arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Data Update

In onze data update staan we stil rondom het onderwerp data en marketing intelligentie. Online marketeers sturen dagelijks campagnes bij op basis van data. Het aantal ontwikkelingen omtrent data vanuit techniek en privacy zijn bijna ontelbaar. We delen graag de belangrijkste ontwikkelingen zodat jullie op basis van relevante en accurate data jullie campagnes optimaliseren.

Wat bespreken we in onze update?

Het marketing landschap is de hele tijd in beweging, er zijn continu opvolgende ontwikkelingen op het gebied van privacy tot oneindig veel technische ontwikkelingen om een (meer) data-gedreven organisatie te worden. De onderwerpen die ter sprake komen in deze update zijn:

  1. Sturing van jouw marketing kanalen door slimme marketing intelligentie;
  2. De nieuwe functionaliteiten en kansen wat Google Analytics 4 biedt;
  3. Het belang van first party data in een cookieless world;
  4. Wat is server side tagging en waarom zou jij het moeten inzetten;
  5. De IOS updates van Apple en de impact die het heeft op jouw kanalen;
  6. De noodzaak van het verkrijgen van een consent;
  7. Contextual advertising hét alternatief op behavioral targeting.

Al met al veel ontwikkelingen die invloed hebben op jouw strategie en operatie. Verschillende experts van Bureau Strak bespreken relevante onderwerpen om jou de juiste handvatten te geven om keuzes te maken.

Korte blik op enkele onderwerpen

Onderstaande staan enkele ontwikkelen toegelicht die besproken worden in onze data update.

 

Marketing Intelligentie

Met Marketing Intelligentie zetten we de klant centraal. Wil jij voorlopen op jouw concurrenten dan zal data een integraal onderdeel moeten worden van jouw organisatie. Iedere afdeling, software systeem en marketinginspanning draagt bij aan een 360 graden profiel van jouw klanten. Een groot deel van de data die wat zegt over het gedrag van jouwklant, bevindt zich in meerdere data silo’s zonder dat er een onderlinge connectie is. En laat staan een connectie met de marketingkanalen. Door databronnen te koppelen ontstaat er één data waarheid wat direct toegevoegde waarde levert voor marketingkanalen en -campagnes.

 

Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is overduidelijk de toekomst van Google Analytics. Met een nieuw datamodel, nieuwe technieken en talloze nieuwe functies biedt GA4 jou handvatten om het online rendement een boost te geven. Denk aan het gebruik maken van machine learning om doelgroepen te creëren op basis van verkoopvoorspellingen. We adviseren om binnenkort over te stappen op GA4 omdat Google heeft bekend gemaakt dat vanaf 1 juli 2023 Universal Analytics geen data meer zal meten.

 

Het verbod op Third Party Cookies

Google heeft aangekondigd dat ze het gebruik van third-party cookies in 2023 gaan blokkeren in Chrome. Andere browsers, o.a. Safari en Firefox, doen dit al. Cookies zijn kleine bestanden die een browser bij bezoek aan een website op het devices van de bezoeker plaatst. Doordat er een cookie is geplaatst op het device van de gebruiker, is het mogelijk om data te verzamelen over het bezoekersgedrag van jouw website bezoekers.
Third-party cookies worden geplaatst door andere sites dan de site die jij als gebruiker op dat moment bezoekt. En juist deze cookies worden binnenkort verboden. Wat direct impact heeft op jouw campagnes data. Dit is één van de redenen om met jouw data strategie aan de slag te gaan. Als organisatie moet je er naar streven dat data in jouw bezit komt, ook wel: focussen op first-party data.

 

IOS Update

In juni 2021 heeft Apple tijdens de Worldwide Developers Conference beleidswijzigingen gepresenteerd die de impact van het delen van gegevens binnen iOS aan grenzen legt. Het gevolg is dat inzicht van de prestaties van o.a. Facebook advertenties minder accuraat is, dat telling van conversies niet altijd overeenkomt met de werkelijke aantallen en dat het effect van e-mailmarketing campagnes een vertekend beeld geeft. In dit hoofdstuk bespreken we de gevolgen van de privacy aanpassingen en welke stappen jij als organisatie kan nemen.

 

Contextueel Advertising

Op 8 februari is aangekondigd dat de Autoriteit Persoonsgegevens het aanraadt om met retargeting te stoppen omdat de wijze van adverteren onwettig is door het gebruik van third party cookies. Dit betekent dat het first party data verzamelen een cruciaal onderdeel wordt binnen jouw data strategie. In het medialandschap zien we dat de mogelijkheden en innovaties van contextual advertising toenemen. Contextual advertising is een wijze van campagne voeren waarmee geadverteerd wordt op basis van de inhoud van een webpagina.

Jouw contactpersoon
Martin Douw Digitaal Strateeg / MT-lid

Vragen? Ik sta voor je klaar