arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Design principes

Opvallen binnen Pinterest

De feed van Pinterest is ontworpen om mensen te inspireren, maar hoe laat je jouw merk opvallen tussen alle andere merken als je via Pinterest gaat adverteren? Door onder andere visuele technieken zoals het creëren van perspectief, witruimte, kleur, beweging en diepte kun je opvallen tussen alle andere Pins die mensen te zien krijgen. Maar, dit is natuurlijk niet het enige wat je moet weten. In deze blog vertellen we je meer over wat je moet weten als je gaat adverteren op Pinterest en geven we verschillende design principes weg zodat je écht kunt opvallen in de feed.

Adverteren op Pinterest

De inhoud op Pinterest wordt weergegeven op het moment dat mensen iets zoeken wat ze willen uitproberen, kopen of doen. Ze willen nieuwe ideeën ontdekken en inspiratie opdoen. Het draait om momenten en interesse. Dit verschilt dus van andere sociale media platformen. Andere platformen tonen vooral wat mensen hebben gedaan of wat ze aan het doen zijn, maar op Pinterest komen mensen juist om te plannen. Als jouw merk in de juiste context getoond wordt aan deze mensen, is jouw advertentie het antwoord. Waar op andere platformen advertenties een onderbreking zijn of irritant overkomen, gebeurt op Pinterest het tegenovergestelde.

Baanbrekende design technieken voor Pinterest

Naast de design technieken die we willen uitlichten zodat jouw advertentie eruit knalt, is het goed om te weten dat Pinterest 4 doelen heeft wanneer je gaat adverteren, namelijk: (1) bewustwording, (2) overweging, (3) conversies en (4) offline verkoop. Laat met je advertentie een indruk achter door een visueel aantrekkelijk verhaal te vertellen. Pinterest claimt dat door het gebruik van video pins, je sterk begint en je jouw merk bruikbaar maakt. Daarnaast valt een video op tussen alle statische pins in het Pinterest overzicht. Maar dit is niet alles. Je kunt deze video advertentie namelijk gieten in baanbrekende design technieken. We hebben 5 technieken voor je op een rijtje gezet:

The layered surface

Pinterest ziet eruit en voelt aan als een plat oppervlak, maar door een tweede laag te introduceren, creëer je het gevoel van diepte. Hierdoor worden kijkers aangetrokken en vorm je de illusie dat iets tot leven komt. Dit kan door een element uit de omtrek van het scherm te schuiven, of door een dieptewerking te creëren met schaduwen.

Negative space

In tegenstelling tot veel andere feeds, lijkt Pinterest op een raster. Dit houdt in dat er meer witte of negatieve ruimte rondom creatieve inhoud te zien is. Je kunt deze negatieve ruimte in je voordeel gebruiken door de lijnen tussen een pin en de grenzen ervan te vervangen, waardoor de creatie zelf dynamischer aanvoelt.

The border break

Om letterlijk op te vallen, moet je perspectief creëren. Dit kan gemakkelijk door het ontwerp iets in te krimpen en wat witruimte toe te laten. Op zijn beurt laat je elementen doorlopen over de randen om het gevoel van perspectief te creëren. In sommige gevallen kun je het element daarin laten bewegen of schudden, zodat de creatie nog meer opvalt binnen de feed van Pinterest.

3D illusion

Gebruik scherptediepte en grafische elementen om een optische illusie te creëren. Het toevoegen van bijvoorbeeld 2 witte lijnen kan het vlak definiëren waar de creatie zich bevindt, waardoor er een mentale scheiding tussen achtergrond, middenvlak en voorgrond gecreëerd wordt. In combinatie met scherptediepte, laat het onze hersenen denken dat elementen uit het scherm springen.

The product hand-off

De visuele compositie van de feed bestaat uit veel gestapelde en losse elementen. Door de creatie te splitsen, kun je twee creaties ontwikkelen, die interactie met elkaar kunnen hebben. Denk hierbij aan een product wat door een persoon in het onderste ontwerp wordt doorgegeven aan de persoon in het bovenste ontwerp. Door gebruik te maken van twee afzonderlijke elementen die samenwerken zorg je dat de creatie zich onderscheidt van de rest van de feed.

Meer inspiratie

Naast deze 5 uitgelichte design technieken, zijn er natuurlijk nog veel meer technieken die je kunt toepassen. Denk hierbij aan The Screen Play, The XL Rotation, The Arrival, The Room en The Portal. Via deze link kun je echte voorbeelden van andere merken bekijken op Pinterest.

Wil je ook beginnen met Pinterest?

Hopelijk heb je veel inspiratie en creativiteit opgedaan na het lezen van dit blog. Wanneer je de technieken zelf wil gebruiken, is het belangrijk om te weten dat elk van de technieken worden ontwikkeld in een design en/of videobewerkingssoftware. Dus niet de editor van Pinterest. Wil je wel beginnen met Pinterest, maar weet je niet hoe? Dan helpen we je graag verder!