arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Ga aan de slag met GA4 voordat het te laat is

Het kan je bijna niet zijn ontgaan, maar Google Analytics 3 (Universal Analytics) stopt per 1 juli 2023. Dat wil zeggen: Als je niets doet, kun je vanaf 1 juli 2023 geen resultaten meer meten van jouw website of webshop. Geen inzicht in bezoekers, sessies, conversies, etc. Dat klinkt heftig, maar er is een oplossing. Vanaf dit jaar is namelijk Analytics 4 (GA4) beschikbaar!

De Aorta van jouw online marketing inzet

GA4 is de nieuwste generatie van Google Analytics. Met een nieuw datamodel, nieuwe technieken en talloze nieuwe functies biedt GA4 jou de handvatten om online rendement een boost te geven. Het verschil tussen GA4 en Universal Analytics is dat GA4 niet de technische prestaties van de website meet maar juist het gedrag van bezoekers op jouw website, mobiele applicatie of online omgeving meet.

GA4 is een must

In het licht van de nieuwe privacy regelgeving heeft Google besloten gebruikers een meer privacy gerichte oplossing te bieden met de lancering van GA4. Google zal geen nieuwe updates doorvoeren in de UA omgeving met betrekking tot de privacy van de website bezoekers. Wil je voldoen aan de privacy wetgeving dan is de overstap naar GA4 een vereiste.

Door een nieuw datamodel, de mogelijkheid om meer data te verzamelen, een meer accurate identificatiemethode en het vernieuwde Measurement Protocol is GA4 hét platform om tot de juiste inzichten te komen. GA4 heeft een compleet andere opbouw van data. Het werken met GA4 is totaal anders als het gaat om gebruikersinterface, data uitlezen en het inrichten. Ons advies? Start zo vroeg mogelijk om de werkwijze eigen te maken!

Basisinrichting

Voordelen GA4

  • Een meer accurate identificatie van de website- en/of applicatie bezoekers.
  • Mogelijkheden om meer data te meten.
  • Meer inzichten door machine learning techniek.
  • Continue doorontwikkeling van mogelijkheden en techniek.
  • Integratie met Google BigQuery voor eenvoudige koppelingen met externe systemen.
  • Privacy staat voorop: dit biedt meer veiligheid voor gebruikers en data opbouw is AVG / GDPR proof.

Kortom, GA4 is niet alleen een must omdat Universal Analytics verdwijnt, maar het biedt ook veel meer mogelijkheden. Vooral voor cross device en cross platform tracking.

Wat moet jij doen?

Het inrichten van GA4 gaat iets verder dan het aanmaken van een GA4 property. Om op de juiste manier te meten én te rapporteren dien je GA4 goed in te richten en dit natuurlijk ook via Google Tag Manager goed in te laden op jouw platform. We snappen dat dit specialistisch werk is en daarom helpen wij graag met de migratie. Zo hoef jij je niet volledig in te lezen in de technische kant van GA4 en weet je toch zeker dat je ook volgend jaar de juiste data hebt. Dus wat moet jij doen? Eigenlijk alleen ons opdracht geven om GA4 voor jou in te richten. Zo simpel is het. ?

Wat gaan wij doen?

Vanaf 1 januari 2023 gaan wij nog uitsluitend rapporteren vanuit GA4. Dat betekent dat wij de data van Universal Analytics niet meer gaan gebruiken. Voor die tijd zorgen wij dat GA4 voor jou ingericht is. Op die manier kun je vanaf de start van 2023 sturen op GA4 data.

Zo heb je een aantal maanden de tijd om te wennen aan de nieuwe rapportages voordat je echt niet meer terug kunt. We zullen alle migraties in september, oktober en november plannen zodat we alles ruim op tijd kunnen afronden.

Wat gaat het kosten?

Wij richten de basis implementatie van GA4 in. Dat betekent dat de primaire data zoals het aantal gebruikers, sessies, pageviews en de belangrijkste conversiepunten correct gemeten worden. Op die manier kun je vanaf begin 2023 sturen op GA4 data. Benieuwd naar de kosten? Plan hier onder een afspraak in, dan bespreken we dit samen.

Continu werken aan je GA4 inrichting

Het overstappen naar GA4 houdt niet op bij het aanmaken van een nieuwe GA4 property en conversies inrichting binnen Google Analytics. In de onderstaande gevallen zal een GA4 implementatie vragen om maatwerk oplossing:

  • Hebben jullie één of meerdere (DataStudio) dashboards dan dienen deze opnieuw ingericht te worden. Houd er rekening mee dat data vergelijken met vorig jaar niet mogelijk is.
  • Jullie producten worden verkocht via een Digital Commerce omgeving, dit geldt zowel voor e-commerce platformen als een inlog omgeving.
  • Jullie mijn-omgeving is belangrijk binnen jullie sales-, marketing- of service propositie.
  • Binnen jullie platform bieden jullie slimme widgets aan, zoals een keuzehulp, configurator of uitgebreide conversie-flows.
  • Bestaande datakoppelingen nalopen en optimaliseren, denk aan Analytics koppeling met een CDP, call tracking of advertising software.
  • Je hebt meerdere platformen die samenwerken, denk aan een website en een app.
  • Google Analytics opnemen in je data stack zodat je data lake voorzien wordt met de juiste data.

We zien het als een continu proces van testen, leren en optimaliseren. Omdat het data model van GA4 volledig nieuw is, dient er rekening gehouden te worden met doorontwikkeling van het platform en de nieuwe mogelijkheden die dit biedt. Het testen van nieuwe mogelijkheden is van belang om continu de datakwaliteit te controleren en verbeteren.

Is er bij jouw sprake van een complexere tracking vraagstuk? Vanuit Bureau Strak helpen we jullie met een maatwerk implementatie en maandelijkse data consultancy.

Jouw contactpersoon
Martin Douw Digitaal Strateeg / MT-lid

Vraag een dataconsult aan!

Ben je benieuwd welke stappen jouw organisatie het beste kan ondernemen? Onze experts helpen je graag verder.