arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

De kracht van Artificial Intelligence

Iedereen die kennis heeft van online adverteren weet dat de doelgroep van een advertentie vaak wordt ingericht op basis van onder andere demografie, gedrag, locatie of interesses. Dit allemaal met het doel om de juiste doelgroep te bereiken en de juiste mensen te vinden die op jouw advertentie klikken. Maar wat als we dit achterwege laten en we het opgebouwde algoritme van voorgaande campagnes het werk laten doen?

Zero Targeting

Hier komt zero targeting om de hoek kijken. Dit houdt in dat je bij deze targetingmethode je niet richt op een doelgroep in het bijzonder. Het enige wat je hoeft te doen is de locatie in te stellen. Normaal gesproken kies je voor gedetailleerde interesses die verband houden met het product waar de doelgroep behoefte aan heeft. In een normale situatie focussen we ons op bestaande behoeften, maar kunnen we niet targeten op mensen met een nieuwe of latente behoefte. AI (Artificial Intelligence) herkent deze mensen wel en zal deze mensen bereiken. Stel je voor: ik verkoop huidverzorgingsproducten voor mensen met huidproblemen. Dan zal Facebook mijn advertentie alleen tonen aan mensen die met dat trefwoord in verband worden gebracht en niet aan de mensen die daadwerkelijk huidproblemen hebben. Dit is namelijk hoe Facebook geprogrammeerd is. Wanneer je zero targeting gebruikt, zijn de mensen die op jouw advertentie klikken, degenen die interesse hebben getoond in je advertentie, ongeacht de doelgroep die je gekozen hebt. Hierdoor bereik je veel meer mensen, verbeter je de prestaties van je campagne en genereer je meer conversie.

Naast het inrichten en beheren van je campagne, wil je natuurlijk gaan voor het beste resultaat. Je kan gaan voor een advertentie met alleen tekst, maar ook kiezen voor een advertentie met zowel tekst als beeld. Wanneer je een banner toevoegt aan je advertentie, zal deze meer opvallen. Als een persoon door zijn eindeloze tijdlijn op social media navigeert, trekt de content die een afbeelding bevat, meer aandacht. Met andere woorden: content zonder beeld is vaak gedoemd om genegeerd te worden. Ons brein is namelijk zo ingesteld dat we liever naar beeld kijken dan naar tekst.

Case BMW IXI Campagne

Voor de BMW iX1 campagne hebben we een campagne met zero targeting ingesteld. We hebben een A/B test uitgevoerd tussen deze campagne en een campagne die ingesteld is met targeting. Daarnaast hebben we verschillende beelden ingezet. Zo hebben we 4 verschillende banners toegevoegd aan de campagne zodat het algoritme, aan de hand van online zoekgedrag, bepaald welke banner iemand te zien krijgt. Elke banner heeft een andere copy en content, maar gaat wel over hetzelfde product. Nu ontwikkelen we natuurlijk wel vaker verschillende banners voor een campagne die gericht is op verschillende doelgroepen, maar dit keer laten we het opgebouwde algoritme zijn werk doen. Om te kijken waar een persoon gevoelig voor is en om te testen wat het best werkt qua boodschap, hebben we een paar principes van Cialdini, een bekend begrip binnen het gebied van neuromarketing, toegepast.

Wederkerigheid

Bij de eerste banner hebben we het basisprincipe ‘wederkerigheid’ ingezet, dit resulteerde in de boodschap “Vraag een gratis proefrit aan”. Een proefrit maken is natuurlijk altijd gratis, maar mensen houden er niet van om bij ‘iemand in het krijt’ te staan. We willen wel graag wat ontvangen, maar geven er graag ook iets voor terug. Als je iets geeft van waarde, kun je ook iets van waarde terug vragen. Een gratis proefrit zou dus kunnen leiden tot het aanvragen van een offerte of zelfs het aanschaffen van een nieuwe auto.

Sociale bewijslast

Bij de tweede banner hebben we het principe ‘sociale bewijslast’ toegepast. Dit hebben we gedaan door een recensie toe te voegen waarin staat “Super populair model!”. Deze quote wordt versterkt door 5 sterren. Uit onderzoek blijkt dat 14% van de mensen een advertentie vertrouwd, terwijl daarentegen 70% van de mensen de mening van een ander vertrouwt. Bewijslast van “echte mensen” is belangrijk ongeacht of het gegrond is, of bekenden zijn.

Schaarste

In de derde banner hebben we boodschappen gebruikt als “beperkt in voorraad” en “wees er snel bij”. Deze horen bij het principe ‘schaarste’. Door te sturen op beperkte tijd, een deadline of beperkte beschikbaarheid, hebben mensen het gevoel dat ze hun kans moeten pakken, voordat zij de boot missen. Een kans missen, dat willen we natuurlijk niet!

Consistentie

Bij de laatste banner hebben we voor content gekozen die relatie heeft tot het principe ‘consistentie’. Hierbij hebben we de boodschap “speciaal voor u geselecteerd” gebruikt.
Als mensen eenmaal een keuze hebben gemaakt, dan blijven ze graag trouw aan deze keuze. Consistentie wordt gelinkt aan intelligentie en we willen graag intelligent gevonden worden.

 

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Krachtige resultaten

Maar werkt zero targeting nou echt? Ja! Uit de resultaten van de A/B test blijkt dat de campagne met de zero targeting methode het aanzienlijk beter doet dan de campagne met targeting. We zien dat 75% van de website leads afkomstig is van de campagne met zero targeting. Wat we ook kunnen zien is dat de banner met de boodschap tot betrekking het principe ‘schaarste’ het best heeft gepresteerd. Echter liggen de resultaten van alle 4 banners erg dichtbij elkaar, waardoor we ook kunnen zeggen dat de andere boodschappen goed gewerkt hebben.

Ben je na het lezen van deze blog benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op.