Marije & Lisan bezochten:

Social Today 2020

Op dinsdag 11 februari bezochten Marije en Lisan het jaarlijkse Social Today Event. Social Today is het event op het gebied van social media strategie, content marketing, targeting & analytics. Wij waren er dit jaar ook weer bij en we delen graag de highlights met je.

Marije Veurink

14 februari 2020

6 minuten leestijd

Social Today 2020

Onze belangrijkste take aways:

We beginnen met de zeven belangrijkste take aways tijdens deze dag. Je leest ze hieronder.

divider

  • De briefing voorafgaand aan een social media campagne is erg belangrijk. Deze moet waterdicht zijn zodat je het beste resultaat uit je campagnes kunt halen (Ashley Vinson);
  • Durf gewaagde campagnes te bedenken én uit te voeren (Videoland);
  • Influencermarketing: bouw een langetermijnsamenwerking op en zoek de influencer die écht past bij jouw merk (Marit Brugman);
  • Wist je dat we gemiddeld 1 tot 2 seconden kijken naar een social bericht? Zorg ervoor dat je altijd in de eerste 2 seconden jouw ‘brand identifier’ toont voor een positieve merkbeleving (Tim Zuidgeest);
  • Toets jouw ontwikkelde content aan het ‘Fogg Behaviour’-model en stuur gewenst gedrag op basis van deze drie indicatoren: motivatie, capaciteit en prompt (Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht);
  • Stimuleer user generated content waarop fans zelf content delen op hun eigen social media kanalen en vergroot daarmee jouw bereik (Annemiek Hollander & Margo van der Laan);
  • Storytelling key is binnen de social media strategie. Inspireer jouw doelgroep met waardevolle content, zoals inspirerende verhalen en de mooiste (zelfgemaakte) foto’s (Thessa Heijmans).

 

Lees hieronder verder mocht je je willen verdiepen in deze belangrijke take aways.

 

divider

Social advertising

Zo bereik je betere resultaten met jou ads in Facebook

Ashley Vinson van Facebook trapte het event af met haar presentatie over hoe je betere resultaten bereikt met Facebook ads. Het belangrijkste is de briefing die wij als bureau ontvangen van onze klanten. Deze bestaat uit vijf belangrijke stappen:

  • Business Objective: start met de ultieme doelstelling van je bedrijf. Waar wil je naartoe? Deze doelstelling moet SMART geformuleerd worden zodat je de volgende stap beter kunt bepalen.
  • Campaign Objective: één campagne kan niet alle facetten van jouw ultieme bedrijfsdoelstelling bewerkstelligen, dus knip je doelstelling op in stukjes en ontwikkel hiervoor per subdoelstelling één campagne. Stel jezelf hierbij altijd de vraag: wat is jouw campagne als onderdeel van het ultieme business doel en wat draagt deze campagne daaraan bij?
  • Target Audience: target niet te specifiek. Door breder te targeten, bereik je meer relevante mensen met je campagne. Wanneer je breed target, doet het algoritme van Facebook zijn werk. Het platform zorgt ervoor dat de juiste personen jouw advertentie te zien krijgen.
  • Key Performance Indicators: ga op zoek naar de KPI’s die belangrijk zijn voor jouw bedrijf en die ontdek wat echt impact heeft. Zijn dat views, clicks of leads?
  • Deliverables: maak een lijst van deliverables. Wat moet er getoond worden? Zoek uit wie je doelgroep is en verplaats je in hen. Bedenk eerst je plan, daarna pas je kanalen en creatives. Ontwikkel vervolgens meerdere creatives voor meer impact. Gemixte ads werken beter dan één ad. 

Focus je dus niet teveel op alle stappen op zich, maar kijk goed naar het hele plaatje zodat je een briefing ontwikkelt dat staat als een huis.

Bronvermelding afbeelding: frankwatching

Neuromarketeer Tim Zuidgeest

Voorspel campagnesucces met neuromarketing

Neuromarketeer Tim Zuidgeest vertelde in zijn presentatie over hoe je met neuromarketing gedrag in brandingcampagnes kunt voorspellen en (bij)sturen. Wil je het campagnesucces, en met name van videocampagnes, met neuromarketing vergroten? Met deze tips van Tim optimaliseer je jouw campagnes:

