Dat Instagram ontzettend groeit de afgelopen jaren is inmiddels wel bekend. In totaal zijn er 1 miljard actieve, maandelijkse gebruikers. In Nederland zijn dat er 4,1 miljoen, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruikt. Ontzettend veel accounts en dus ook erg veel concurrentie. Hoe zorg jij ervoor dat jouw account eruit springt?
Lees dan de vijf tips die hieronder toegelicht worden:
Tip 1:
Mensen volgen liever een persoon dan een bedrijf of product. Laat dus je gezicht zien. Vertel wie je bent en waar je voor staat. Hierdoor leren de volgers je kennen, gaan ze je leuk vinden en krijgen vervolgens vertrouwen. Dit leidt weer tot meer nieuwe volgers.
Het kan zijn dat je over de angst moet stappen om zelf voor de camera te gaan staan. Dat is in het begin een beetje onwennig. Misschien denk je: “wie zit er nou op mij te wachten?”. Maar onderzoek wijst uit dat 70% van de mensen een account volgt vanwege de persoon die erachter zit. Dus weet: jouw ideale volger zit juist te wachten op jou!
Tip 2:
Presenteer jezelf voor meer herkenbaarheid van je account. Kies een goede profielfoto. Een foto van jezelf werkt het beste. Zo kan een bezoeker van jouw account gelijk een gezicht aan jouw naam koppelen. Tevens scoren foto’s waar een gezicht op staat 38% beter dan foto’s zonder gezicht. Ook over je biografie moet je goed nadenken. Maak het aantrekkelijk om verder te scrollen en je berichten te bekijken. Maak bijvoorbeeld gebruik van emoticons die ervoor zorgen dat de gebruiker direct snapt wat je bedoelt en je meer opvalt. Emoticons maakt het scannen en begrijpen van een tekst makkelijker.
Doordat je je persoonlijkheid, kennis en ervaring gebruikt, onderscheid je je van de massa.
Tip 3:
Instagram is een inspiratiekanaal. Zorg dat jouw content inspirerend is. Plaats alleen kwalitatieve foto’s en zorg dat alles op elkaar aansluit. Gebruik bijvoorbeeld een zelfde stijl foto’s of een zelfde filter. Zo is je feed professioneler.
Veel Instagrammers focussen zich te veel op het krijgen van volgers. Wanneer je dit doet kom je te ‘commercieel’ over. Dit is juist een reden dat mensen jou niet willen volgen. Een account dat alleen maar producten of diensten wil verkopen, is niet aantrekkelijk. Je mag commercieel zijn, maar verpak het op een inspirerende manier. Breng je boodschap met een omweg en gebruik passende hashtags. Zet de hashtags onder je bericht waardoor de juiste mensen jouw account kunnen ontdekken. Om erachter te komen welke hashtags populair zijn, kun je o.a. gebruik maken van de tool ‘Hashtagger‘.
Tip 4:
Misschien wel het belangrijkste punt: contentstrategie. Vaak hoor je van Instagram gebruikers die willen groeien dat ze “maar wat doen”. Wanneer je gebruik maakt van een doordachte strategie, zul je op lange termijn meer bereiken dan wanneer je dit niet doet. Wat, wanneer en hoe wil je iets plaatsen? Plan je berichten in. Zo ben je niet elk moment bezig met je account en kan je vooruit werken. Zorg wel dat je regelmatig een nieuw bericht plaatst zodat je aanwezig blijft.
Storytelling is een belangrijk aspect in je contentstrategie. Hoe breng jij over wat je over wilt brengen? Gebruik een schrijfwijze die past bij je volgers, of die past bij de volgers die je wilt aantrekken. Welk gevoel wil je overbrengen? En hoe wil je dit over gaan brengen? Maak hier een lijstje van met bijvoorbeeld een aantal steekwoorden zodat je dit er bij kunt pakken wanneer je berichten gaat ontwikkelen. Zo creëer je content dat altijd op elkaar aansluit.
Naast de berichten op je tijdlijn, kun je ook gebruik maken van Stories. Stories werken goed op dit platform. Maak hier dan ook gebruik van. Dit mag allemaal wat vrijer qua netheid en branding, maar gebruik wel dezelfde manier van storytelling!
Tip 5:
Volgens een chronologische volgorde toont Instagram de berichten op je tijdlijn al lang niet meer, maar hoe dan wel? Dat gaat nu op basis van het algoritme. Dit betekent simpel gezegd dat als een volger vaak jouw berichten liked, hij jouw nieuwe berichten ook boven aan zijn tijdlijn ziet. Kijkt een volger veel stories van jou, komen jouw stories vooraan bij de volger in zijn tijdlijn te staan. Het wordt dus bepaald op basis van interesses en interacties die de gebruiker heeft en uitvoert. Maar hoe kun je dit nou verslaan? Hieronder worden kort twee tips verteld die je kunnen helpen.
Voer sociale interacties uit. Like en reageer op berichten, hierdoor maak je jezelf ‘zichtbaar’ op Instagram. Ook bouw je zo relaties op waardoor de kans groot is dat mensen terug gaan liken en reageren.
Post op de juiste tijden. Wanneer je je account omzet tot een professioneel account, krijg je inzicht in bepaalde statistieken. Onder andere op welke tijd jouw volgers het meest actief zijn. Het is het beste om aan het begin van deze tijdsperiode je bericht te plaatsen. Zo krijg je in een korte tijd, meer likes en stijgt de populariteit van je bericht.
Hopelijk ben jij nu ook gemotiveerd om op een efficiënte manier bezig te gaan met je Instagram. Er schuilt ook een content creator in jou!