Creative

E-mail marketing

E-mail is een populair communicatiekanaal en met e-mailmarketing verstuur je relevante e-mails naar jouw doelgroep. Een bekend voorbeeld hiervan is dat je een nieuwsbrief verstuurt naar klanten of geïnteresseerden met informatie over jouw producten en diensten. Maar je kunt ook veel verder gaan door gepersonaliseerd aanbod te tonen in e-mails of geheel geautomatiseerde contactmomenten inbouwen. Met e-mailmarketing kun je alle kanten op.

E-mail marketing

Wat is e-mail marketing?

E-mail is vandaag de dag het kanaal waarmee je als organisatie op een persoonlijke manier contact kunt hebben én onderhouden met jouw doelgroep. E-mail is één van de best converterende kanalen naast social media, SEA en SEO (bron: Email Benchmark 2019). Daarnaast is e-mail in verhouding een goedkoop kanaal naast adverteren in Google of via social media. E-mailmarketing gaat veel verder dan het enkel versturen van nieuwsbrieven. Ook automatische en gepersonaliseerde e-mailcampagnes vallen hieronder.

E-mailmarketing

De voordelen voor jouw organisatie

  • Je kunt je ontvangers persoonlijk aanspreken met gepersonaliseerde e-mails
  • De kosten voor de inzet van e-mailmarketing zijn relatief laag
  • Met e-mail behaal je een hoge Return On Investment (ROI)
  • E-mail is en blijft de komende jaren populair bij gebruikers
  • De resultaten van e-mailmarketing zijn goed meetbaar
  • E-mailmarketing is inzetbaar binnen de gehele customer journey
  • Je kunt eenvoudig doelgroepen en segmenten maken
  • Je verzamelt waardevolle data waarmee je jouw database verrijkt
  • Je kunt e-mails voor elk type device en e-mailclient geschikt maken
  • Je kunt geheel geautomatiseerde contactmomenten en flows inrichten.

divider

Wat levert e-mailmarketing op?

Bereik je gewenste doel met e-mail

E-mailmarketing draagt bij aan verschillende doelstellingen van jouw organisatie. Met de juiste inzet kun je op het juiste moment aanwezig zijn bij jouw doelgroep, conversies laten stijgen, van een lead een klant maken en meer bezoekers naar je website trekken. Maar denk ook aan het vergroten van het aantal aanvragen op je website of nieuwsbriefinschrijvers, de loyaliteit van klanten verhogen of je database laten groeien en verrijken. E-mailmarketing is inzetbaar in elke fase binnen de customer journey. 

divider

E-mailmarketing

Welke soort e-mails kun je versturen?

Binnen e-mailmarketing kun je verschillende type e-mails versturen. Grofweg kun je ze verdelen in vier categorieën:

(Gepersonaliseerde) nieuwsbrieven

Met een nieuwsbrief kun je doelgroep aanzetten tot aankoop of informatie bieden over een bepaald onderwerp. De inhoud kun je personaliseren met dynamische content.

Automatische e-mailcampagnes

Met een automatische campagne stuur je een e-mail op basis van een trigger naar de ontvanger. De campagne is afgestemd op de fase waarin de ontvanger zich bevindt. Voorbeelden: een verlaten winkelwagen campagne, verjaardagscampagne of welkomstcampagne.

Transactionele e-mails

Met een transactionele e-mail informeer je je klant over bijvoorbeeld een aanmelding of een aankoop. Voorbeelden: bevestiging van een aankoop of een aanmeldbevestiging voor een evenement.

Servicemails

Het doel van een servicemail is het informeren van klanten. Voorbeelden: verstuur een e-mail als de algemene voorwaarden zijn gewijzigd of als je een belangrijk bericht wilt delen over de organisatie. Een servicemail mag geen commerciële inhoud bevatten.

divider

E-mailmarketing Automation

Automatisch relevante e-mails sturen

Met e-mailmarketing automation kun je geheel automatisch e-mails versturen op basis van scenario’s of triggers op een specifieke datum of gebeurtenis. Dit zorgt ervoor dat jouw e-mails persoonlijk en relevant zijn en dat de kans op conversie toeneemt. Ga je automatische e-mailcampagnes versturen? Dan zul je zien dat deze ‘trigger-based’ campagnes een stuk beter scoren dan handmatig verstuurde e-mails en nieuwsbrieven. 

Een paar voorbeelden: 

  • Welkomstcampagne
  • Verlaten winkelwagencampagne
  • Reviewcampagne
  • Verjaardagscampagne
  • Upsell of cross sell campagne
  • Loyaliteitscampagne
  • Inactiviteit of ‘wij missen je’-campagne
  • Lead scoringcampagne
  • Jubileumcampagne.

divider

Marketing Automation

De juiste informatie op het juiste moment

Wil je als organisatie 1-op-1 communicatie realiseren met gepersonaliseerde campagnes en segmentatie? Dan is het slim om databronnen te koppelen en data te verrijken van jouw doelgroep. Onder andere het gedrag, interesses, aankoophistorie en andere relevante gegevens van jouw doelgroep neem je mee. Met deze gegevens kun je geheel geautomatiseerde en gepersonaliseerde online campagnes inrichten via onder andere e-mail, Google Ads, social media en website content. Met Marketing Automation optimaliseer je de customer journey van jouw organisatie.

divider

Ga voor maximaal rendement

Wij zijn Clang Certified Partner

Clang is een compleet e-mailmarketing en marketing automation platform waarmee je jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau tilt. Clang is marktleider in Nederland en met het platform kun je onder andere gepersonaliseerde campagnes opzetten, (complexe) automatische campagneflows inrichten en realtime resultaten bekijken. Daarnaast heb je de mogelijkheid om naast e-mail andere kanalen te bedienen in Clang, zoals retargeting via Facebook, Mobile App, SMS en print. Bij Bureau Strak zijn meerdere specialisten Clang gecertificeerd die je graag zo optimaal mogelijk ondersteunen. Wij denken graag met je mee!

Bureau Strak is Clang partner

Wil je e-mail laten groeien?

Wij helpen je graag!

E-mail is een effectief en krachtig kanaal om jouw organisatie te laten groeien. Met de juiste inzet zorg je ervoor dat jouw doelgroep betrokken is en blijft bij jouw organisatie en bovendien zorg je voor extra conversie.

Er zijn talloze mogelijkheden je e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen. Onze specialisten hebben ruime ervaring met het werken met diverse Email Service Providers, zoals Clang, Pardot, Mailchimp en Copernica. 

Ben je benieuwd wat e-mailmarketing voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op, we helpen je graag.