  • 39% van de mensen ziet 1 tot 2 seconden een advertentie op social media. Hoe zorg je ervoor dat in die 2 seconden jouw doelgroep een positieve merkbeleving heeft van jouw merk? De belangrijkste tip is dat in de eerste 2 seconden de ‘brand identifier’ van jouw merk altijd zichtbaar is, zoals het logo, beeldmerk of andere kenmerkende uitingen van jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan de kat van Wiskas of het beertje van Robijn. 
  • Laat een nieuwe (video)campagne analyseren door middel van een EEG onderzoek en kom erachter of jouw doelgroep de campagne positief of negatief beleeft. Met een EEG onderzoek wordt hersenactiviteit voorspelt op basis van vier indicatoren, namelijk verlangen, engagement, workload en verwarring. Met deze inzichten kun je je campagne optimaliseren, zodat je het gewenste resultaat bereikt bij jouw doelgroep. 
  • Investeer in branding van jouw merk en blijf top-of-mind bij jouw doelgroep. Op deze manier zorg je ervoor dat je doelgroep jouw merk goed onthoudt en bij behoefte direct aan jouw merk denkt. Bol.com is bijvoorbeeld al bij veel mensen het startpunt van hun zoektocht naar een product in plaats van Google. 
  • Staar je niet blind alleen op het behalen van conversies en performance als KPI’s voor succes, maar bepaal ook het succes van een campagne met de metric ‘indruk’. Houden mensen na het bekijken van de campagne een positief of negatief gevoel over van jouw product of dienst?

Van Gogh Museum in Amsterdam

Psychologie als onderdeel van jouw social media-toolkit

Het Van Gogh Museum in Amsterdam scoort van alle musea ter wereld het hoogst op het gebied van social engagement. Hoe ze dat doen? Bij het Van Gogh museum is psychologie een vast onderdeel van de social media-toolkit. Tijdens de sessie legde Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht uit dat dat ze alle content dat wordt ontwikkeld voor social media, wordt getoetst aan het ‘Fogg Behaviour’-model. Volgens dit model kan het gedrag positief of negatief worden gestuurd op basis van drie indicatoren, namelijk motivatie, capaciteit en prompt. 

Op basis van het model wil je alle elementen zo optimaal mogelijk maken om succes te bereiken met jouw content. Zo doet het Van Gogh museum dat: 

  • Motivatie: geef mensen de motivatie om iets voor je te doen en speel in op sociale drijfveren. Het Van Gogh museum kreeg veel vragen en verzoeken om zelfgemaakte kunst te delen via Facebook. Het Van Gogh museum greep deze kans en ontwikkelde een Facebook-community voor fans waarop zij eigen kunst met elkaar kunnen delen. En dat bleek een groot succes! 
  • Capaciteit: versimpel gedrag door de capaciteit te verhogen. Bied bijvoorbeeld jouw doelgroep tools aan om ergens beter in te worden. Het Van Gogh museum verhoogt de capaciteit van haar doelgroep door een kijkje achter de schermen te geven in een miniserie op Youtube. 
  • Prompts: geef mensen een reden om (nu) over te gaan tot actie. Op basis van deze indicator kun je bijvoorbeeld in je content inspelen op schaarste, bijvoorbeeld door aan te geven dat er nog maar enkele plekken voor een event over zijn of dat zoveel mensen je voor gingen. 

Bronvermelding afbeelding: presentatie Van Gogh Museum/Bouwewien Chalmers Hoynck van Papendrecht

Van fan tot ambassadeur

de social love story van McDonalds

Hoe zorgt McDonalds ervoor dat er een liefdesrelatie wordt opgebouwd met fans op social media? In de presentatie werd uitgelegd hoe de liefdesrelatie met de doelgroep de afgelopen jaren is opgebouwd en dit waren de belangrijkste insights:

  • Verstevig de band met jouw doelgroep en leer ze kennen. Ga het gesprek aan en geef reactie op zowel de positieve als negatieve berichten.
  • Stimuleer user generated content waarop fans zelf content delen en vergroot het bereik op social media. McDonalds ontwikkelde een facefilter op Instagram die de doelgroep kan gebruiken om zelf foto’s te delen. Daarnaast deelden ze een video waarin ze uitlegden hoe je mooie foto’s kon maken met je smartphone van je maaltijd. Er ontstond een win-winsituatie: er werden kwalitatieve afbeeldingen gepost die McDonalds ook kon gebruiken. 
  • Analyseer op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt en bepaal welke content je wilt delen per kanaal.
  • Haak met jouw content in op belangrijke gebeurtenissen en op de actualiteit. Dit werkt voor McDonalds erg goed, met name in combinatie met de app. Wanneer een speciaal moment aanbreekt, wordt dit ‘gevierd’ met een kortingscode in de app. Dit levert in de restaurants meer verkopen op van het product dat op dat moment aangeboden wordt. 
  • Beloon jouw doelgroep als zij content (zoals foto’s) delen op social media. De McDonalds beloont haar fans regelmatig met aantrekkelijke kortingen via de Mc-app.

