iOS 15-update
Sinds 20 september is de iOS 15-update gelanceerd. De update zorgt ervoor dat de privacybescherming van gebruikers veranderd, waaronder de Apple Mail-app. De applicatie is voorzien van een nieuwe functionaliteit, namelijk: Mail Privacy Protection. In deze blog vertellen we je alles over de functionaliteit en geven we een aantal tips voor e-mailmarketeers.
IOS 15 UPDATE
Met Mail Privacy Protection krijgen gebruikers de mogelijkheid om gegevens zoals het openen van een mail en de locatiedata uit te schakelen. De kans is groot dat je binnenkort niet meer kunt achterhalen of een deel van je e-maillijst de e-mail heeft geopend. Volgens een onderzoek van Litmus vertegenwoordigt Apple Mail momenteel zo’n 45% van de mobiele e-mailcliënts.
Als e-mailmarketeer zal de volgende informatie niet meer beschikbaar zijn:
MAIL PRIVACY PROTECTION
Wanneer iemand de nieuwe iOS 15 update heeft geïnstalleerd wordt bij het openen van de Apple Mail een pop-up bericht weergegeven. De consument kan de keuze maken tussen ‘Bescherm e-mailactiviteiten’ of ‘Bescherm e-mailactiviteiten niet’. Als iemand de optie ‘Bescherm e-mailactiviteiten’ selecteert zal het volgende gebeuren: Apple stuurt e-mails eerst naar een proxyserver om de berichtinhoud te laden, voordat de mail in de inbox komt. Dit zorgt ervoor dat alle inhoud altijd wordt geladen, waardoor het lijkt alsof iedere mail wordt geopend.
Voor nu is het alleen mogelijk voor iedere Apple Mail gebruiker. De verwachting is dat naast Apple, ook andere mailclients in de toekomst gaan volgen.
DE IMPACT OP E-MAILMARKETING
Nu de gevolgen duidelijk zijn, rest natuurlijk de vraag: hoe kun je de impact verkleinen? Of wat je kunt doen om de nadelige effecten van de iOS15 update te voorkomen? Lees hieronder een aantal tips en maak gebruik van de checklist om je voor te bereiden op de iOS update.
DATA IS KEY
Voor e-mailmarketeers ligt de grootste uitdaging in het meten van de prestaties van de e-mails en het bepalen van de (in)activiteit van ontvangers. E-mailmarketeers hanteren het open ratio veelal als leidraad voor de prestaties van een e-mail. De waarde van het open ratio is al jaren een onderwerp van discussie. In hoeverre geeft een geopende e-mail aan dat de ontvanger daadwerkelijk geïnteresseerd is?
Het klikgedrag geeft een betere afspiegeling van de interesse van de ontvanger, alhoewel het aantal doorkliks een stuk lager ligt dan het aantal opens. De Mail Privacy Protection heeft geen invloed op het meten van het klikgedrag. Er liggen dus kansen voor jouw bedrijf om content te ontwikkelen op basis van kliks. Daarnaast is het ook tijd om andere statistieken zoals het open ratio, klikken en conversies, in de rapportage op te nemen.
AUTOMATISCHE CAMPAGNES
Bij reguliere content kan het een uitdaging zijn om het aantal kliks te verhogen, vooral als informeren het doel is. Het verhogen van het klikratio kan op meerdere manieren. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van automatische e-mailcampagnes:
VERZENDREPUTATIE
Ontvangers kunnen momenteel hun desinteresse tonen door e-mails gewoonweg niet te openen. Met de komst van de Mail Privacy Protection zullen deze resultaten niet meer zichtbaar zijn. Het blijven mailen van ontvangers die geen interactie tonen kan zorgen voor een negatief effect op je verzendreputatie. Zo kun je de uitschrijvingen als data gebruiken om het versturen van ongewenste mails tegen te gaan.
CHECKLIST
TOT SLOT
Als je je overweldigd voelt door de komende veranderingen met de iOS 15 update dan ben je niet de enige. De update zorgt er in ieder geval voor dat je op een andere manier je doelgroep aan je merk moet gaan binden. Heb je vragen over iOS 15 of heb jij hulp nodig bij de inrichting van automatische campagne? Neem dan contact met ons op!