Black Friday begint nu

win klanten in dit cruciale retailmoment

Black Friday is de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de grootste winkelmomenten ter wereld. Sinds COVID-19 blijkt uit een recent onderzoek dat 73% van de consumenten aangeeft dat hun winkelgedrag sinds de uitbraak is veranderd, met een grotere kans om meer online te kopen. Door dit gevolg van COVID-19, zal online retail dit jaar leiden tot een nieuw uitgangspunt voor Black Friday.

Marije Veurink

26 oktober 2020

3 minuten leestijd

divider

Black Friday

is meer dan één dag

De grootste winkel piek van het jaar bestaat eigenlijk niet meer uit één enkele vrijdag.  Vorig jaar zagen we dat zoekopdrachten voor Black Friday al in oktober beginnen – vier weken voor de dag en weken daarna. In de afbeelding hieronder is te zien wat het effect van COVID-19 is geweest in tegenstelling tot het effect van Black Friday in 2019. De toename van online bestellen is hoger dan ooit. Mede hierdoor heeft Google vastgesteld dat dit jaar de belangstelling van de consument zich over 10 weken zal verspreiden.

Naast de online gedragsverandering, zijn shoppers dit jaar prijsgevoeliger en korting gericht. Sinds de uitbraak zijn we getuige geweest van een groei van 35% in zoekopdrachten naar kortingsbonnen en kortingen. In deze blog beschrijven we inzichten met betrekking tot online winkel gewoonten van consumenten in een zeer uniek jaar.

Klanten winnen

in drie aankoopfasen

Black Friday is al jaren de grootste jaarlijkse retail piek, maar wat kunnen we dit jaar verwachten? Wij vertellen je welke drie belangrijke fasen consumenten ervaren tijdens Black Friday.

De opbouw

De eerste fase

Black Friday-onderzoek begint weken voor de daadwerkelijke dag in november en begint begin oktober als mensen op zoek gaan naar deals. In dit stadium zijn ze niet gebonden aan een specifiek merk of product en staan ze open voor suggesties.

De meest stijgende productcategorieën in deze tijd vallen in een hogere prijs, zoals elektronica en huis & tuin. Vragen en zoektermen in deze fase zijn meer algemeen en minder merkgericht.

Een belangrijke mogelijkheid voor jou als retailbedrijf is het benadrukken van een perfecte web- en app-ervaring voor consumenten die weken van tevoren actief onderzoek doen en producten willen kopen. Een andere belangrijke factor is het aanbieden van teasers en vroege kortingen om vroeg aanwezig te blijven tijdens het hele winkelmoment.

De rage

Black Friday

Tijdens de twee weken voorafgaand aan Black Friday, gaan mensen op zoek naar meer specifieke producten en merken.

Na het lezen van recensies en het vergelijken van productspecificaties gaan consumenten in de weken voor Black Friday actief op zoek naar specifieke merken en producten. De interesse verschuift naar aankopen die minder onderzoek en meer merkbekendheid vereisen, met meer specifieke beoordelingen.

Tijdens deze fase is vraag naar populaire categorieën zoals elektronica, schoonheid en persoonlijke verzorging en kleding. Er is een sterke stijging te zien van het aantal zoekopdrachten naar winkeliers, voornamelijk gedreven door coupons en kortingen (44%). Daarnaast betreft meer dan de helft van de Black Friday-zoekopdrachten specifieke producten en merken. Tenslotte zijn recensies belangrijk: mensen zoeken meestal naar specifieke productrecensies, vooral op YouTube.

Gezien het meer specifieke onderzoek in deze fase, is het belangrijk om duidelijke video’s aan te bieden aan de doelgroep, ervoor te zorgen dat de aankoopervaring perfect is en er een duidelijke communicatie is omtrent aanbiedingen en kortingen.

De laatste oproep

de aanloop naar sinterklaas en Kerst

In de laatste fase blijven consumenten twee weken na Black Friday zoeken naar last-minute aanbiedingen en deals. Dit omvat echter een terugkeer naar meer algemene zoekopdrachten in vergelijking met de weken ervoor.

Zoekopdrachten zijn voornamelijk gericht op cadeaus, zoals speelgoed en spelletjes. Dit komt grotendeels door het feit dat de ‘laatste oproep’ -fase leidt tot het sinterklaas- en kerst inkoopseizoen.

Cyber Monday is de maandag na Black Friday. Deze dag staat in het teken van kortingen en is jaar op jaar met 24% gegroeid. Het is een kans om na Black Friday met klanten in contact te blijven. Bruikbare factoren tijdens deze laatste fase zijn onder meer het aanwezig blijven voor consumenten na Black Friday en het aanbieden van uitgebreide deals.

Bereid je nu voor op de start van het Black Friday-seizoen

Met de versnelling van online kopen als gevolg van COVID-19 dit jaar, is het belangrijk om consumenten een perfecte online ervaring te bieden rond het cruciale retail moment van Black Friday. Dit betekent aanwezig blijven gedurende de tien weken van de drie fasen. Wees voorbereid op een nieuw uitgangspunt voor de verwachtingen van online winkels en consumenten. Blijf op de hoogte over actuele gebeurtenissen in media, data en creatieve strategie om een holistische benadering van Black Friday 2020 voor te bereiden.

Heb jij hulp nodig bij het op touw zetten van een Black Friday campagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag verder.

divider