Storytelling

Dit hebben we geleerd van Canon

Canon is een bekende aanbieder van onder andere digitale (foto)camera’s. Tijdens deze expertsessie legde Thessa Heijmans uit dat storytelling key is binnen de social media strategie van Canon. Daarbij focust Canon zich op het inspireren van de doelgroep met waardevolle content, zoals inspirerende verhalen en de mooiste foto’s van (hobby) fotografen, experts en fans. 

De belangrijkste learnings van Canon: 

  • Op social media deelt Canon ‘echte’ verhalen van bijvoorbeeld fotografen en experts uit de fotografie-branche. Daarbij willen ze de aandacht trekken met inspirerende verhalen, in plaats van alleen reclame voor het merk. Het delen van verhalen is een magische formule om jouw merk geloofwaardig, aardig en authentiek te maken. 
  • Map je content. Bedenk van te voren welke content je op welk kanaal deelt en voor welke doelgroep. Deel je content bijvoorbeeld op in inspirerende verhalen, tutorials en geef specialisten informatie over een editorial. Op deze manier bied je verschillende doelgroepen relevante content.  
  • Schakel influencers in die voor jouw merk content delen op hun eigen kanalen. Op deze manier vergroot je jouw bereik op social media. Zorg ervoor dat de influencer past bij jouw merk en dat je een langetermijn samenwerking aangaat om zo een constante contentflow op te bouwen. 
  • Ga testen. In een contentstrategie maak je vaak gebruik van terugkerende (en voor jouw merk succesvolle) contentformats. Maar durf ook te experimenteren met andere type formats en leer van de resultaten. 

Videoland

Het verhaal achter de spraakmakende Bont Girl-campagne

Velen van jullie zullen iets opgemerkt hebben van deze spraakmakende campagne. Famke Louise plaatste een foto op haar Instagram waarbij ze echt bont uitzoekt voor haar nieuwe kledinglijn. Nederland ontplofte. Binnen de 10 minuten dat het bericht online stond, kwamen er ontzettend veel negatieve reacties. Best logisch, toch? Famke Louise was hét gesprek van de dag. Laat dit nou net het doel zijn geweest van Videoland.

Videoland gaf een presentatie over de gedachtegang en gezette stappen achter deze gave, succesvolle campagne.

In de eerste fase is het creatieve team van Videoland bijeengekomen om te brainstormen over het op de markt brengen van een nieuwe documentaire: Famke Louise die een kijkje neemt in de wereld van de bontindustrie. Ze kwamen al snel tot het idee om haar titel uit 2018 ‘Dom Bontje’ hiervoor te kunnen gebruiken. Maar hoe? Het idee werd geboren: we doen alsof Famke Louise een eigen kledinglijn gaat lanceren mét echt bont. 

Er moest naast de echte documentaire een ‘fake’ teaser ontwikkeld worden om de doelgroep te misleiden. Daarnaast werden uitnodigingen verstuurd voor een fashionshow zodat iedereen dacht dat Famke Louise hier haar kledinglijn zou lanceren. Om ervoor te zorgen dat heel Nederland bekend raakte met de fashionlijn van Famke Louise, bestond het idee om de spraakmakende post te laten plaatsen voor het online shockeffect. Dit werd al gauw gedeponeerd omdat het ‘te gevaarlijk’ zou zijn voor alle betrokken partijen.

Rond livegang zat Famke Louise veilig in een hotel, maar verveelde zich en poste toch de spraakmakende post. En toen gebeurde het: Nederland ging los. Videoland moest direct schakelen omdat dit niet op papier stond. Die avond werd de fashionshow georganiseerd, maar door de negatieve berichten kwamen er veel afzeggingen. Tot het laatste moment hebben ze ervoor gestreden om gasten over te halen toch te komen zodat dit geen flop werd. 

Tijdens het binnentreden van Famke Louise werd ze aangevallen door een ‘activist’ dat rode verf op haar rug spoot. Natuurlijk allemaal in scene gezet. Een paar minuten later werd de documentaire ‘Bont Girl’ gelanceerd. Famke Louise was het gesprek van de week. Wat een marketingcampagne. De conclusie die wij hieruit kunnen trekken is: durf te doen!

divider