arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Kanaal Audits

Het digitale marketinglandschap groeit en evolueert in een razendsnel tempo. Niet alleen worden er voortdurend nieuwe kanalen zoals TikTok en Snapchat advertising geïntroduceerd, maar ook technologie en wetgeving ondergaan voortdurende veranderingen. Dit maakt het steeds uitdagender om weloverwogen beslissingen te nemen. Is onze digitale strategie nog steeds relevant? Gebruiken we de juiste kanalen om onze doelgroep te bereiken? Zetten we deze kanalen op de meest effectieve manier in? Deze vragen komen steeds vaker naar voren, en daarom is een kanaal audit een ideale manier om antwoord te bieden op deze cruciale vragen.

Inzicht in doelstellingen en doelgroep

Voordat we kunnen beginnen met het beoordelen van de huidige digitale marketingkanalen, is het essentieel om te identificeren wie onze doelgroep is en welke zakelijke doelstellingen er zijn voor online marketing. Misschien hebben we al een customer journey gedefinieerd of hanteren we een full-funnel strategie. Het is van groot belang om eerst inzicht te krijgen in de doelstellingen en de doelgroep voordat we aan de kanaal audit beginnen. Immers, zonder context zal het advies niet voldoende accuraat zijn. En jij wilt natuurlijk precies weten waar de kansen liggen en waarom juist daar. Daarom starten we met een grondige inventarisatie.

Technische audit

Voordat we iets kunnen zeggen over de effectiviteit en efficiëntie van online marketing, is het cruciaal dat we meten wat we moeten meten en dat we de juiste KPI’s en metingen toepassen. Daarom beginnen we met een grondige evaluatie van Google Analytics en eventuele andere data- en visualisatieplatformen die je gebruikt. Misschien maak je alleen gebruik van Google Analytics, of werk je ook met tools zoals Looker Studio of Funnel.io om inzicht te krijgen in je campagnes. In deze initiële audit controleren we of de tools en systemen technisch correct zijn geconfigureerd, of conversiedoelen correct zijn ingesteld en of er geen dubbele of ontbrekende gegevens zijn. Kortom, de technische audit zorgt ervoor dat al onze metingen accuraat, volledig en correct zijn ingesteld.

Conversieoptimalisatie

Website audit

In de meeste gevallen is je eigen website of webshop het belangrijkste kanaal. Hier worden leads gegenereerd, aankopen gedaan en fans gecreëerd. Maar benut je het volledige potentieel van je eigen platform? Tijdens de website audit voeren we een deskundige beoordeling uit op het gebied van gebruikerservaring (UX), waarbij we kijken naar de algehele gebruikservaring op de website. We voeren ook een deskundige beoordeling uit op het gebied van conversie-optimalisatie (CRO), waarbij we kijken naar mogelijke verbeteringen voor een hogere conversieratio op je website. Tot slot voeren we een technische audit uit op je website. Laadt de website snel genoeg? Zijn er technische fouten op de website en zijn er technische optimalisaties mogelijk om nog meer uit je eigen platform te halen?

Copywriting

Advertising audit

De meeste bedrijven gebruiken digitale advertenties om directe omzet te genereren (voor webshops), klanten aan te trekken (voor indirecte omzet) of leads te verzamelen. Hoe weet je echter zeker dat je het maximale uit je online advertenties haalt? Is Google Ads, TikTok Ads of Meta Ads correct geconfigureerd? Maak je gebruik van de juiste targetingparameters (doelgroep, locatie, instellingen, etc.) en benut je überhaupt de juiste kanalen om je doelgroep te bereiken? Tijdens de advertising audit beoordelen we al je online advertentiekanalen op de juiste configuratie, volledigheid, effectiviteit en mogelijke verbeteringen. Of dit nu alleen Google Ads is of een breed scala aan online advertentieplatforms en feedmanagement systemen.

