Onze belangrijkste highlights

De E-mail Benchmark 2022

De E-mail Benchmark 2022 is uit! De benchmark is tot stand gekomen door data die is verzameld uit meer dan 3,6 miljard e-mails die zijn verstuurd vanuit CanopyDeploy. De belangrijkste e-mailmarketing statistieken, trends, ontwikkelingen, tips en inspiratie uit de E-mail Benchmark hebben we voor jou in dit blog beschreven. Kom er achter of jouw resultaten uit e-mail in lijn liggen met de benchmark!

Madée Reinerink

13 april 2022

4 minuten leestijd

De 4 belangrijkste highlights

Het succes van e-mails meten we door onder andere te kijken naar de accepted rate, inbox placement, open rate en click through rate. Maar ook naar populaire verzenddagen en op welk moment ontvangers het meeste engagement vertonen in e-mails. In het onderstaande overzicht vind je de belangrijkste gemiddelde e-mailratio’s.

Highlight 1

Accepted Rate & Inbox Placement

De gemiddelde Accepted Rate voor 2022 is 99,68%. Dit is geen garantie dat een e-mail ook daadwerkelijk aankomt in de inbox van de ontvanger. De deliverability kan onderverdeeld worden in twee pijlers: Accepted Rate en Inbox Placement. De Accepted Rate geeft aan of de e-mail is aangekomen bij de ontvanger. Inbox Placement gaat over waar de e-mail is afgeleverd na ontvangst. Is het bericht in de spam terecht gekomen of juist in de primaire mailbox?

Highlight 2

Een verschuiving in de manier van meten

De laatste paar jaar wordt steeds meer aandacht besteed aan gegevensbescherming. Apple heeft als gevolg hiervan in kwartaal 4 van 2021 Mail Privacy Protection ingevoerd, waardoor alle e-mails automatisch worden doorgeschoten als geopend. Veel organisaties zullen merken dat hun open rates toenemen, maar deze cijfers worden steeds onbetrouwbaarder. Vandaar dat in 2022 wordt verwacht dat KPI’s als click through rate en conversies steeds belangrijker worden.

Om toch nauwkeurige analyses uit te kunnen voeren heeft CanopyDeploy een feature ontwikkeld om alle open rates uit te splitsen in daadwerkelijke opens en ‘machine generated’ opens. Hierdoor worden de resultaten van je analyse betrouwbaarder. 

Highlight 3

Meer focus op de click through rate

De click through rate (CTR) is hard op weg om in 2022 de meest gebruikte KPI te worden om succes te meten. Aan de hand van deze ratio kun je zien of je doelgroep je content wel of niet relevant vindt. Analyseren en testen met als doel het verhogen van de CTR, verhoogt de effectiviteit van jouw campagnes. Een aantal tips om de CTR te verbeteren: 

  • Schrijf relevante, datagedreven content
    Stuur content met informatie die je ontvanger wil zien. Maak segmentaties aan op basis van beschikbare data. De kans dat je in contact komt met een klant als je iets aanbiedt waar hij of zij op dat moment interesse in heeft.
  • Focus op kleine verbeteringen
    Experimenteer met verschillende onderwerpregels, preheaders, type content, tone of voice, lay-outs, call to actions en timing. Zo krijg je inzicht in welke e-mail het meeste aanspreekt. 
  • Overdrijf niet met aanbiedingen
    Bij het te vaak delen van aanbiedingen kan een consument gewend raken aan korting. Hierdoor kan de consument niet meer reageren of zelfs een aankoop uitstellen.

Click trough rate per apparaat en branche

Binnen B2C zit er nagenoeg geen verschil in de CTR tussen mobiel en desktop. Binnen B2B is er wel een overduidelijk verschil: op desktop wordt met 2,32% aanzienlijk meer doorgeklikt dan op mobiel met 1,93%. In het overzicht zie je per branche de gemiddelde CTR.

 

“Dit jaar is de gemiddelde CTR 3,63%”.

E-mail Benchmark 2022 - CTR per branche

Highlight 4

Zorg voor de juiste timing

Onze klanten stellen vaak de vraag: “Wat is de meest effectieve dag en tijd om een e-mail te versturen?” In de ideale situatie stuur je je e-mail naar zoveel mogelijk mensen, precies op het moment dat ze hun e-mails lezen of op hun telefoon zitten. Om toch een specifiek antwoord te geven op de vraag is voor het derde jaar op rij in alle branches donderdag de populairste dag om een e-mail te versturen. Het populairste verzendtijdstip is dit jaar 12:00 uur. Maar de beste resultaten worden behaald wanneer e-mails worden verstuurd om 06:00, 08:00 en 15:00 uur.

Zorg voor de juiste timing (1)

  • Voor een B2B-doelgroep adviseren we om te starten met het versturen van e-mails rond 21:00 uur
  • Voor een B2C-doelgroep raden wij aan om te beginnen met het versturen van e-mails tussen 06:00 en 08:00 uur om zo een hoog mogelijk engagement te behalen. 

Nieuw in de E-mail Benchmark:

Mobile Marketing

Mobile marketing maakt een groot deel uit van onze dagelijkse marketingcampagnes, vandaar dat het dit jaar voor het eerst terugkomt in de E-mail Benchmark. SMS, push notificaties en WhatsApp zijn onlosmakelijk verbonden met mobile marketing. Mobile marketing is nog krachtiger in combinatie met e-mailmarketing. Zo kun je jouw doelgroep een SMS-bericht sturen over een e-mail van bijvoorbeeld een sale of nieuwsbrief om zo de open rate te verhogen. 

“De gemiddelde CTR van sms’jes met een clickable link bedraagt 24,75%”

“We openen eerder onze telefoon dan onze laptop, dat betekent dat jouw aanwezigheid op mobile devices belangrijker is dan ooit.” 

Nieuw in de E-mail Benchmark:

Transactionele e-mails

Daarnaast zijn ook de transactionele e-mails voor het eerst meegenomen in de benchmark. Zorg dat je transactionele e-mails onmiddelijk of zo snel mogelijk na de trigger worden verstuurd. Hoe langer je ontvanger moet wachten, hoe meer onzekerheid en twijfel hij of zij ervaart. In onderstaand overzicht vind je de gemiddelde e-mailratio’s van de transationele e-mails.

De benchmark

In de CanopyDeploy E-mail Benchmark 2022 van Team ITG vind je het meest complete overzicht met uitgebreide e-mail statistieken en analyses. Voor het eerst zijn in de benchmark ook de resultaten van transactionele e-mails & mobile marketing (SMS en push notifications) meegenomen. Daarnaast lees je meer over de beste verzendtijd, open rate en click through rate per sector en branche. Benieuwd naar de gehele benchmark?

E-mail Benchmark 2022

Download E-mail Benchmark 2022

    Neem contact met ons op

    Resultaten van jouw e-mailmarketing verbeteren?

    Door het A/B testen van content, call-to-actions en onderwerpregels kom je er zelf achter wat jouw doelgroep het meest aanspreekt. Ben je benieuwd naar meer informatie, statistieken binnen jouw branche en inspiratie? Bekijk de E-mail Benchmark 2022. Heb je vragen of wil je samen met ons aan de slag om de resultaten van jouw campagnes te verbeteren en optimaliseren? Neem dan contact met ons op!