Privacy Shield 2.0

Nieuwe verandering in het Privacy Shield

Het Europese Hof verklaarde in 2020 het Privacy Shield ongeldig. Sindsdien heerst er veel onduidelijkheid bij marketeers die bijvoorbeeld Mailchimp of Activecampaign inzetten of werken met een andere Amerikaanse e-mailtool. Europese persoonsgegevens mogen namelijk niet worden uitgewisseld met de VS, dit is in strijd met de AVG.  Een nieuw principeakkoord ‘Privacy Shield 2.0’ lijkt wellicht een einde te maken aan deze onduidelijkheid. Benieuwd wat dit voor jou betekent?

Madée Reinerink

6 mei 2022

3 minuten leestijd

Privacy Shield ongeldig verklaard

Wat zijn de gevolgen voor e-mailmarketing?

Privacy is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in de online marketing. Werk je momenteel met een Amerikaanse tool zoals Mailchimp of wil je ermee gaan werken? Let dan op. Nu de Privacy Shield niet meer geldig is moet je je afvragen in hoeverre je data van Europese burgers opslaat en verwerkt in combinatie met Amerikaanse (marketing) tools. En als je zeker wilt zijn dat ook in de toekomst je data veilig is, kun je beter nadenken over het gebruik van alternatieve tools die wel volledig AVG-proof zijn. In onze vorige blog lees je alles over het ongeldig verklaren van het Privacy Shield in 2020: 

Nieuw principeakkoord

Trans-Atlantic Data Privacy Framework

De voorzitter van de Europese Commissie en de Amerikaanse president kondigen in maart een principeakkoord aan voor een ‘Trans-Atlantic Data Privacy Framework’. Echter is dit slechts een politieke aankondiging van het akkoord. Of het nieuwe framework gaat voldoen aan de Europese AVG is nog maar de vraag. Het definitieve akkoord kan dus nog zeker even op zich laten wachten (bron: DDMA).

Aan de slag

Welke actie kun je ondernemen?

  • Begin met het in kaart brengen van welke Amerikaanse tools je gebruikt, welke data je verzamelt en in welk land de data wordt opgeslagen. Je kunt dit onder andere terugvinden in de verwerkersovereenkomst.
  • Het Hof van Justitie heeft beoordeeld dat het gebruik van SCC’s voor doorgifte mogelijk blijven als er wordt voldaan aan extra eisen. Verschillende toezichthouders hebben dit jaar met hun besluiten echter laten zien dat dit een lastig verhaal is.
  • Wil je er zeker van zijn dat jouw e-mailmarketing voldoet aan alle privacy-eisen? Denk er dan over na of je wilt switchen naar een Europese e-mail tool.

Tot slot

Wil je voldoen aan de AVG?

De vraag van het nieuwe principeakkoord is vooral: kan het nieuwe framework wel de privacy waarborgen en voldoen aan de AVG? Privacy is een gevoelig onderwerp en wordt de komende jaren steeds belangrijker binnen ons vakgebied.

Als je zeker wilt zijn dat de data die je gebruikt in de toekomst veilig is, kun je nadenken over een overstap naar bijvoorbeeld een Nederlands marketing platform zoals de e-mailmarketing automation tool CanopyDeploy. Deze tool is 100% AVG-proof en biedt uitgebreide mogelijkheden om van jouw marketing een succes te maken.

Ben je benieuwd welke stappen jouw organisatie het beste kan ondernemen? Neem gerust contact met ons op.

Bureau Strak