SEO-audit

SEO-Audit

De meest succesvolle bedrijven richten zich niet alleen op betaalde advertenties, maar zorgen er ook voor dat ze organisch goed vindbaar zijn. Ze worden gevonden op relevante zoektermen zonder de noodzaak van advertenties. Dit noemen we Search Engine Optimization (SEO). Tijdens de SEO-audit bekijken we de SEO-score, technische optimalisatiemogelijkheden en de kwaliteit van de websitecontent. Zo krijgen we een startpunt (de SEO-score), identificeren we quick-wins (technische optimalisaties) en stellen we een langetermijnplan op (voor contentverbetering) waar je zelf mee aan de slag kunt.

Marketing Automation

E-mail automation audit

Hoewel e-mail misschien wel een van de oudste digitale marketingkanalen is, blijft het een krachtig middel. E-mail automation omvat veel meer dan alleen maandelijkse nieuwsbrieven. Het omvat campagnes zoals ‘verlaten winkelwagens’, bevestigingsmails, upsell-e-mails, persoonlijke aanbevelingen en verjaardagsmails. Ongeacht het platform dat je gebruikt, zijn contentkwaliteit, betrouwbare en bruikbare gegevens en de inrichting van de flows de drie belangrijkste pijlers voor effectieve e-mail automation. Tijdens de E-mail Automation Audit beoordelen we de content van je e-mails, identificeren we kansen voor extra of verbeterde e-mails, evalueren we hoe je gegevens verzamelt en gebruikt, en bekijken we natuurlijk de inrichting van de flows.

5 redenen om te kiezen voor een kanaal audit

Een kanaal audit lijkt vaak als een kostenpost, maar kan juist aanzienlijke voordelen opleveren. Waarom zou je overwegen een kanaal audit uit te voeren of al je kanalen te laten doorlichten? Hier zijn de vijf belangrijkste redenen:

  1. Second opinion: Je hebt al een online marketingbureau, maar je wilt graag een second opinion om te controleren of ze nog steeds de juiste strategieën hanteren. Na een langdurige samenwerking kan de scherpte soms wat afnemen. Dit hoeft niet per se te leiden tot een overstap, maar een second opinion kan een verstandige keuze zijn.
  2. Kennisoverdracht: Je hebt online marketeers in dienst die uitblinken in de uitvoering, maar je wilt graag dat een specialist kijkt naar kansen zodat jouw eigen online marketeers deze verbeteringen zelf kunnen implementeren. Op deze manier bespaar je de kosten van een dure consultant of senior digital marketeer, terwijl je toch de kansen benut.
  3. Nieuw platform: Je hebt een nieuw platform, bijvoorbeeld een nieuwe website, en je bent niet zeker of alles goed is ingesteld omdat de omzet en/of leads lager zijn dan voorheen. In dat geval is een audit van één of meerdere kanalen cruciaal om vast te stellen waar het probleem zich bevindt.
  4. Specialistische kennis: Je hebt online marketeers in dienst met expertise op bepaalde gebieden zoals SEO of SEA, maar ze zijn wellicht minder ervaren op het gebied van UX, CRO of data-analyse. In dat geval is het raadzaam om een kanaal audit uit te voeren voor die specifieke kanalen, zodat je zeker weet dat alle kanalen op het hoogste niveau presteren.
  5. Potentieel benutten: Je bent een ondernemer en hebt zelf de kanalen opgezet of dit laten doen door een bekende. Maar nu groeit je organisatie en verandert de markt snel. Het is tijd om een online marketeer aan te nemen, maar je vraagt je af waar de grootste kansen liggen. Wat moet die nieuwe medewerker precies gaan doen? Een kanaal audit biedt een waardevol instrument om te bepalen waar het grootste onbenutte potentieel ligt. Op basis daarvan kun je een nieuwe medewerker aantrekken om dit potentieel te benutten.
Daag ons uit!

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Ben je nieuwsgierig naar de online groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Twijfel je of je huidige kanalen, advertenties, platformen of marketingautomatisering wel optimaal presteren? Aarzel dan niet en vraag vandaag nog een kanaal audit aan. Ontdek waar optimalisatie mogelijk is voor een beter online rendement. Samen kunnen we bespreken hoe we jouw doelstellingen kunnen verwezenlijken.