in de hoofden van mensen lang nadat ze ze hebben gehoord, waardoor ze ideaal zijn voor het bekrachtigen van slogans of taglines die top-of-mind blijven. Een jingle is bijvoorbeeld de mondharmonica van Unox, het tada-da-ta-daaay van McDonalds of het muziekje van Calgon. Duidelijke voorbeelden van geluiden die onlosmakelijk verbonden zijn met een merk.

In de neuromarketing is een jingle een van de brand assets. Een brandasset is een specifiek element van een merk zoals een logo, een unieke verpakking, een specifieke huisstijl kleur, een typografie en ook geluid. Het is algemeen bekend dat wanneer brand assets samenwerken de herkenbaarheid en spontane naamsbekendheid significant groeit.

Naast jingles zijn sound logo’s ook voorbeelden van brand assets en audio marketing. Denk bijvoorbeeld aan het geluid wanneer je Netflix opstart. Of het geluid van Skype als je dit opstart. Geluiden die wanneer je ze alleen hoort, je al gelijk doen denken aan het merk waar het geluid aan verbonden is. Unieke en zeer succesvolle vormen van audio marketing.

Ook product geluiden kunnen creatief worden gebruikt binnen campagnes – denk aan het iconische geluid van de Grolsch beugelfles – waardoor merken zich kunnen onderscheiden van concurrenten en tegelijkertijd gedenkwaardig blijven voor de consument.

Audio logo’s

Audio logo’s worden steeds populairder nu meer bedrijven audio branding gebruiken om zich te onderscheiden van concurrenten. Met audio willen ze een emotionele band creëren met consumenten via geluid in plaats van alleen visuals. Audio logo’s werken het best in combinatie met andere vormen van audio reclame, zoals jingles of podcast. Het gaat er om dat ze jouw merk gaan associëren met het geluid. Iedere keer dat ze het geluid horen. Een audio logo is net iets anders dan een sound logo of jingle. Een audio logo is een soort logo onthulling in audio vorm. Denk bijvoorbeeld aan Miele. Zeker weten dat jij hier automatisch “immer besser” achter zet.

 

Ga aan de slag met audio

Audio marketing is een ongelooflijk krachtig instrument dat digitale marketeers moeten gaan benutten in hun online campagnes. Of het nu gaat om het gebruik van digitale radio commercials tijdens de piekuren, bumpers voor relevante content op streaming platforms, podcasts waarmee je direct in contact komt met potentiële klanten, jingles & sound logo’s die merkherkenning creëren bij consumenten. Of denk aan het gebruik van audio logo’s die helpen om te onderscheiden van concurrenten. Er zijn tal van mogelijkheden als het gaat om het benutten van de kracht van audio marketing. En zeker wanneer je het platform DV 360 gebruikt voor het uitserveren van audio, dan wordt je online marketing doelgericht en daadkrachtig.

Dus waar wacht je nog op? Word creatief en begin vandaag nog met het gebruik van deze vorm van marketing!

Schrijf je in voor onze Newsflash.

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte van wat we doen bij Bureau Strak