arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Wat verandert er voor jou?

Google Consent Mode vanaf maart 2024 verplicht.

Met de toenemende wet- en regelgeving rondom privacy van consumenten wordt het steeds relevanter om Google Consent Mode te gaan gebruiken. In deze blog vertellen we je meer over Google Consent Mode, de voordelen die het biedt en de veranderingen in Google Consent Mode V2 vergeleken met de traditionele Consent Mode.

First party data

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode stelt je als bedrijf in staat om de toestemmingsvoorkeur van websitebezoekers met betrekking tot gegevensverwerking automatisch te beheren. Dit is ontstaan als reactie op de toenemende wet- en regelgeving zoals de AVG/GDPR, die vereist dat bedrijven expliciete toestemming vragen voor de plaatsing van cookies.  

De voorkeuren die gebruikers aangeven in de cookiebanner worden automatisch doorgestuurd naar Google, om zo de privacy van de gebruiker te borgen.

Het automatisch beheren van (marketing) consent

Consent Mode werkt door consent signalen van een website naar Google te sturen, gebaseerd op de toestemming van de gebruiker. De signalen kunnen door de gebruiker worden ingesteld in de cookiemelding. Deze signalen beïnvloeden vervolgens hoe Google-tools zoals Google Ads en Google Analytics data verzamelen, verwerken en opslaan. Consent Mode zorgt ervoor dat deze tools in lijn zijn met de toestemming gegeven door de gebruiker.

De traditionele versie van Consent Mode bestaat uit 2 signalen: ‘analytics_storage’ en ‘ad_storage’:

  • Analytics_storage beheert de toestemming voor statistische cookies, zoals Google Analytics, die helpen bij het verzamelen van gebruikersstatistieken zonder persoonlijk identificeerbare informatie.
  • Ad_storage regelt de toestemming voor marketing- en advertentiecookies, die gebruikt worden voor gepersonaliseerde advertenties en marketingcampagnes. 

Deze signalen zorgen ervoor dat Google’s tools in lijn zijn met de gegeven gebruikerstoestemming, waardoor de privacy van de gebruiker wordt beschermd terwijl essentiële data voor inzichten en marketingdoeleinden behouden blijven.

Basic en Advanced Consent Mode

Er zijn twee varianten van Consent Mode: Basic en Advanced. 

  1. Basic Consent Mode biedt een standaardniveau van toestemming beheer, wanneer cookies niet worden geaccepteerd door de gebruiker wordt er geen data verzameld. Alle datastromen worden dan geblokkeerd.
  2. Advanced Consent Mode biedt meer controle en niveaus van toestemming en kan zelfs gegevens verzenden zonder expliciete toestemming van de gebruiker, via zogenaamde cookieless pings. Deze data wordt dan geanonimiseerd en vervolgens gebruikt voor de modellering van conversies. Google gebruikt hier algoritmes voor die patronen herkennen. Op deze manier behoud je op een privacyvriendelijke manier toch de data die je kan gebruiken voor inzicht en aansturing van je online marketingkanalen.

Google’s Consent Mode is ontworpen voor en is alleen van toepassing op Google’s eigen platformen, waardoor het beheren van toestemmingsvoorkeuren en het modelleren van conversies in principe beperkt blijft tot deze kanalen. Voor het automatisch beheren van gebruikers toestemming op andere platformen, zoals Meta en LinkedIn, kun je wel de consent signalen van Google’s Consent Mode inzetten. 

Let op: de mogelijkheid om data te modelleren met deze tool is op deze ‘externe’ platforms momenteel niet beschikbaar.

De Voordelen van Google Consent Mode

Het gebruik van Consent Mode helpt jou als bedrijf te voldoen aan privacywetgeving en verbetert de gebruikerservaring door de privacy-voorkeuren van gebruikers te respecteren.

Daarnaast helpt het bij het behouden van marketingdata die kan worden gebruikt voor de aansturing van online kanalen.

Wat is er nieuw in Consent Mode V2?

De nieuwe versie van Google Consent Mode introduceert twee nieuwe consent signalen, namelijk: 

  • ad_user_data (gebruikersgegevens delen met advertentieplatforms)
  • ad_personalization (toestemming om gegevens te gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties).

Deze nieuwe signalen zijn een aanvulling op de huidige signalen analytics_storage en ad_storage en zijn specifiek gericht op het opbouwen van doelgroepen en remarketing activiteiten. Deze signalen zijn ontworpen voor de advertentiekanalen van Google.

Een schematische weergave van hoe Google Consent Mode werkt.
Contact opnemen

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Daag ons uit!

Google Consent Mode vanaf maart 2024 verplicht.

Vanaf maart 2024 wordt het gebruik van Google Consent Mode verplicht voor bedrijven die Google Ads en andere Google-tools gebruiken. Het is dus belangrijk om Google Consent Mode te implementeren om advertentiecampagnes via Google te kunnen laten draaien.

 

Hulp nodig bij de implementatie van Consent Mode? Neem contact met ons op