Performance

Google shopping

Heb je een webshop en verkoop je producten? Dan kan Google Shopping een manier zijn om meer zichtbaarheid te geven aan jouw producten! De resultaten uit Google Shopping worden boven de zoekadvertenties in zoekmachines vertoond, waardoor je een prominente zichtbaarheid hebt. Ook kun je de advertenties voorzien van een product afbeelding, waardoor de advertentie meer opvalt. Advertenties kunnen worden ingekocht via Google, maar ook via CSS (Comparison Shopping Service) partners die aangesloten zijn aan het Google netwerk.

lange-tafel-meeting

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een advertentie type dat wordt beheerd via Google Ads en Google Merchant Center. De advertenties worden doorgaans weergegeven met een titel, prijs en afbeelding. Deze combinatie zorgt meestal voor een beter doorklikratio (CTR) dan traditionele zoekadvertenties. Een Google Shopping campagne sluit namelijk goed aan bij de user journey van de gebruiker, omdat het vaak gaat om een specifiek product met bijbehorende naam.

Google shopping

Hoe Google Shopping werkt

Net zoals bij reguliere advertenties worden de Google Shopping advertenties getoond als je een zoekwoord invoert in de zoekmachine. Google toont een serie aan verschillende producten die overeenkomen met de zoekopdracht. Deze producten zijn voorzien van een afbeelding, een titel en een prijs. Bij een klik wordt je doorgestuurd naar de webshop van de adverteerder. Je betaalt per klik, net zoals in Google Ads.

De producten worden geladen vanuit een productfeed die gekoppeld is aan de website. De productfeed bevat relevante informatie van een product, zoals de prijs, titel, link en verzendinformatie. De productfeed kan zelf ingericht worden. Sterker nog: in sommige websites is deze functie al standaard. Zo kun je snel van start gaan.

werk-online-marketing

De voordelen van Google Shopping

  • Grote zichtbaarheid voor je producten
  • Hoog doorklikratio naar je website
  • Producten worden automatisch bijgewerkt
  • Eenvoudig in te richten via Google Ads
  • Aansluitend aan de customer journey

Google shopping

Monitoren en bijsturen van Google Shopping

Het is belangrijk om de Google Shopping campagne altijd goed te monitoren. Het zoekgedrag van de doelgroep kan veranderen en advertenties kunnen altijd worden vertoond op de zoekwoorden waarop jij niet op gevonden wilt worden. We controleren de zoektermen daarom en sluiten zoekwoorden uit. Ook optimaliseren we de feed structureel zodat de getoonde productteksten altijd aansluiten bij de doelgroep.

Adverteren via een CSS partner

Sinds een tijdje is het Google Shopping netwerk opengesteld voor concurrerende adverteerders. Adverteren via deze zogenoemde CSS partners (Comparison Shopping Service) kan meerdere voordelen bieden; zo kun je bijvoorbeeld korting krijgen op de kosten. Bekende CSS partners zijn Beslist, Tweakers en Producthero, best het overwegen waard dus.

Start ook met Google Shopping

Meer weten over het aanbieden van jouw producten via Google Shopping? Onze specialisten staan klaar om jou te adviseren! Neem contact met ons op voor een advies op maat.

UPDATES ONTVANGEN?