Friends of Search 2019

De Toekomst van Search

Mathijs en Martin waren op 6 februari aanwezig bij Friends of Search, één van de meest vooraanstaande SEA/SEO congressen van Nederland. Sprekers uit binnen- en buitenland gaven hun visie over de toekomst van search, marketing automation, artificial intelligence, machine learning en voice. In deze blog lezen jullie over deze inspirerende dag.

Martin Douw

21 februari 2019

6 minuten leestijd

Toekomst van Search

Door de sterke ontwikkeling van artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) zal search de komende jaren sterk (blijven) veranderen. Daar is iedereen het wel over eens tijdens Friends of Search. Gebruikers zoeken nu nog naar antwoorden, maar over 2 tot 6 jaar vinden ze alleen nog maar het (juiste) antwoord, zo gaf James Whittaker Engineering Director bij Microsoft aan. Door alle data die voorhanden is door AI en ML zullen slimme systemen al weten wat jouw klant nodig heeft, vaak nog voordat zij het zelf weten. Het pak melk dat bijna leeg is, is al besteld voordat je het zelf doorhebt. Dit komt bijvoorbeeld door een slimme koelkast die leert van je gedrag en dus ook weet hoe lang een pak melk mee gaat. Het is zaak om als merk/organisatie aanwezig te zijn op het moment dat de klant je nodig heeft, dat je kan leveren wat de klant nodig heeft en dit kan doen op het moment dat de klant dit nodig heeft. Adverteren zal er ook heel anders uitzien, want een slimme koelkast is niet te beïnvloeden door een mooie marketingtekst. Deze zal op zoek gaan naar het product wat het beste bij de wensen van de klant past.

Op dit moment zitten we aan de start van het tijdperk van vraaggestuurd antwoord krijgen. De ontwikkelingen die plaatsvinden binnen voice search gaan snel. Hier werd dan ook veel over gesproken tijdens Friends of Search.

Voice Search

Frederick Vallaeys van Optmyzr voorspelt dat in 2020 20% van alle zoekopdrachten voice gestuurd zal zijn. Google verwacht dat in 2021 bedrijven meer investeren in (chat)bots dan in mobiele apps. Hieronder enkele tips van SEO-specialist Aleyda Solis om je website te optimaliseren op voice search:

  • Je moet goed ranken met je website. Google gebruikt de 0-positie om antwoord te geven op voice gestuurde zoekopdrachten. Hiervoor moet je tussen de topposities staan in Google;
  • De content moet goed georganiseerd zijn en goed te lezen zijn door zowel zoekmachines als de gebruikers;
  • Om ervoor te zorgen dat Google begrijpt dat jouw content te gebruiken is voor voice, voeg je gestructureerde data toe, zoals: @type SpeakableSpecification;
  • De titels moeten goed overeenkomen met de vraag die gesteld wordt;
  • Het antwoord dat gegeven wordt in de content moet niet te lang of te ingewikkeld zijn maar wel de vraag goed beantwoorden. Google moet het voorlezen en dat kan niet te lang duren;
  • Test met Google Assistant wat voor antwoorden je terug krijgt op vragen die klanten kunnen stellen en speel hierop in;
    In een toekomstige blog zullen we dieper ingaan op Voice Search.

Google Assistant

Lee Boonstra van Google gaf aan dat 1 miljard (mobiele) devices gekoppeld is aan Google Assistant, de slimme speaker van Google. Dit is 20% van het totaal aantal devices wereldwijd. Iedereen, ook bedrijven, kan van dit platform gebruik maken. Google biedt iedereen de mogelijkheid om gebruik te maken van hun chatbot, de Google Assistant. Tijdens Friends of Search reikte Google een aantal handige tools aan om zelf aan de slag te gaan met Google Assistant en een Google Action te bouwen.

Met de tool Dialogflow kun je eenvoudig zelf een Google Assistant koppeling bouwen. In Google Actions kan je de interactie en het gebruik van je Google Action in Google Assistant beheren. Google Assistant is op dit moment vooral interessant voor de B2C markt. Voorbeelden van zoekopdrachten die mensen kunnen gebruiken zijn: ‘hoe laat is de winkel open?’, ‘ik wil graag weer dezelfde order plaatsen als de vorig keer’ ‘wanneer kan ik inchecken?’ en ‘kan ik een werkplaatsafspraak inplannen volgende week woensdag?’. Ons advies: kijk hier naar en ga er eens (voorzichtig) mee testen.

Marketing Automation & SEA

Door de sterke toename in data kracht van computers wordt marketing automation voor SEA steeds interessanter. Het algoritme van Google Ads kijkt naar meer dan 200 datapunten en leert steeds sneller door de groei in rekenkracht en de groei van beschikbare data. Betekent dit dan dat machines het werk van SEA specialisten gaan overnemen? Nee, maar het zorgt wel voor een verschuiving in het SEA landschap. Waar het algoritme van Google snel ziet wat wel en niet goed presteert, kunnen mensen beter zien waarom zaken wel of niet presteren en weer nieuwe content en ideeën aandragen om mee gaan testen. Een mens moet nog wel de uiteindelijke beslissingen maken. De data die door AI en ML beschikbaar is moet door de mens gebruikt worden om tot nieuwe inzichten te komen en deze weer te gebruiken om de volgende stap te gaan maken.

Twee specifieke marketing automation tools voor SEA waar tijdens Friends of Search veel over gesproken is zijn: biedstrategieën en scripts.

Biedstrategie

Koen Vanderhoydonck van Google gaf aan dat 50% van alle biedingen al via het Google Algoritme (een biedstrategie) gaan. Hier enkele belangrijke punten die op orde moeten zijn voordat je met een biedstrategie aan de slag gaat.

Een voorwaarde voor een goed werkende biedstrategie is dat de conversies die gemeten worden in je Google Ads account goed staan ingesteld. Deze data is belangrijk voor het algoritme. Verder kan het algoritme gevoed worden met eigen user signals, door doelgroepen aan een account te koppelen. Hierdoor kan het algoritme beter begrijpen wie je klant is en wat deze doet. Ook moet de doelstelling van de campagne duidelijk zijn. Het algoritme heeft een realistische doelstelling nodig om naar toe te kunnen werken. De onderstaande biedstrategieën zijn beschikbaar in Google Ads. In een volgende blog zullen we hier dieper op ingaan.

  • Doel-CPA
  • Doel-ROAS
  • Conversies maximaliseren
  • ECPC
  • Klikken maximaliseren

Scripts

Scripts zorgen ervoor dat er diepgaande data analyses gemaakt kunnen worden met de Google Ads data. Deze analyses zijn door een SEA specialist niet uit te voeren. Om wel grote data analyses te kunnen draaien heb je marketing automation tools nodig. Deze analyses zorgen voor nieuwe inzichten waardoor het account weer verder geoptimaliseerd kan worden. Voorbeelden zijn:

Een script om landingspagina’s in kaart te brengen die niet meer werken of die met een 301-redirect naar een andere pagina gestuurd worden;
Het automatisch pauzeren van een advertentiegroep als er geen voorraad meer is van een product of productgroep;
De kwaliteitsscore van het account inzichtelijk laten maken;
Optimalisatie kansen van kwaliteitsscores per zoekwoord in kaart brengen;
Negatieve zoekwoorden die conflicteren met ingestelde zoekwoorden in kaart brengen.

In een volgende blog zullen we dieper ingaan op scripts en de mogelijkheden hiervan.

Voor vragen kun je terecht bij Martin via martin@bureaustrak.nl of Mathijs via mathijs@bureaustrak.nl. Je kunt ons ook bereiken op 0523 – 71 28 88!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief