Wat verandert er voor jou?
Met de toenemende wet- en regelgeving rondom privacy van consumenten wordt het steeds relevanter om Google Consent Mode te gaan gebruiken. In deze blog vertellen we je meer over Google Consent Mode, de voordelen die het biedt en de veranderingen in Google Consent Mode V2 vergeleken met de traditionele Consent Mode.
Google Consent Mode stelt je als bedrijf in staat om de toestemmingsvoorkeur van websitebezoekers met betrekking tot gegevensverwerking automatisch te beheren. Dit is ontstaan als reactie op de toenemende wet- en regelgeving zoals de AVG/GDPR, die vereist dat bedrijven expliciete toestemming vragen voor de plaatsing van cookies. Â
De voorkeuren die gebruikers aangeven in de cookiebanner worden automatisch doorgestuurd naar Google, om zo de privacy van de gebruiker te borgen.
Consent Mode werkt door consent signalen van een website naar Google te sturen, gebaseerd op de toestemming van de gebruiker. De signalen kunnen door de gebruiker worden ingesteld in de cookiemelding. Deze signalen beïnvloeden vervolgens hoe Google-tools zoals Google Ads en Google Analytics data verzamelen, verwerken en opslaan. Consent Mode zorgt ervoor dat deze tools in lijn zijn met de toestemming gegeven door de gebruiker.
De traditionele versie van Consent Mode bestaat uit 2 signalen: ‘analytics_storage’ en ‘ad_storage’:
Deze signalen zorgen ervoor dat Google’s tools in lijn zijn met de gegeven gebruikerstoestemming, waardoor de privacy van de gebruiker wordt beschermd terwijl essentiële data voor inzichten en marketingdoeleinden behouden blijven.
Er zijn twee varianten van Consent Mode: Basic en Advanced.Â
Google’s Consent Mode is ontworpen voor en is alleen van toepassing op Google’s eigen platformen, waardoor het beheren van toestemmingsvoorkeuren en het modelleren van conversies in principe beperkt blijft tot deze kanalen. Voor het automatisch beheren van gebruikers toestemming op andere platformen, zoals Meta en LinkedIn, kun je wel de consent signalen van Google’s Consent Mode inzetten.Â
Let op: de mogelijkheid om data te modelleren met deze tool is op deze ‘externe’ platforms momenteel niet beschikbaar.
Het gebruik van Consent Mode helpt jou als bedrijf te voldoen aan privacywetgeving en verbetert de gebruikerservaring door de privacy-voorkeuren van gebruikers te respecteren.
Daarnaast helpt het bij het behouden van marketingdata die kan worden gebruikt voor de aansturing van online kanalen.
De nieuwe versie van Google Consent Mode introduceert twee nieuwe consent signalen, namelijk:Â
Deze nieuwe signalen zijn een aanvulling op de huidige signalen analytics_storage en ad_storage en zijn specifiek gericht op het opbouwen van doelgroepen en remarketing activiteiten. Deze signalen zijn ontworpen voor de advertentiekanalen van Google.
"*" geeft vereiste velden aan
Vanaf maart 2024 wordt het gebruik van Google Consent Mode verplicht voor bedrijven die Google Ads en andere Google-tools gebruiken. Het is dus belangrijk om Google Consent Mode te implementeren om advertentiecampagnes via Google te kunnen laten draaien.
Hulp nodig bij de implementatie van Consent Mode? Neem contact met ons op