Search campagnes
De Hagakure structuur is een nieuwe manier voor het inrichten van Google Search campagnes. Deze structuur is volledig gebaseerd op machine learning. Naast het feit dat deze structuur veel tijd bespaart, krijgen campagnes de mogelijkheid om sneller te leren voor het algoritme. Je verzamelt namelijk meer data, wat uiteindelijk leidt tot een hogere winstgevendheid. Wil je meer weten over de Hagakure structuur? Lees verder!
De mogelijkheden
Google Ads biedt steeds meer mogelijkheden om campagnes en advertenties te automatiseren. Dat zien we onder andere terug in de automatische biedstrategieën, dynamic search ads (DSA) en de responsive tekstadvertenties. Deze strategie is erop gericht de automation mogelijkheden van Google Ads optimaal te benutten. Je geeft het algoritme mogelijkheid om op basis van geautomatiseerde biedstrategieën jouw doel te behalen.
Het verschil
Met de Hagakure structuur geef je de controle over biedingen en budgetinzet in campagnes uit handen aan Google. Dat is voor ons als online marketeers best lastig, omdat wij het liefst controle uitoefenen op campagnes om de beste resultaten te behalen. De structuur die wij nu gebruiken is meer gebaseerd op de SKAG-structuur, ofwel Single Keyword Ad Group Structuur.
Waar je bij de SKAG-structuur voor elk zoekwoord een nieuwe advertentiegroep ontwikkelt, wil je bij de Hagakure structuur het aantal campagnes en advertentiegroepen zo klein mogelijk houden. Op die manier kun je de gegevens op campagneniveau maximaliseren. Ook maak je bij de SKAG-structuur een aparte campagne om DSA zoekwoorden op te vangen. Bij de Hagakure structuur voeg je deze toe als advertentiegroep binnen de campagnes om ook URL’s op te vangen met minder zoekvolume.
De Hagakure structuur is daarentegen compleet anders. Het Google algoritme verzamelt constant data en op basis daarvan worden automatische optimalisaties doorgevoerd. Hoe meer data het algoritme heeft, hoe beter het algoritme het juiste bod kan doen en de juiste combinatie voor een advertentie kan bepalen. Daarnaast geef je Google met de Hagakure structuur alle ruimte om relevante plaatsingen te benutten. Daardoor realiseer je meer vertoningen, interacties en uiteindelijk conversies tegenover de ingestelde CPA of ROAS.
De controle geef je dus voor een groot deel uit handen aan Google. Voordat wij overgaan op een Hagakure structuur zijn er een aantal zaken in het account en in de campagnes die op orde moeten zijn wil deze strategie goed zijn werk kunnen doen. Wanneer deze zaken op orde zijn gaan we geleidelijk de Hagakure structuur overzetten en zullen we dit pas volledig doorvoeren als de resultaten positief zijn.
Wat heb je nodig?
Het belangrijkste ingrediënt voor de Hagakure structuur is data. Zonder data kan de campagne niet gevoed worden met relevante informatie en weet Google niet waar op gestuurd moet worden. Concreet is door Google aangegeven dat de landingspagina minimaal 3.000 vertoningen moet ontvangen. Om dit volume te bereiken en te profiteren van slim bieden raadt Google drie stappen aan:
Hagakure structuur
De Hagakure structuur biedt veel voordelen:
In 6 stappen
De onderstaande stappen vatten de belangrijkste principes van de Hagakure structuur samen:
Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat je het algoritme altijd de tijd moet geven om de wijzigingen die in het account zijn aangebracht te interpreteren en integreren. Vertrouw op de kennis van Google en geef het de tijd.
We vertellen je graag meer
Wil jij meer weten over de Hagakure structuur of dit in je eigen account implementeren? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!