IOS 14 update
Apple staat bekend om het waarborgen van de privacy van haar klanten. Onlangs is hier door middel van de iOS14 update een volgende stap in gezet die veel impact heeft op het Facebookplatform. Deze update heeft nogal invloed op het tracken van de activiteit van je gebruikers op je website en/of app en het toekennen van conversies aan campagnes binnen Advertising platformen, met name Facebook. Wil je weten waarom? En wat je moet doen om gebruikers toch te blijven tracken? Lees dan vooral verder :).
In 5 stappen
Wanneer je verantwoordelijk bent voor het genereren van conversies binnen het bedrijf waar je voor werkt of misschien het bedrijf dat van jou is, komt online advertising je vast bekend voor. Met online advertising zorg je ervoor dat de juiste doelgroep jouw bedrijf leert kennen wat in de meest ideale zin uiteindelijk leidt tot een aankoop of leads.
Aan deze online advertising campagnes geef je geld uit, maar het levert ook geld op. Daarom is het zo belangrijk om goed inzicht te hebben in de resultaten van je campagnes. Om ervoor te zorgen dat je binnen de Business Manager van Facebook kunt zien of jouw campagne conversies heeft gegenereerd, kun je een pixel installeren op je website. Dit kun je ook doen voor bijvoorbeeld Google Ads of DV360. De pixel schiet informatie van jouw website terug naar het advertising kanaal waardoor je inzicht krijgt in welke campagnes invloed hebben gehad op een aankoop of lead.
In deze blog neem ik je mee in het effect dat iOS14 heeft op de Facebookpixel en advertenties binnen de Business Manager van Facebook.
Voorheen zat in het terugschieten van data d.m.v. de Facebookpixel geen belemmering. Facebook kon precies zien welke gebruiker een gebeurtenis of aankoop op jouw website had voltooid. Zo kon jij in de Business Manager weer zien dat de door jou ingerichte campagne daadwerkelijk een klik of aankoop had gegenereerd. Maar.. nu komt iOS14 om de hoek kijken en de impact hiervan is groot. Ik leg je uit waarom en wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je de impact tot een minimum beperkt en toch nog inzicht heb in de gebeurtenissen en conversies die via jouw betaalde campagnes gegenereerd of geassisteerd zijn.
Apple gebruikers worden met de nieuwe update standaard niet meer getrackt. Wanneer de gebruiker een app opent die de gebruiker wil tracken, krijgt de gebruiker een pop-up in beeld waarin hij het tracken kan toestaan of kan weigeren. Je kunt je voorstellen dat veel gebruikers dit weigeren. Vervolgens kunnen ze zich wel opnieuw aanmelden voor het tracken van gegevens door de app, maar goed, wat zou je zelf doen? Precies, daar ga je je niet meer druk om maken. En daar gaat je data en mogelijkheid tot personalisering.
Maar, gelukkig zijn er manieren om de impact tot een minimum te beperken! Hieronder neem ik je mee in de stappen die je moet doorlopen.
stap 1
Om onderbrekingen van je campagnes te voorkomen, moet je je domein verifiëren binnen de Business Manager. Deze verificatie moet uitgevoerd worden via de server waar je je website host. Hier voeg je de DNS records toe die in de Business Manager worden vermeld.
Stap 2
Voorheen kon je ongelimiteerd webconversiegebeurtenissen toevoegen, met de iOS14 update is dit beperkt tot een maximum van 8 per domein. Op basis van je activiteit configureert Facebook automatisch de 8 meest gebruikte gebeurtenissen waarvan zij denken dat deze het relevantst zijn voor jouw bedrijf. Overige gebeurtenissen worden op inactief gezet. Je kunt de gebeurtenissen aanpassen in de Business Manager binnen ‘Gebeurtenisbeheer’. Op basis van deze gebeurtenissen worden je conversiecampagnes geoptimaliseerd, denk dus goed na over welke conversies/gebeurtenissen je toe wilt voegen.
Wanneer je nog advertenties live hebt staan die geoptimaliseerd worden op een gebeurtenis die niet meer actief staat, wordt de advertentie onderbroken. Om deze advertentie weer te activeren, kun je de advertentieset kopiëren en opnieuw toekennen aan een van de 8 gekozen websiteconversies.
Stap 3
Bij het anders meten van conversiegebeurtenissen op je website, komt er bij het rapporteren ook het e.e.a. om de hoek kijken. Ik heb ze kort voor je opgesomd:
Stap 4
De conversie API zorgt ervoor dat data rechtstreeks vanaf de server van je website naar de server van Facebook wordt gestuurd. Je tackelt hiermee de cookiemelding op je website, eventuele adblockers en de iOS14 update. Samen met de Facebookpixel zorgt de API voor verbetering van de prestaties en meting van de campagnes binnen de Business Manager. Het is even een klusje om de API te installeren, maar zorgt er daarna wel voor dat je meer inzicht krijgt en in het geval van de iOS 14 update je inzicht behoudt.
Stap 5
iOS 14 heeft helaas ook impact op jouw organische content. Het is niet alleen zo dat jij de data niet meer volledig kunt tracken, ook Facebook zelf ondervindt hier na de update problemen mee. Ondertussen weet je waarschijnlijk wel dat een tijdlijn voornamelijk gebaseerd is op algoritme en dat wanneer je meer likes of reacties wilt, je zoveel mogelijk interactie moet creëren zodat je bovenaan in de tijdlijn van je volgers terecht komt. Omdat Facebook straks zelf ook niet meer volledig inzicht heeft in de data van gebruikers, zoals bepaalde interesses, wordt het personaliseren ook een stuk lastiger.
Naast Facebook heeft deze update ook impact op andere apps in de App Store, dus ook LinkedIn, Snapchat, Pinterest en TikTok. Hier zal ook een soortgelijke melding getoond worden.
Zorg er daarom meer dan ooit voor dat je doelgroep zich gaat binden aan je merk en jou goed terug kan vinden op ieder relevant kanaal door middel van duidelijke beeldtaal en tone of voice.
Heb je vragen over iOS14 of kunnen wij je helpen met het juist inrichten van jouw Business Manager? Neem dan contact met ons op!